2011-01-13, 19:51
Medlem
Sergantnords avatar
Såg att det fanns en liknande tråd men hade inte hjärta att stjäla den!

(jag tillhör den där ungdomsgruppen som är arbetslös och går på bidrag - fast utan bidrag)

Har lite funderingar kring ungdomsgarantin som arbetsförmedlingen ger.
Jag var inskriven i somras och väntade de där 3 månaderna, men för att få ut bidraget måste jag tydligen gå på nån kurs, och den hoppade jag av en vecka senare för den där kursen var verkligen ett helvete. Nu har det gått ungefär ett halvår utan att jag fått nått bidrag, trots att har jag varit arbetslös och överlevt på nått helgjobb som jag fått in 600kr i månaden från. Jag orkar inte det längre (bor kvar hos föräldrarna)

kom att tänka på det här när det kom fram att jag har flera kompisar som också är arbetslösa får ut 3000 kr i månaden av att göra exakt samma sak som jag - ingenting.

Gubben som var handläggare var väldigt svår att diskutera med. för honom var det liksom bara kursen som gällde och jag skulle verkligen inte vilja gå på någon kurs.

Går det att få ut de där 3000 i månaden genom att bara rapportera vad man sökt för olika jobb?
Vad kallas det isåfall? aktivt jobbsök?

jag antar att jag kommer behöva vänta i 3 månader igen för att få ut nått, men hellre det än att inte få en krona som nu.

kan tillägga att jag fortfarande aktivt söker jobb

Detta är mitt fel, jag har inte varit uppmärksam på vad det fanns för alternativ

ursäkta om det är sluddrigt skrivet men jag är ingen författare!
Citera
2011-01-13, 19:53
Medlem
cudders avatar
Man går till sin arbetsförmedling och skriver på en blankett, postar blanketten till försäkringskassan och två veckor senare så får du dina pengar.
Citera
2011-01-13, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cudder
Man går till sin arbetsförmedling och skriver på en blankett, postar blanketten till försäkringskassan och två veckor senare så får du dina pengar.

Va? Vad är det för något isåfall?
Det enda jag har hört talas om är det som skrevs högst upp här, att man måste vänta tre månader och sedan gå kurser och på möten.
Citera
2011-01-13, 21:00
Medlem
Sergantnords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cudder

Jag förstår tyvärr inte vilken blankett du menar. har Aldrig hört om någon sådan och att få pengarna på sån kort tid?
Citera
2011-01-13, 23:07
Medlem
Mankishs avatar
På den tiden jag var arbetslös för ett par år sedan så gällde samma sak.
Ligga hemma och dega, fylla i en lapp och sedan 2600:- in på kontot.
Citera
2011-01-14, 12:11
Bannlyst
Precis som nån skrivit här tidigare, om du är inskriven i ungdomsgarantin så kommer du få hem papper från fkassan, och en gång i månaden ska du få ett sånt där papper ifyllt av din handläggare, skicka tillbaka det till fkassan, och 14 dagar senare får du pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in