2011-01-13, 17:35
Medlem
TMac1s avatar
jag har en laptop, och min externa vägrar funka oavsett till min laptop eller när jag testade den i pappas stationära. när datorn väl "hittar" hårddisken, så heter den endast "lokal disk" och måste formateras innan den används, och har viktiga saker som jag inte vill ha förlorade det.

Någon som vet sätt man kan göra så man iallafall kan få sakerna räddade?
Eller hur man fixar problemet..
Citera
2011-01-13, 18:17
Medlem
Stoolers avatar
Det kan vara eventuellt USB-interfacet mellan datorn och hårdisken som är trasigt. Ett inte alls ovanligt bekymmer. När du ansluter den externa hårddisken till USB-porten så skall det laddas en liten drivrutin från ett litet flashminne som sitter i elektroniken till hårddisken. Om man rycker ur matningskabeln (eller vanligt strömavbrott) samtidigt som datorn skriver till hårddisken så kan det hända att flashminnet raderas.

För att fixa det hela behöver du vara hyfsat händig. Antingen plockar man ur disken och monterar den i en stationär dator eller så köper man en ny låda till disken. Det finns även andra (via bios programmering) vägar att gå men det är väsentligt mer komplicerat.
Citera
2011-01-13, 19:00
Medlem
TMac1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stooler
Det kan vara eventuellt USB-interfacet mellan datorn och hårdisken som är trasigt. Ett inte alls ovanligt bekymmer. När du ansluter den externa hårddisken till USB-porten så skall det laddas en liten drivrutin från ett litet flashminne som sitter i elektroniken till hårddisken. Om man rycker ur matningskabeln (eller vanligt strömavbrott) samtidigt som datorn skriver till hårddisken så kan det hända att flashminnet raderas.

För att fixa det hela behöver du vara hyfsat händig. Antingen plockar man ur disken och monterar den i en stationär dator eller så köper man en ny låda till disken. Det finns även andra (via bios programmering) vägar att gå men det är väsentligt mer komplicerat.

Ok så du tror allt man ska behöva e att kopla in den i en stationär dator eller fixa ny låda till hårdisken..så du tror inte att själva hårdisken e sönder??
Citera
2011-01-13, 19:10
Medlem
Stoolers avatar
Det är ju omöjligt att säga med säkerhet vad som är fel. Jag har själv haft det beskrivna problemet och dessutom har jag hjälpt en polare med samma bekymmer. Om det är så att du testat att koppla upp disken mot flera datorer utan att den dyker upp bland diskarna alt. att du får en pop-up som frågar vad du vill göra så är det recept jag beskrev en sannolik väg att gå. Om disken snurrar igång när du ansluter den till ström så är den iaf troligen inte fysiskt trasig.
Citera
2011-01-13, 19:13
Medlem
TMac1s avatar
Ok, glömde skriva i början, de e inte jag som har problemet, och personen bor inte nära där jag bor, annars hade jag tänkt göra som du skriver, men för att vara på den säkra sidan, så ville jag kolla om de kunde vara som jag tänkt.

Men jag ska föra vidare informationen till personen som behöver hjälpen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in