2011-01-13, 09:52
Medlem
Hej hej, jag opererade min käraste för 8dagar sen (omskärelse) och i ca 4dagar har jag haft torkat blod på och runt stygnen, hur får jag bort det? går ju inte när det sitter fast hårt i ¨trådarna. Finns det något sätt att "lösa upp" blodet? Eller kan jag helt enkelt låta det sitta där tills stygnen är borta? eller är det dåligt det med?
Citera
2011-01-13, 10:04
Medlem
Låter som att det får sitta där om du inte kan liksom "pilla" bort det.
Citera
2011-01-13, 10:47
Medlem
du kan testa att försöka lösa upp det med koksaltslösning.
Blöt en bomullsrondell rikligt med koksaltslösning och försök tvätta bort, torkat blod brukar dock ha en tendens att sitta rätt bra.

Torkat blod skall inte vara någon fara att låta sitta tills stygnborttagning, annars är det ju bara att ringa VC och fråga .
Senast redigerad av Westrock 2011-01-13 kl. 10:50. Anledning: tillägg.
Citera
2011-01-13, 11:55
Medlem
haha, märkte det. försökte ta bort lite som torkat (som en linje bakom strängen).. MEN hela skinnet följde med >.< fy faaaen va ont det gjorde.

Föresten, läker det sämre om det är blod på området?
Citera
2011-01-14, 00:34
Medlem
iquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utterfan
haha, märkte det. försökte ta bort lite som torkat (som en linje bakom strängen).. MEN hela skinnet följde med >.< fy faaaen va ont det gjorde.

Föresten, läker det sämre om det är blod på området?

Nej, en sårskorpa skyddar såret så länge det inte är infekterat! Pillar du bort skorpan och exponerar såret blir ärret oftast större, säger jag från egen erfarenhet.
Citera
2011-01-14, 00:42
Medlem
Okej, tack för svaren.
Så jag ska alltså ge fan i snoppen tills den läkt helt?
(tvättar den ofc, men får dock ej bort blodet)
Citera
2011-01-14, 02:34
Medlem
xharleyhavocxs avatar
Ge fan i att pilla loss sårskorpor eftersom de sitter där för att skydda underliggande vävnad. Det torkade blodet gör ingen skada även om det kan se otäckt ut. Så länge som området inte är infekterat har du inget att oroa dig för. Patience, grasshopper..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in