Citat:
Ursprungligen postat av
Steinarr
Ja, det skulle mycket väl kunna finnas oändligt många paralella universum, som började exakt samtidigt som vårat, som funkar på samma sätt och som ser exakt ut som vårat.
En intressant fråga är huruvida alla är kopior gällande allt, även när det kommer till händelseförlopp. Att de är så pass sammankopplade att inget universum kan vara olikt det andra överhuvudtaget. Det går ju inte att utesluta att det faktiskt är så.
Nja, jag tror inte att paralella universum är helt likadana. De är naturligtvis väldigt lika varandra och många är förmodligen är helt identiska med vårat när det gäller allt från kosmiska event till jordens yta (utseende) och den historiska utvecklingen på jorden. Men sedan finns det självfallet paralella universum som är lite mer avvikande också men som ändå liknar vårat.
Jag har extremt svårt att tro att vi finns i alla universum och det grundar jag på att jag helt enkelt inte tror att jordens yta ser likadan ut i alla universum. Jorden måste ju se ut precis som den gör i vår version eller i varje fall nästan som i vår version för att alla event ska kunna bli som i vår version.
Citat:
Men, låt säga att allt utom händelseförlopp är 100% identiskt så har det nog ändå ingen betydelse om man tänker på våra "kopior" i andra universum. Eftersom vi existerar i detta universum genom att saker och ting har gått i en specifik riktning så bör det mest sannolikt också betyda att våra "kopior" i andra universum existerar på grund av att exakt/NÄSTAN exakt samma process har lett fram till deras existens också, vilket i sådana fall bör betyda att deras liv antingen är 100% eller 95-99% identiska med våra i vilket fall.
Vi alla som existerar, har existerat och som kommer att existera på denna planet i detta universum och i andra universum är ju på sätt och vis sammankopplade med varandra eftersom allas existens har varit beroende av att planeten ser ut som den gör och att allt har rullat på i en specifik händelsekedja.
Om planeten hade sett "ganska" annorlunda ut så hade troligtvis ingen av de som hittills har existerat blivit till. Utan jordens nuvarande utseende så hade ju mänsklighetens historia också blivit helt annorlunda, om människor ens hade existerat.
Det kan alltså vara så att människors existens var/är helt beroende av att planeten i princip är exakt/nästan exakt som jorden i alla avseenden, i alla universum.
Detta låter mer rimligt.