• 1
  • 2
2011-01-12, 21:17
Medlem
Jag undrar ifall det är värt risken som student att köpa och renovera bostadsrätter.
Vi är två grabbar som har sparat ihop en budget för kontantinsats samt renoveringen. Dock gör vi det mesta renoveringen själva.
Enligt våra beräkningar på ett exempel:

Köper en bostad för 300 000 , kontantinsats 45 000kr

Renovering: 115 000

KÖK:50 000
BADRUM: 50 000

ÖVRIGT:15 000

Och vi räknar med att bli färdiga inom en månad vilket ger oss en månads avgift med ränta ca 3000
vilket ger oss en total kostnad på 418 000kr.

Sen handlar det ju om att sälja lägenheten för mer än 418 000, vilket i stor sannolikhet kommer säljas efter all renovering. Så om vi lekar med tankarna och säger att vi lyckas sälja lägenheten för 550 000kr då har vi en summa på 132 000kr vilket måste dras skatt på 30% säger vi och till slut så har vi en vinst på 92 400kr
Citera
2011-01-12, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a66e
Jag undrar ifall det är värt risken som student att köpa och renovera bostadsrätter.
Vi är två grabbar som har sparat ihop en budget för kontantinsats samt renoveringen. Dock gör vi det mesta renoveringen själva.
Enligt våra beräkningar på ett exempel:

Köper en bostad för 300 000 , kontantinsats 45 000kr

Renovering: 115 000

KÖK:50 000
BADRUM: 50 000

ÖVRIGT:15 000

Och vi räknar med att bli färdiga inom en månad vilket ger oss en månads avgift med ränta ca 3000
vilket ger oss en total kostnad på 418 000kr.

Sen handlar det ju om att sälja lägenheten för mer än 418 000, vilket i stor sannolikhet kommer säljas efter all renovering. Så om vi lekar med tankarna och säger att vi lyckas sälja lägenheten för 550 000kr då har vi en summa på 132 000kr vilket måste dras skatt på 30% säger vi och till slut så har vi en vinst på 92 400kr
Du lär aldrig bli rik utan att ta någon risk. Kör på!
Citera
2011-01-12, 21:23
Medlem
MsRojs avatar
Svårt att bara säga rakt av, ett sätt att kontrollera vad marknaden ligger på är vad lägenheterna har sålts för runt om för.
svårt att säga rakt av, att ja ni kommer få så här mycket för det, har själv köpt/renoverat/sålt lägenheter innan finanskrisen guld och gröna skogar, men stå där i en lägenhet för ett antal kronor och svarta löpsedlar om hur folk varslas och varslas då är det inte lika roligt att så där i skiten.
Citera
2011-01-12, 21:26
Medlem
Tråknicks avatar
Jag tycker ni ska göra det, men man renoverar inte och säljer en lägenhet på 1 månad, vill/behöver man vänta ut bättre bud så kommer det ta mycket längre tid, men är man optimist kan man väl kanske räkna med att bygga i en månad och att sälja tar en till. Andra saker som kan dra ut på tiden är om leveranser av grejer strular osv.

Det är också viktigt att köpa och sälja i rätt tid. Sälja är ju bäst under hösten i studentstäder samt runt terminstart på våren, köper man exv efter examenstiderna, renoverar under sommaren och säljer i augusti/september kan man nog göra en rejäl hacka utan att ens ha renoverat.
Citera
2011-01-12, 21:28
Medlem
Kommer inte CSN att dra in erat studiebidrag/lån ifall ni tjänar för mycket?

Kanske en bagatell då ni faktiskt får mer pengar än innan, men värt att räkna med!

Glömmer ni inte mäklarens arvode i uträkningen?
Citera
2011-01-12, 21:35
Medlem
Det är fullt möjligt, men det finns vissa parametrar som man måste tänka på.
Priset man köper den för, tiden man lägger ner. En viktig del i det hela är var lägenheten ligger. En billig lägenhet ligger oftast i ett mindre attraktivt område. Finns det då en marknad i den prisklassen i det området?

Ska man vara realistisk så renoverar man inte en hel lägenhet på en månad. Man byter tapeter och lister på en månad.Man kan tex behöva kakla osv, dra om vatten/värme. För detta krävs en licensierad hantverkare, är man inte det själv. Då krävs det extern hjälp, vilket innebär, en riktig hantverkare. Skulle en hantverkare behöva hjälpa så spricker budgeten kraftigt. Som vi alla vet jobbar inte hantverkare gratis och håller sällan utsatt tid.

Så om man behöver hjälpa av hantverkare så behövs mer en månad. Då ska räntan och hyran betalas. Med andra ord har ni betydligt högre utgifter.

Då kan ni välja att fortfarande ha ett förhållandevis lågt pris och få mindre vinst. Tänk även på att hyra och ränta ska betalas medan lägenheten är ute till försäljning. Eller höja priset och därmed riskera att få dras med lägenheten.

Frågan då man ska ställa sig är. Vad får man ut i timpenning? Kanske kan löna sig att hoppa på något extra kneg istället?

Det är inte första gången folk har tänk denna tanken. Men för tusan bara kör. Bära eller brista, man vinner inget utan att satsa.
Citera
2011-01-12, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MooDHooDs
Kommer inte CSN att dra in erat studiebidrag/lån ifall ni tjänar för mycket?

Kanske en bagatell då ni faktiskt får mer pengar än innan, men värt att räkna med!

Glömmer ni inte mäklarens arvode i uträkningen?

CSN har höjt till 132 000 per år tror ja ...
När det gäller mäklaren så finns det idag mäklar firma som tar endast 5000 för hela jobbet.
Citera
2011-01-12, 22:00
Medlem
Tråknicks avatar
Det dumma är att göra det som studenter faktiskt. Jag tror att man skulle kunna göra detta väldigt bra som ett riktigt jobb men den första affären får man nog räkna som en läro-affär, alltså att man gör massa misstag som man sen inte gör om, sen kommer dessa misstag att påverka plugget osv, ni kan bli ovänner etc.

Det knepiga är egentligen att köpa billigt, för att veta att man köper billigt måste man ha bra koll på marknaden och veta vad andra lägenheter sålts för etc.

Jag säger fortfarande kör, jag har varit sugen på det här själv några gånger men när jag tänkt efter själv så har jag alltid tänkt att man till första affären varit tvungen att ha en budget som tillåter att man gör massa misstag och inte förstår att saker och ting kan ta mycket längre tid än vad man trodde.

Den där tjänsten för 5k är inte mycket, man får vara med på hemnet, sen får man göra resten själv tror jag. Folk kanske backar om dom måste göra affärer med två studenter och inte en riktig mäklare.
Citera
2011-01-12, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a66e
När det gäller mäklaren så finns det idag mäklar firma som tar endast 5000 för hela jobbet.
Man kan ju fråga sig om en sådan mäklar ger normal exponering likt den som lägenheten har fått när ni köpte den.

Sedan hur ska ni få lånet? Banken lånar inte ut till studenter (om inte ordentlig medlångivare finns)
Citera
2011-01-12, 22:01
Medlem
Killer-queens avatar
Jag är skeptisk. Du räknar med att lägenheten nästan ska dubblas i värde efter renovering, jag tror det är att vara väldigt optimistisk. Även om du renoverar en knarkarkvart till värsta cribben så är det samma kvadratmetrar du ska sälja några veckor senare...

Högriskprojekt.
Citera
2011-01-12, 22:01
Medlem
Tror knappast ni kan räkna med att få ut närmast dubbla priset bara för att lägenheten är renoverad. Man kan plocka ut ganska mycket pengar på en renovering. Dock så måste man lägga renoveringskostnaden i relation till inköpspriset.

Tex: Min moster köpte en lägenhet i ett eftertraktat Stockholms område för drygt ett år sedan. (kommer inte ihåg exakta summor), men hon totalrenoverade lägenheten för ca 250000:- och inköpspriset var runt 1.3 miljoner tror jag. Hon sålde lägenheten för 1.7 miljoner för någon vecka sedan. Dvs efter mäklarkostnader osv så kanske det var 100000:- i vinst. Då är inte hyreskostnader, räntor osv in räknat. Väljer dock att inte räkna in dessa kostnader då lägenheten köptes för att bo i, inte för att tjäna pengar på.

Det jag försöker säga är att ni måste nog satsa på en dyrare lägenhet för att göra några pengar.
En annan sak är att om jag själv skulle göra en sådan affär så skulle det med största sannolikhet vara med kontanta pengar som man har råd att förlora!
Inte kul att ta ett lån för att köpa en lägenhet som kanske rasar totalt i värde när avsikten var att tjäna pengar.
Citera
2011-01-12, 22:12
Medlem
kato85s avatar
rekommenderar att inte gøra det.

i værsta fall sitter ni med skulder i hunratusenkronorsklassen och måste børja jobba och øverge studierna,.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in