2004-08-09, 18:54
Medlem
Beldarans avatar
Hej!

Hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig.

I en vecka nu så har inte IE fungerat riktigt som det ska.

Jag har XPHE med IE 6 (?) och tre konton på datorn. Administratörskontot fungerar alldeles utmärkt, det är dom två begränsade kontona som det är problem med. När jag kör IE så får jag inte upp mina Favoriter, Tidigare, Media och Sök fungerar utan vidare, det är bara Favoriter som inte funkar.

Nu har dom ju inte blivit raderade utan jag kan ju hämta upp dom från DocumentsAndSettings, men det är ju ganska irriterande.

Någon som vet vad det kan bero på?

Jag har alla uppdateringar och virusprogrammet hittar inget.

Några förslag?
Citera
2004-08-09, 22:18
Medlem
Ni delar inte favoriterna.

Kopiera över dom till varje users mapp; C://Doc'n settings/users ungefär
Citera
2004-08-10, 08:05
Medlem
Beldarans avatar
Jo, men det ska jag väl inte behöva eftersom dom redan ligger under respektive DocumentsAndSettings för dom två kontona.

Jag har alltså inte gjort några ändringar i inställningar och det har fram till nu fungerat precis som det ska i 2 år.

Kan det ha nåt att göra med någon uppdatering från Microsoft och isåfall vilken?

Som sagt, det är bara Favoriter som inte fungerar. Märkligt tycker jag.

Upptäckte en sak till igår, när jag gick in på en sida så lades det upp en ny mapp på mitt skrivbord, märkt "Länkar". Var sjutton kom den ifrån?
Citera
2004-08-10, 09:23
Medlem
VÄLKOMMEN TILL FLASHBACK, BELDARAN.

Jättekul med inlägg. Som vi alla kan läsa. Och lära oss av. ...men det gäller ju också att kunna hänga me´ i snacken.
Att skrivningen IE avser klient-kommunikationsprogrammet, eller säg webbläsaren, Internet Explorere är ju en baggis. ...för mig alltså. Och att XP står för OS:et XP är också klart, i alla fall för mig. -Men bokstasföljden XPHE har jag inte sett förr? ...och inte heller Susning:en. Och inte heller förstår jag vad det är för konton på datorn som Beldaran har? Och med att vara begränsade? Ja alltså jag som sitter kvar i OS:et Windows 98:2.

Och meningen: "När jag kör IE så får jag inte upp mina Favoriter, Tidigare, Media och Sök fungerar utan vidare, det är bara Favoriter som inte funkar." ...är lite förvirrande.
Och hon skriver "DocumentsAndSettings", vilket rimligen handlar om att OS:et XP alltså kör engelsk text.

-Vill hon berätta? Tackar på förhand.
Citera
2004-08-10, 10:20
Medlem
phreakdentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-O Gavne, Västerås
VÄLKOMMEN TILL FLASHBACK, BELDARAN.

Jättekul med inlägg. Som vi alla kan läsa. Och lära oss av. ...men det gäller ju också att kunna hänga me´ i snacken.
Att skrivningen IE avser klient-kommunikationsprogrammet, eller säg webbläsaren, Internet Explorere är ju en baggis. ...för mig alltså. Och att XP står för OS:et XP är också klart, i alla fall för mig. -Men bokstasföljden XPHE har jag inte sett förr? ...och inte heller Susning:en. Och inte heller förstår jag vad det är för konton på datorn som Beldaran har? Och med att vara begränsade? Ja alltså jag som sitter kvar i OS:et Windows 98:2.

Och meningen: "När jag kör IE så får jag inte upp mina Favoriter, Tidigare, Media och Sök fungerar utan vidare, det är bara Favoriter som inte funkar." ...är lite förvirrande.
Och hon skriver "DocumentsAndSettings", vilket rimligen handlar om att OS:et XP alltså kör engelsk text.

-Vill hon berätta? Tackar på förhand.
XPHE= XP Home Edition, alltså den version av XP som de flesta hemanvändare har. Sen finns det även XP Proffesional.

De konton som Beldaran har är alltså användarkonton, ett konto för varje person som man väljer när man startar datorn. På så vis kan olika användare ha olika startsidor, filer, dokument och skrivbord. Ibland vill man begränsa vissa konton, tex barnens så de inte förstör något viktigt.

Det han/hon har problem med är att favoriterna i webbläsaren inte verkar fungera som de ska. Documents and Settings är den mapp där användarspecifika filer lagras (olika startsidor, filer, dokument och skrivbord mm). Mappen heter vad jag vet Documents and Settings i alla språkversioner av Windows XP.
Citera
2004-08-10, 14:15
Medlem
Låter onekligen som spyware iaf det dyker upp skumma länkar mm på skrivbordet.

Mitt standard svar för folk som har problem med spyware, samtliga program hittar du genom Google alternativt P2P nätverken:

"Hauks recepie of spyware removal:

1.

Ad-Aware, fullständig scan, se till att ha uppdaterat.
Starta om datorn, scanna igen.

2.

Spybot S&D, fullständig scan, se till att ha uppdaterat.

3.

PestPatrol, fullständig scan, se till att ha uppdaterat.

4.

Kolla igenom dina processer med Wintask 4, PRO

Har det vid denna tidpunkt ej hjälpt gå vidare enligt nedan:

4.

Panda antivirus (använd ditt eget virusprogram bara...), fullständig scan, se till att ha uppdaterat virus definitioner.
Boota om, och scanna igen.

5.

TDS Diamond, scanna allt, processer, minne, hd osv. uppdaterat fullt ut givetvis. Starta om, scanna igen.

6.

Ace Utilities, scanna igenom hela registret, städa. Starta om, och, gissa; Scanna igen

Om problemet består scannar du med HiJAck och lägger upp loggen i något datorforum där spyware frågan behandlas ofta, t ex Flashback.

Om du nu blivit av med problemet gör man som följande:

Installerar en brandvägg, helst både hård och mjukvaru. Mjukvara rekommenderar jag Kerio personal firewall.

Byter browser, Mozilla 1.7 alterantiv firefox 0.92. Vilken du tar är beroende på huruvida du behöver e-post client eller inte, behöver du det, tar du Mozilla 1.7.

Använd inte Outlook, använd den client som följer med Mozilla 1.7. Behöver du en mer komplett och avancerad lösning, kör Mozilla Thunderbird.

Efter detta är du fri spyware en lång lång tid framöver Wink

Det är IE och outlook som släpper in 99% av skiten, att byta ut dom gör underverk. Dessutom suger dom ur alla perspektiv och vinklar hursom."
Citera
2004-08-10, 18:37
Medlem
Beldarans avatar
Tack för svaren, Hauk.

Ad Aware hade jag ett tag, men jag tyckte bara det var irriterande så jag tog bort det. Kanske dags att prova igen? Och jag har Spybot, körde det senast idag.

Har även testat systemåterställning (naturligtvis utan vidare framgång), och virussökt med både mitt eget och över nätet, men inser nu att jag får ge mig på den digra listan du gav mig...

B-O Gavne: ber om ursäkt för att du inte förstod allt jag sa, lilla jag tror att alla vet mer om datorer än mig... Hej på dig också förresten

Hauk, kan du svara på en annan fråga förresten?

Varför kan jag inte reparera mitt OS, den vill inte acceptera det lösenordet jag ger den, vilket är märkligt eftersom där inte ska finnas några lösenord på datorn jag inte känner till (det är jag som byter dom). Förstår du vad jag är ute efter?
Citera
2004-08-10, 21:54
Medlem
TACK! …OCH VÅGAR JAG?

Tack signaturen –och tydligen moderator?- phreakdenta för lite förklaring här ovan av Beldarans redovisning av sina problem i rubrikinlägget här ovan. –Jag tror, …ja rätta mig gärna! jag tror att sådana förklaringar gläder många läsare.
-Till att det blir fler besökare på Flashback.
…till att säkert Herr Axelsson och hans kompisar, ägarna av Flashback …njuter! –Å så förstås att de får problem med restskatt.

-Å du Beldaran, …de allra flesta människorna …och inte minst vi här på Flashback, kan …egentligen väldigt lite datorteknik. –Mycket mycket mindre än vad det snackas. Och alltså inte minst mindre än det snackas ute i tillvaron, bland de sk. konsulterna.
-Att det verkligen är nyttigt, för hela mänskligheten, att vi jobbar för att hjälpas åt till att förstå.

Jo jag tänkte också på olika användar-inloggningar till OS:et, till Beldarans skrivning om ”konton”. ….men säger man ”konton”? Och detta som krånglar …ja, alltså bara ett styck, benämnes väl ”verktyget” Mina Favoriter. –Det gäller alltså att inte skriva vårdslöst, till att vi läsare då blir förvirrade. Och då gäller det, …tycker alltså jag, att inte minst moderatorerna skall gå in och rätta upp, förklara, vad som har blivit dåligt skrivet.

====
…och vågar jag, -jag en datornovis!
Vågar jag tycka till om vad datorkanonkännaren Hauk ger råd om här ovan.
Alltså spyware -som Hauk vet berätta om- avser väl program som någon, om än i lönndom, har installerar på min dator FÖR ATT! få kunskaper om mig; för sina, inte minst försäljnings intressen. -Inte att sabotera något i min dator. …väl?
Och att ett styck programs verktyg krånglar …luktar väl mest som nån inställning i programmet, som har blivit till?

Men ändå mycket möjligt, som Hauk skriver, är Explorer och Outlook, särskilda stora virus intag. Som, som det sägs, att virustillverkarna tillverkar just för Explorer och Outlook. För att nå så stor skada som möjligt.
Och det här med att byta OS-program, FRÅN! Internet Explorer, handlar också om att kunna veta hur dessa, utan ..vad jag känner till? instruktionsböcker, hur de skall handhas.

Den där Beldarans fråga till Hauk om konsten att kunna köra reparation av OS:et …skrämmer mig! –För OS:et Windows XP. Som en min datorkunnige kontakt tycker att XP är för ogreppbart. Att det är framställt till att kunna sköta sig själv, för dator okunniga användare. Som skall slippa att sköta.
Citera
2004-08-11, 03:14
Medlem
Jag gillar dina inlägg Gavne

Jag har svårt att se den stora skaran som behöver dessa ord förklaringar, men givetvis är det inget fel att fråga om man nu behöver det.

Det heter användarkonton, och i sammanhanget kan man med all rättighet säga kort och gott "konton" anser jag. Det är precis som att du inte behöver säga att du vill öppna ett _banK_konto när du är på banken, utan bara ett konto. Samma princip gäller för favoriter.

Spyware kan te sig lite olika, vissa läser bara av dina surfvanor som du säger, medans andra kan ligga som processer och aktivt utsätta din dator för så kallad "pop up"-reklam. Många av dessa program gör allt för att dom inte skall kunnas tas bort, och utnyttjar fel och brister i mjukvara (Webbläsare, operativsystem..) för att ta sig in och fylla ut sitt syfte; i processen kan dom mycket väl begränsa mjukvarans funktionalitet. Vissa tvingar ju t ex på dig en viss startsida, med mening. Andra lägger till så kallade "toolbars" som utsätter dig för popups mm, eller varför inte som i Beldarans fall; skumma länkar på skrivbordet.

När man är van att ofta försöka lista ut vad som är fel med andras datorer lär man sig ganska snabbt att göra ganska säkra gissningar på vad som kan vara problemet. Skulle nu inte spyware vara problemet har vi minskat marginalen rejält och kan arbeta därifrån.

Hans problem behöver ju inte ha orsakats av detta naturligtvis, men det är väldigt troligt. Att lösa dator problem handlar mycket om "trial and error", och spyware låter som den mest troliga orsaken i detta fall.

Märk väl att Beldaran säger att problemet "bara dykit upp" sen någon vecka tillbaka; Han borde vetat med sig iaf han ändrat någon inställning. Och något som har en tendens att bara "dyka upp" är just spyware.

Sen är Internet Explorer ett programm med få inställningar, och jag tar för givet att han redan kollat dessa då han ger mig intrycket av att vara relativt datorkunnig.

Jag skulle inte rekommenderat byta till Mozilla Firefox / Mozilla om det var väldigt komplicerat, båda har samma layout och man känner lätt igen sig i menyerna. Någon manual behövs inte om man redan kan använda Internet Explorer. Samma sak gäller för thunderbird. För övrigt har mozilla.org ett helt forum dedikerat till sina olika browsers; ett gigantiskt arkiv där förmodligen alla problem redan behandlats, enkelt att söka och hitta. Sedan har dom en chatt kanal med massor av kunniga människor som på ett flertal språk hjälper just dig med ditt problem. Chat program finns inbyggt i Mozilla och öppnas automatiskt då du klickar på chatten.

Windows XP har precis som alla andra windows versioner skapats med användarvänlighet i fokus. "Den mänskliga faktorn" är ju givetvis ett problem när det gäller datorer; många har en tendens att pilla för mycket och således skapa problem. Windows har begränsade konfigurations möjligheter så att man inte ska kunna pilla sönder det lika lätt. Det leder givetvis till att OS'et kan upplevas som "ogreppbart" bland dom som faktiskt kan sina saker, och vet med sig att dom inte pillar sönder något.

Phew.. nu till din fråga där Beldaran; Sist jag reparerade ett exemplar av XP HE behövdes inget lösenord, det räckte att vara inloggad som administratör.
Jag antar dock att du har flera administratörs konton och därför hindras av det andra, det borde inte bli så, men att ställa så du bara har ett administratörs konto och sedan prova på nytt är nog värt ett försök. (Antog du menar reparation med installations CD'n, om det nu finns några andra sätt..? :P )
Citera
2004-08-11, 03:17
Medlem
en liten notis som jag borde slängt in tidigare här; Var försiktig med framförallt Pest Patrol men även AceUtilities, tänk efter vad du tar bort, för med lite otur kan dessa program ta bort något du faktiskt behöver. (Ingenting som inte är enkelt åtgärdat dock, systemåterställning).
Citera
2004-08-11, 11:05
Medlem
Beldarans avatar
Jag hittar inget annat administratörskonto på datorn (menar då det "dolda" som läggs upp automatiskt), menar du det? Har själv misstänkt att det kan vara det som ställer till det, men samtidigt, hur sjutton ska jag få tag på lösenord till det, bör ju inte finnas något och då bör det heller inte vara några problem, eller?
(Naturligtvis menar jag reparera från CDn)

Nåväl, jag har inte tid att sitta med detta förrän imorgon egentligen, så vi får se då hur det hela kommer löpa.

Tack för tipsen

PS. Jag är inte en han utan en hon

PPS. B-O Gavne, ditt inlägg var ju mycket lättare att följa än mitt
Citera
2004-08-14, 17:39
Medlem
Beldarans avatar
Jaha, nu har jag kört Spy Bot, Ad-Aware och Pest Patrol, inte hjälpte det.

Pest Patrol hittade ju iofs en trojan som inte hittats innan, men den kunde jag ju inte ta bort eftersom man inte kan radera nåt när man inte köpt programmet. Tänker inte betala för det heller...

Personligen tror jag inte det är nåt Spyware som är boven utan snarare nåt annat. Behöver mer hjälp om vad det kan vara.

Någon annan bra idé?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in