Tjabba
Nu har jag hunnit mecka lite grann med grejerna. Jag började med Ubuntu och pluggade in ett modem, det gick hur bra som helst. Två modem blev gjorde kauz med Ubuntus inbyggda nätverkshanterare så jag provade KPPP där jag kunde knyta modemen till rätt USB-adresser, funkade också bra med ett modem sen blev det kauz där med. Jag slet dän det ena modemet och pluggade in Dovado-routern som jag använt innan mellan modemet och datorn, nu kunde jag ansluta till båda samtidigt men bara använda ett åt gången. Med "Auto connect" ibockat på båda anslutningarna fungerade det dock som en halvbra failover
Nästa steg blev att tanka ner ClearOS och veva igång det, dock stöder det inte USB-modem så det var bara modemet som jag kopplade upp via Dovado-routern som funkade. Som tur är sparar jag på allt möjligt crap så jag slet fram en gammal PowerBook ur avdelningen för överblivet material, i med det andra modemet i den, brygga modemet mot ethernetkortet och i med ett till ehthernetkort i Linuxburken.
Nu hade jag en router med två uplinks och möjlighet att lastbalansera mellan dom, döm om min förvåning när hela nätet gick i slow motion. Det visade sig att jag behövde tänka om lite grann vad gällde konfigurationen av IP-adresser, gateways, DNS-servrar och så vidare i alla tre inblandade burkar. När det väl stämde och jag verifierat att anslutningarna faktiskt tog olika vägar ut på nätet gjorde jag ett litet stresstest, jag öppnade två filmer på youtube, tankade hem ett 30-tal mail och surfade samtidigt utan någon som helst lagg, det är riktigt, riktigt bra här ute i bushen där jag befinner mig just nu
OK, allting funkar. Visst, men ClearOS var liiiite för enkelt, jag är fortfarande sugen på att försöka sätta upp något liknande från scratch under t.ex. Ubuntu. Och visst hann jag lära mig en del på vägen, jag har t.ex bekantat mig en del med terminalen, såpass mycket att jag lyckades installera bort modemdrivrutiner som jag behövde och patcha sönder kernelen, jättelajbans

Jaja, jag måste ge mig på lite Linux-meck igen känner jag, risken är överhängande att den här stackars gamla PCn blir våldtagen snart igen

Ska nog bara rota fram en till hårddisk så jag kan spara denna disk med den fungerande ClearOS-installationen på, det kan vara skönt att ha en livboj när man ger sig på nästa oundvikliga fail