2011-01-12, 21:02
Medlem
sirVandalots avatar
Hallå där!

Jag har ett litet projekt på gång som jag lär behöva en hel del hjälp med, så om du har någon feedback att komma med får du väldigt gärna göra det.

Bakrundsinfo:
Jag är totalt noob på Linux men jag har velat lära mig ganska länge nu, har kört Mac och PC parallellt sedan 1995 och är inte helt obekant med terminalhackande, scripting och grundläggande kodning. Jag bor i ett gammalt hur där det inte finns teleledningar, fiber etc. Jag har en gammal överbliven PC och ett par mobilbredband.

Planen:
Återuppliva PCn med någon form av Linux. Installera båda modemen och testa dom ett och ett. Få tag i någon lämplig mjukvarurouter eller annat lajbans för att sy ihop båda uplinks och lastbalansera mellan dom. Sätta upp en brandvägg.

Frågor:
Vad ska jag basera det hela på? Ubuntu känns noobigt och bra, då kan jag smyga runt i en trygg skrivbordsmiljö och bara ge mig ut och terminalhacka vid behov. Untangle verkar ha allt jag söker utom stöd för 3G-modem, sen verkar det vara lite väl mycket peka och klicka, det lär jag mig ju inget på. Har expertpanelen några andra förslag? Ska man satsa på Ubuntu desktop eller Ubuntu server?

Vad behöver jag för program? Router? Brandvägg? Hur ska jag konfigurera hela härligheten? Är det lönt att sätta upp grejerna så man kan fjärradministrera dom?

Vad har jag glömt?

Om intresse finns kan jag självklart uppdatera i tråden varefter projektet skrider framåt.

//sirVandalot
Citera
2011-01-12, 21:50
Medlem
xcb567s avatar
Ta en titt på OpenWRT, dom har firmware även till x86
Deras wiki/forum har hyfsad info ang 3G, multi-wan, failover osv
Citera
2011-01-12, 22:11
Medlem
Att fixa maskinen med ett modem är inga problem. Du behöver:

dhcp-server, iptables.

Färdiga scripts för iptables-regler finns att hitta på debian-administration eller frozentux.

Att fixa ihop 2 modem och lastbalansera dem är däremot mycket mer avancerad networking. Inget för en noob.
Citera
2011-01-13, 01:32
Medlem
xcb567s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m0RrE
Att fixa ihop 2 modem och lastbalansera dem är däremot mycket mer avancerad networking. Inget för en noob.
Inte mkt svårare att lastbalansera än failover.
OpenWRT + multiwan gör det barnsligt enkelt
Iofs lite extra jobb, kompliera luci-app-multiwan så vips är där GUI till det oxå
Citera
2011-01-13, 15:05
Medlem
Fleptuts avatar
http://www.clearfoundation.com/

Den gör allt. FTP webserver mailserver router mm stabil. Har en sån burk på en kompis arbete och den bara går och går.

Checka vilken hårdvara den har stöd för sen är det bara att köra.

/Flep
Citera
2011-01-13, 22:20
Medlem
sirVandalots avatar
Tjabba

Nu har jag hunnit mecka lite grann med grejerna. Jag började med Ubuntu och pluggade in ett modem, det gick hur bra som helst. Två modem blev gjorde kauz med Ubuntus inbyggda nätverkshanterare så jag provade KPPP där jag kunde knyta modemen till rätt USB-adresser, funkade också bra med ett modem sen blev det kauz där med. Jag slet dän det ena modemet och pluggade in Dovado-routern som jag använt innan mellan modemet och datorn, nu kunde jag ansluta till båda samtidigt men bara använda ett åt gången. Med "Auto connect" ibockat på båda anslutningarna fungerade det dock som en halvbra failover

Nästa steg blev att tanka ner ClearOS och veva igång det, dock stöder det inte USB-modem så det var bara modemet som jag kopplade upp via Dovado-routern som funkade. Som tur är sparar jag på allt möjligt crap så jag slet fram en gammal PowerBook ur avdelningen för överblivet material, i med det andra modemet i den, brygga modemet mot ethernetkortet och i med ett till ehthernetkort i Linuxburken.

Nu hade jag en router med två uplinks och möjlighet att lastbalansera mellan dom, döm om min förvåning när hela nätet gick i slow motion. Det visade sig att jag behövde tänka om lite grann vad gällde konfigurationen av IP-adresser, gateways, DNS-servrar och så vidare i alla tre inblandade burkar. När det väl stämde och jag verifierat att anslutningarna faktiskt tog olika vägar ut på nätet gjorde jag ett litet stresstest, jag öppnade två filmer på youtube, tankade hem ett 30-tal mail och surfade samtidigt utan någon som helst lagg, det är riktigt, riktigt bra här ute i bushen där jag befinner mig just nu

OK, allting funkar. Visst, men ClearOS var liiiite för enkelt, jag är fortfarande sugen på att försöka sätta upp något liknande från scratch under t.ex. Ubuntu. Och visst hann jag lära mig en del på vägen, jag har t.ex bekantat mig en del med terminalen, såpass mycket att jag lyckades installera bort modemdrivrutiner som jag behövde och patcha sönder kernelen, jättelajbans Jaja, jag måste ge mig på lite Linux-meck igen känner jag, risken är överhängande att den här stackars gamla PCn blir våldtagen snart igen Ska nog bara rota fram en till hårddisk så jag kan spara denna disk med den fungerande ClearOS-installationen på, det kan vara skönt att ha en livboj när man ger sig på nästa oundvikliga fail
Citera
2011-03-11, 22:57
Medlem
Fleptuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sirVandalot
Tjabba

Nu har jag hunnit mecka lite grann med grejerna. Jag började med Ubuntu och pluggade in ett modem, det gick hur bra som helst. Två modem blev gjorde kauz med Ubuntus inbyggda nätverkshanterare så jag provade KPPP där jag kunde knyta modemen till rätt USB-adresser, funkade också bra med ett modem sen blev det kauz där med. Jag slet dän det ena modemet och pluggade in Dovado-routern som jag använt innan mellan modemet och datorn, nu kunde jag ansluta till båda samtidigt men bara använda ett åt gången. Med "Auto connect" ibockat på båda anslutningarna fungerade det dock som en halvbra failover

Nästa steg blev att tanka ner ClearOS och veva igång det, dock stöder det inte USB-modem så det var bara modemet som jag kopplade upp via Dovado-routern som funkade. Som tur är sparar jag på allt möjligt crap så jag slet fram en gammal PowerBook ur avdelningen för överblivet material, i med det andra modemet i den, brygga modemet mot ethernetkortet och i med ett till ehthernetkort i Linuxburken.

Nu hade jag en router med två uplinks och möjlighet att lastbalansera mellan dom, döm om min förvåning när hela nätet gick i slow motion. Det visade sig att jag behövde tänka om lite grann vad gällde konfigurationen av IP-adresser, gateways, DNS-servrar och så vidare i alla tre inblandade burkar. När det väl stämde och jag verifierat att anslutningarna faktiskt tog olika vägar ut på nätet gjorde jag ett litet stresstest, jag öppnade två filmer på youtube, tankade hem ett 30-tal mail och surfade samtidigt utan någon som helst lagg, det är riktigt, riktigt bra här ute i bushen där jag befinner mig just nu

OK, allting funkar. Visst, men ClearOS var liiiite för enkelt, jag är fortfarande sugen på att försöka sätta upp något liknande från scratch under t.ex. Ubuntu. Och visst hann jag lära mig en del på vägen, jag har t.ex bekantat mig en del med terminalen, såpass mycket att jag lyckades installera bort modemdrivrutiner som jag behövde och patcha sönder kernelen, jättelajbans Jaja, jag måste ge mig på lite Linux-meck igen känner jag, risken är överhängande att den här stackars gamla PCn blir våldtagen snart igen Ska nog bara rota fram en till hårddisk så jag kan spara denna disk med den fungerande ClearOS-installationen på, det kan vara skönt att ha en livboj när man ger sig på nästa oundvikliga fail

Japp ClearOS är som en promenad i parken, bara man kollat hårdvarustödet så är den i princip självgående.

Jag har kört smoothwall och den är en ren brandvägg.

/Flep
Citera
2011-03-12, 10:40
Medlem
En annan "dist" om man nu får kalla det det är pfsence, den är visserligen ganska så installera och kör på, men ändå :P

annars om du vill ha det så "minimalt" som möjligt kolla på archlinux eller gentoo, du lär få kompilera lite själv då men men
Senast redigerad av zondar 2011-03-12 kl. 11:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in