• 1
  • 2
2011-01-12, 19:38
Medlem
Schooners avatar
Hej FB.

Jag har lirat bandy hela mitt liv, tills jag skadade knäet för lite över ett år sedan. Alltid tills dess sett mina ben som det mest vältränade på kroppen.
För ett halvår sedan började jag istället styrketräna, i brist på annan träningsform, då inget funkat med mitt knä, och gått upp typ 5-6kg (go blandning av fett och muskler ). Väger nu ca 80-81. Dock har jag inte kunnat träna ben mycket alls. Opererade just knäet för skadad menisk igår, beror mest på det.

Men. Idag gick ett skräckens ljus upp. Vi mätte, för nya årets skull, vader, biceps lår osv.
Oron för att bli en typisk discogymmare har alltid funnits, om jag nu tänkte hålla på med det här ett längre tag. Och när jag insåg att mina biceps på ca 36-37cm i omkrets gått om mina vader på 35-36cm insåg jag att det är dags att göra något. Tyvärr ligger jag med ett bandage runt knäet med nyopererat dito. Med den lilla sjukgymnastik jag gör nu borde jag vara fit for fight om ungefär en månad.

Ge mig ett 5-6 månaders maximalt träningspass för vaderna! Jag drar utomlands för ett års studier på en varm ort i augusti, och vill få upp en volym som jag iaf inte måste jätteskämmas för. Hinner jag det? Hjälp mig!
Citera
2011-01-12, 19:41
Medlem
papipoops avatar
jag har lite samma problem som dig dvs att vaderna släpar efter. Tyvärr är vaderna en av de svåraste (kanske svårast) av alla muskler att bygga upp. Rådet jag kan ge dig är att träna dem 2ggr/vecka (ja, de hinner återhämta sig bara du inte kör vader 2 dar i rad). Träningsschema får du dock leta rätt på själv
Citera
2011-01-12, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schooner
Hej FB.

Jag har lirat bandy hela mitt liv, tills jag skadade knäet för lite över ett år sedan. Alltid tills dess sett mina ben som det mest vältränade på kroppen.
För ett halvår sedan började jag istället styrketräna, i brist på annan träningsform, då inget funkat med mitt knä, och gått upp typ 5-6kg (go blandning av fett och muskler ). Väger nu ca 80-81. Dock har jag inte kunnat träna ben mycket alls. Opererade just knäet för skadad menisk igår, beror mest på det.

Men. Idag gick ett skräckens ljus upp. Vi mätte, för nya årets skull, vader, biceps lår osv.
Oron för att bli en typisk discogymmare har alltid funnits, om jag nu tänkte hålla på med det här ett längre tag. Och när jag insåg att mina biceps på ca 36-37cm i omkrets gått om mina vader på 35-36cm insåg jag att det är dags att göra något. Tyvärr ligger jag med ett bandage runt knäet med nyopererat dito. Med den lilla sjukgymnastik jag gör nu borde jag vara fit for fight om ungefär en månad.

Ge mig ett 5-6 månaders maximalt träningspass för vaderna! Jag drar utomlands för ett års studier på en varm ort i augusti, och vill få upp en volym som jag iaf inte måste jätteskämmas för. Hinner jag det? Hjälp mig!

Tyvärr kommer du inse att det enda som funkar på vaderna är viktuppgång eller mycket löpning och då handlar det ändå om en väldigt liten skillnad. Styrketräning ger nästan inga resultat oavsett vilken typ av styrka du kör.
Citera
2011-01-12, 19:53
Medlem
GainomaxamoniaGs avatar
Har en kompis som ökade en del i volym av rehabträning, alltså, massor med enbensknäböj och vadpressar på ett ben. Vetefasen hur men han har rätt saftiga vader nu!
Citera
2011-01-12, 20:05
Medlem
papipoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narcissism
Tyvärr kommer du inse att det enda som funkar på vaderna är viktuppgång eller mycket löpning och då handlar det ändå om en väldigt liten skillnad. Styrketräning ger nästan inga resultat oavsett vilken typ av styrka du kör.

Styrketräning kommer ju göra vaderna bra myckt större än tex löpning. Men du har rätt viktuppgång bygger på vaderna rejält, tjockisar som deffar brukar kunna ha rätt feta kycklingklubbor.

Men TS, tyvärr så kan jag säga att det tar troligtvis 5 år innan du får "okej" vader. Vissa föds med stora vader, jag gorde det inte tyvärr och tydligen inte du heller, det e bara gilla läget o göra det bästa av situationen.

Det är dock väldigt fult då jag är både lång och ganska stor. Mina lår är naturligt väldigt stora likaså bredden på mina axlar men vaderna är som sugrör (har dock discogymmat i två år och tränat benen nu i cirka 2 månader dumma mig )
Citera
2011-01-13, 07:41
Medlem
slajjers avatar
10 set för vaderna räcker, brukar köra runt 8 kanske, en blandning mellan ståen vadpress i smith, siddande i benpress eller sittande vadpress masking, de 2 första är favoriter.
Citera
2011-01-13, 09:05
Medlem
Sockerpappans avatar
om du fortfarande kan framfotslöpa sen när du läkt ihop så finns det inget bättre för stora och fina vader än det.

kolla in vaderna vid 1.21.
http://www.youtube.com/watch?v=1fBh2qH4QbM

är det ngt jag märkt sen jag började framfotslöpa så är det hur vaderna växt rejält. Samma mekanism som vid innebandy/fotboll, att du håller dig på framfot/mellanfoten när du springer. Men mkt skonsammare för knäna då du kan hålla dig till rak löpning, ifall du fortfarande kan springa om du gör det utan tvära vändningar och grejer så vore framfotslöpning perfekt. Ta det försiktigt i början bara, träningsvärken kommer vara brutal första gångerna!
Senast redigerad av Sockerpappan 2011-01-13 kl. 09:21.
Citera
2011-01-13, 09:08
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papipoop
Styrketräning kommer ju göra vaderna bra myckt större än tex löpning. Men du har rätt viktuppgång bygger på vaderna rejält, tjockisar som deffar brukar kunna ha rätt feta kycklingklubbor.

Men TS, tyvärr så kan jag säga att det tar troligtvis 5 år innan du får "okej" vader. Vissa föds med stora vader, jag gorde det inte tyvärr och tydligen inte du heller, det e bara gilla läget o göra det bästa av situationen.

Det är dock väldigt fult då jag är både lång och ganska stor. Mina lår är naturligt väldigt stora likaså bredden på mina axlar men vaderna är som sugrör (har dock discogymmat i två år och tränat benen nu i cirka 2 månader dumma mig )

beror på hur man springer.
Citera
2011-01-13, 09:39
Medlem
Hur gör man för att få smalare vader?, alltid problem när man ska köpa byxor hatar att man föddes med stora vader!
Senast redigerad av Flip86 2011-01-13 kl. 09:42.
Citera
2011-01-14, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flip86
Hur gör man för att få smalare vader?, alltid problem när man ska köpa byxor hatar att man föddes med stora vader!

Har samma problem... men tycker om mina vader. Har faktiskt fått komplimanger för dem

Men on topic : Träna tålyft(?) när du typ väntar på bussen eller nått. Alltså ställ dig på tå och doppa upp och ner. Låter lite fjantigt men många jag har tränat med har fått mycket starkare vader av det här.

Sen kan man göra en lite svårare variation. Gå till kanten av trottoaren och försök balansera halva foten och börja göra samma övning men rör inte marken med bakre delen av foten.

Man håller även värmen nu på vintern.
Citera
2011-01-14, 22:54
Medlem
freyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krisblim
Har samma problem... men tycker om mina vader. Har faktiskt fått komplimanger för dem

Men on topic : Träna tålyft(?) när du typ väntar på bussen eller nått. Alltså ställ dig på tå och doppa upp och ner. Låter lite fjantigt men många jag har tränat med har fått mycket starkare vader av det här.

Sen kan man göra en lite svårare variation. Gå till kanten av trottoaren och försök balansera halva foten och börja göra samma övning men rör inte marken med bakre delen av foten.

Man håller även värmen nu på vintern.

Muskelmassa bygger man med kvalitativ, tung träning och inte kvantitativt med minimal belastning.
Citera
2011-01-15, 00:38
Medlem
mr-virros avatar
Stående vadpressar 7-10 set, 1-2 ggr per vecka lär funka. Dock är vaderna säkert en av de muskler som svarar sämst på volymträning.

Testa plastikoperation annars, det funkar garanterat utan en massa slit och svett
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in