• 1
  • 2
2011-01-12, 18:11
Medlem
Precis som rubriken säger så är jag hopplöst okunnig inom datorer och allt som hör därtill, därför är jag inte helt säker på om tråden ska ligga här eller någon annanstans.
Jag hoppas att det finns någon snäll människa som orkar läsa igenom och kanske kan förstå vad som är fel.
Det började med att jag fick ett virus, system tool stod det.
Min pojkvän hjälpte mig att få bort det och fixade ett antivirusgrejs som heter nod32.
Han upplyste mig också om att man skulle defragmentera (tror jag att det hette) en gång i veckan eller så och visade mig också hur man gör.

Men nu till problemet, det dyker upp nya ikoner på skrivbordet som heter konstiga saker och ser ut som små internetrutor typ. De är vita med blå överkant, och 3 "prickar" i högra hörnet.
Jag vet inte vad de är!! Jag tar bort dom från skrivbordet och från papperskorgen, men det kommer nya.
Är dom farliga? Vad är de för något? Kan min dator gå sönder?
Dessutom är datan sjukt seg och hakar upp sig precis hela tiden. Min pojkvän klagade på att jag hade för mycket skit på den, men det stod någonstans att det är 85% ledigt så det verkar ju lite konstigt

Jag vore hemskt tacksam om någon visste vad det är för fel!
Tänk på att jag inte förstår något av det här, så om ni ska skriva något så kan ni ju låtsas som att det är till ett barn ungefär
Citera
2011-01-12, 18:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blaa.
Precis som rubriken säger så är jag hopplöst okunnig inom datorer och allt som hör därtill, därför är jag inte helt säker på om tråden ska ligga här eller någon annanstans.
Jag hoppas att det finns någon snäll människa som orkar läsa igenom och kanske kan förstå vad som är fel.
Min pojkvän hjälpte mig att få bort det och fixade ett antivirusgrejs som heter nod32.
Han upplyste mig också om att man skulle defragmentera (tror jag att det hette) en gång i veckan eller så och visade mig också hur man gör.

Men nu till problemet, det dyker upp nya ikoner på skrivbordet som heter konstiga saker och ser ut som små internetrutor typ. De är vita med blå överkant, och 3 "prickar" i högra hörnet.
Jag vet inte vad de är!! Jag tar bort dom från skrivbordet och från papperskorgen, men det kommer nya.
Dessutom är datan sjukt seg och hakar upp sig precis hela tiden. Min pojkvän klagade på att jag hade för mycket skit på den, men det stod någonstans att det är 85% ledigt så det verkar ju lite konstigt

Tänk på att jag inte förstår något av det här, så om ni ska skriva något så kan ni ju låtsas som att det är till ett barn ungefär
skicka gärna en skärmdump på ditt skrivbord så tror jag det blir enklare
Citera
2011-01-12, 18:15
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:

Istället för att hålla på och bråka med en massa program och skadlig kod så formatera om skiten.

Det är krångligt att sitta och försöka förklara för någon som saknar kunskap om hur man går tillväga för att ta borta skit du har på datorn.

Fråga din pojkvän om han vet hur man formaterar hårddisken.
Citera
2011-01-12, 18:23
Medlem
henrikos avatar
Citat:
vad det är för fel!

Felet är nog att det inte längre är du som äger datorn, utan någon annan har tagit över den.

Att fixa det felet, genom att städa bort dummingens alla verktyg, är jättesvårt (och man kan ändå aldrig vara helt säker på att det lyckats).

Enklast är oftast att du kopierar bilder, dokument och liknande du vill ha kvar, till en CD-skiva eller extern hårddisk. Sedan återställa hela datorn som den var när du fick den. (Spara inga program. De är bättre du laddar ner på nytt.)

Kolla datorns bruksanvisning eller ring datorsupport och fråga efter hur du gör en systemåterställning. Det är nämligen lite olika på olika datorer.
Citera
2011-01-12, 18:31
Medlem
Hmm okey. Tack för att ni orkade svara!
Jag får väl ta mig i kragen och skaffa ett usb så att jag kan spara bilderna (är en minidator så har ingan cdgrej)
Det är nämligen flera som har sagt att jag ska formatera om den, men pga mestadels lathet så har jag inte orkat ta tag i det och tänkte chansa på att någon här visste en enkel lösning
Jag får helt enkelt göra det då.
Men det kommer att dröja några veckor eftersom att jag inte vågar mig på att försöka göra det själv, är alldeles för oteknisk haha.
Finns det någon risk att den går sönder? (Det låter himla muppigt att säga "gå sönder" men hittar inga bättre ord)
Citera
2011-01-12, 20:21
Moderator
Protons avatar
Citat:
Hmm okey. Tack för att ni orkade svara!
Jag får väl ta mig i kragen och skaffa ett usb så att jag kan spara bilderna (är en minidator så har ingan cdgrej)
Det är nämligen flera som har sagt att jag ska formatera om den, men pga mestadels lathet så har jag inte orkat ta tag i det och tänkte chansa på att någon här visste en enkel lösning
Jag får helt enkelt göra det då.
Men det kommer att dröja några veckor eftersom att jag inte vågar mig på att försöka göra det själv, är alldeles för oteknisk haha.
Finns det någon risk att den går sönder? (Det låter himla muppigt att säga "gå sönder" men hittar inga bättre ord)
Formatering är inget skadligt för datorn på något sätt, om det var det skulle ju ingen kunna formatera sin hårddisk(=ingen data skulle kunna sparas på den = den skulle vara oanvändbar).

Ingen panik med andra ord, det är ingen som helst fara.
Citera
2011-01-12, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Formatering är inget skadligt för datorn på något sätt, om det var det skulle ju ingen kunna formatera sin hårddisk(=ingen data skulle kunna sparas på den = den skulle vara oanvändbar).

Ingen panik med andra ord, det är ingen som helst fara.
¨

Jag tänkte mer på om det var farligt att vänta några veckor med att göra det
Jag är lite dålig på att uttrycka mig ibland
Och så blir jag så hemskt uppjagad så fort det är något med datan eftersom att det är ett helt okänt område för mig haha
Citera
2011-01-12, 21:53
Medlem
hasenfrasens avatar
...eller så installerar du TeamViewer på din dator och ringer efter hjälp så kan någon hjälpa dig med datorn utan att själv vara på plats dvs Remote Desktop. Jag supportar släkt och vänner på det sättet.
Citera
2011-01-12, 23:01
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Jag tänkte mer på om det var farligt att vänta några veckor med att göra det

Jag har försökt att skriva ner lite om riskerna, och syftena bakom, här:
http://10010.se/docs/general/virus.html
Citera
2011-01-12, 23:26
Medlem
Jag passar på att ställa en fråga till er här på FB.

Fick ett problem precis.... jag kan inte öppna några mappar!
När jag dubbelklickar får jag detta meddelande:

"Den här filen är inte kopplad till något program för att utföra åtgärden. Installera ett program eller en association i kontrollobjektet Standardprogram om det redan finns ett program installerat.."
Det går dock att högerklicka och sedan välja öppna. Men jag vill gärna dubbelklicka.

Nu är jag ingen Einstein på datorer, så jag provade bara att starta om, det hjälpte föga.

Jag kan öppna dokument, filmer och annat, men inte mappar.
Det gick igår sedan tog jag hem den senaste uppdateringen för windows7 och idag funkar det inte.
Har viruskollat, har provat en annan mus, ändra knappar på musen, har ändrat inställningar i mappalternativ.... nada. Det fungerar inte ens att markera mappen och sedan trycka enter.

Kollade systemåterställning, som tydligen hade tydligen varit av, när jag nu aktiverade den, så frågades det om jag ville skapa en återställningspunkt. Det står att inga återställningspunkter har skapats på den här datorn. Så det föll bort.
Har varit inne o frågat på olika trackers och fått länkar osv. Men de berör oftast om jag trycker på mappen och det kommer upp sökrutan. SÅ ÄR DET INTE I MITT FALL! Jag får felmeddelandet.

Tacksam för svar!
Citera
2011-01-13, 03:47
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodjanboy
Fick ett problem precis.... jag kan inte öppna några mappar!

http://www.google.com/search?q=resto...e+associations
Citera
2011-01-13, 09:25
Moderator
MondoBizarros avatar
ÖDOI ►Windows
/Mod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera