2011-01-12, 16:28
Medlem
Jag funderar på att köpa en bostadsrätt som planeras vara färdigbyggd någon gång hösten/vintern 2012. Om priset på den just nu är t.ex. 2 miljoner, vad är det som säger att värdet inte har ökat/minskat när jag väl flyttar in i den? Ingenting antar jag? Skulle jag i princip kunna köpa lägenheten för dessa 2 miljoner och sedan göra en vinst och sälja bort den samma dag som jag flyttat in pga en värdeökning?

Det känns som att bostadsmarknaden är inne i ett ganska känsligt läge de närmsta åren. Vissa talar om bostadsbubbla medan andra tonar ner det snacket.
Citera
2011-01-12, 17:27
Medlem
Omöjligt att säga. Ännu mera omöjligt när vi inte får veta läge/stad/osv
Citera
2011-01-12, 17:29
Medlem
woofers avatar
Det enda som finns är olika spekaulationer och mer eller mindre kvalificerade gissningar på var bostadspriserna ska ta vägen. Ju dyrare man köper sin bostadsrätt för desto mindre känns väl chansen att göra ett rejält klipp. Sannolikt är väl tiden för dom riktigt bra klippen förbi. De som köpte en bostadsrätt för 10 år har i många fall haft en prisutveckling som flerdubblat priset till idag och därmed gjort en väldigt fin affär.

Enligt min åsikt är väl kanske inte en bostadsrätt den bästa investeringen just nu om man inte råkar ha tur. Jag tror däremot inte heller på någon större prisnedgång på bostadsrätter utan snarar att priserna planar ut och att priserna ligger stabilt i några år framöver och kanske bara öker men några procent per år. Räntorna är förvisso på väg upp men å andra sidan går ekonomin bra just nu och med fortsatta jobbskatteavdrag och börsen som går bra så har svenskarna mer i plånboken och större marginaler att betala för sitt boende.

Men som sagt det finns många, väldigt många parametrar som spelar in när det kommer till att förutspå priser på bostadsmarkanden...
Citera
2011-01-12, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MooDHooDs
Omöjligt att säga. Ännu mera omöjligt när vi inte får veta läge/stad/osv

http://veidekkebostad.se/kvillebacken/prislista/ är jag lite småsugen på.
Citera
2011-01-12, 23:36
Medlem
Ronilles avatar
Min syster var dock med om det när det gäller husköp. Huset skulle köpas i en stad med 120 000 invånare och med allt inräknat, kosta 2.9 miljoner kronor. När väl bygget var klart hade priset ökat till 3.3 miljoner kronor, vilket skapade oerhörda problem för dem.

Om du slår till så får man läsa kontrakten noga och ställa de där obekväma frågorna samt föra en diskussion med sin bank om utifall att prisbilden ändras.
Citera
2011-01-12, 23:56
Medlem
Att skriva kontrakt för ett nybygge som blir klart först om två är är lite risky, ja. Historiskt sett har det mestadels inte varit några problem för köparen eftersom priserna trendat uppåt. Under finanskrisen blev det dock en del patetiska snyftreportage i tidningarna med människor som köpt bostäder som på inflyttningsdagen var värda mycket mindre än vad som stod på kontraktet.
Citera
2011-01-13, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hudge.beat
Att skriva kontrakt för ett nybygge som blir klart först om två är är lite risky, ja. Historiskt sett har det mestadels inte varit några problem för köparen eftersom priserna trendat uppåt. Under finanskrisen blev det dock en del patetiska snyftreportage i tidningarna med människor som köpt bostäder som på inflyttningsdagen var värda mycket mindre än vad som stod på kontraktet.

Ok. Ja visst är det en risk, men jag tjänar hyfsat iaf och på 1.5-2år till som det tar innan bostäderna är byggda så har jag lagt upp en ännu större buffert än vad jag har nu.
Jag tror det ska vara ganska lugnt i just det området, då det är på fram-marsch i Göteborg. Men säker kan man ju aldrig vara så klart.

Det som känns mest pissigt är att räntorna sannolikt kommer ha gått upp några procentenheter tills dess att det är dags att låna från banken. Visst finns det en möjlighet att i förväg binda lånen mot en viss avgift?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in