• 1
  • 2
2012-01-26, 18:16
Medlem
MarxWebers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zom
64-bitars system ger i vissa fall en prestandaökning (redigering av multimedia, bättre standardflaggor än 32-bit i förkompilerade program, viss kompilering etc.) eller är ibland nödvändigt (man uppskattar vissa features som bara finns i 64-bit), men ger generellt ingen märkbar skillnad. Största argumentet är om man vill kunna använda mer än 4GB i ram per process (alternativt avskyr PAE om man vill kunna använda 4GB "allmänt").

Tror inte jag sett en netbook som ens har stöd för 4GB i RAM, därför tyckte jag det verkade överflödigt.

Tackar för att du upplyser en novis! Blir nog ominstallation och så får jag chansen att bygga upp ett bättre och renare system den här gången!
Citera
2012-01-29, 18:21
Medlem
MarxWebers avatar
Nu har jag dock stött på ett problem. Allt funkar bra, kör med kernel-netbook, wifi funkar och allt sånt nödvändigt. Men När jag tittar på denna guide: https://wiki.archlinux.org/index.php/Asus_Eee_PC_1001px så står det om "acpi-eeepc-generic" som finns i AUR. Har installerat, men sen finns det inte mycket till förklaringar. Detta ska då göra så att FN-kombinationerna ska funger (dock funkar wifi på/av out of the box som tur är). Det finns då en konfigurationsfil för just min modell, men står ingenting om VART denna fil ska läggas, eller hur acpi-eeepc-generic ska länkas till filen.
Vidare står det att man ska lägga till "rfkill eeepc_laptop" i MODULES, men om jag lägger till dem i modules, så får jag ett felmeddelande vid uppstart.

Någon som har installerat acpi-eeepc-generic på sin netbook och har nåt tips?
Citera
2012-01-29, 19:07
Medlem
Zoms avatar
eeepc_laptop och rfkill laddas automatiskt vid behov genom udev. Har själv aldrig brytt mig om acpi-eeepc-generic, då alla mina specialtangenter fungerar i KDE. Så nej, låter som den artikeln inte är helt up-to-date.
Citera
2012-01-30, 13:30
Medlem
MarxWebers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zom
eeepc_laptop och rfkill laddas automatiskt vid behov genom udev. Har själv aldrig brytt mig om acpi-eeepc-generic, då alla mina specialtangenter fungerar i KDE. Så nej, låter som den artikeln inte är helt up-to-date.

OK. Tråkigt. Kör med openbox och får väl helt enkelt göra egna keybindings för dessa kombinationer.
Citera
2012-01-30, 18:01
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarxWeber
OK. Tråkigt. Kör med openbox och får väl helt enkelt göra egna keybindings för dessa kombinationer.
Det hade du med största säkerhet fått göra ändå. Det enda det där acpi-skriptet skulle ha löst var att fixa så att tangenterna gav signaler som känns igen så att man själv kan binda dem till de åtgärder man vill. KDE/Gnome/XFCE etc. har alla fördefinierade åtgärder till de tangenterna, så där funkar det direkt.

Ärligt talat är det nog bara volymknapparna och sleep som du behöver bry dig om. Volymknapparna sköter du med alsa antar jag, medan sleep fixar du via acpi (om du har acpid igång).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in