Citat:

Ursprungligen postat av slave2

ursäkta, ja håller med om att frågan är  "tunnt" förmulerad.
jag tänker mig främst fotbollshuliganer i england, men även i sverige.
Meningen är att ja inom ett filosofiskt ämne skriva om dessa huliganer. 
och med huligan menar ja främst C-supportrar, alltså de som slåss och beter sig som idioter.
Jag har lite svårt att förmulera mig klart och vet inte riktigt hur ja ska skriva arbetet.

Ok, hmmm. Om jag säger så här. När jag studerade på högskolan så var det varit många som genom åren försökt att skriva ett arbete om huliganism, problemet är att "dem" inte går att få tag på. För tex en personlig intervju mm.
Men finns lite trådar här där några säkert har skrivit något om det, har för mig att någon från bajens undegrupper hade en "jag är huligan, fråga mig" eller liknande.
Sedan är ju det svår eftersom du inte har någon inblick i deras "verksamhet" hur det verkligen fungerar.
Men andra ord, du har valt ett svårt ämne att skriva om.
Du nämner England....där var huliganismen som störst på 70-80-talet (vi säger det, jag vet inte. Men har fått den uppfattningen att det är "lugnare" nu)...hur ser den ut idag?  eller vilken tidsepok ska du förhålla dig i?
Detta med våld har ju även de sin förklaring..varför på vilket sätt.
Ex Skottland...celtic gillar att sätta på barn (katoliker) dvs olika tro till skillnad mot rangers tex
Holland...ajax = judar..inte omtyckt av alla.
Liverpool vs man U har något med att någon stad tåg båttrafiken av den andra staden...
Och detta lever till stor del kvar idag.
Så, det finns en rad olika förklaringar till varför människor beter sig på olika sätt.
Nu har jag babblat på ett tag, vet inte om detta hjälper
/WCH