• 1
  • 2
2011-01-12, 13:00
Medlem
jag håller på med ett arbete i skolan just nu och ska skriva om fotbollshuliganismen ur en moralisk synvinkel. Meningen är att ja ska ta reda på hur de tänker när de agerar som de gör.

hur skulle ni se på huliganismen ur en moralisk synvinkel?
rätt/fel?
Senast redigerad av slave2 2011-01-12 kl. 13:15. Anledning: ändrat på begäran
Citera
2011-01-12, 13:05
Medlem
Mattsson69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slave2
jag håller på med ett arbete i skolan just nu och ska skriva om huliganismen ur en moralisk synvinkel.

rätt/fel?

Jävla idioter som tror att slagsmål hör hemma på fotbollsarenan!

Spring gärna runt och slåss , men att slåss i någots namn som inte har ett dugg med slagsmål att göra är så jävla patetiskt !

Sen att medelålder ligger på 25 år är ganska skrämmande , att vuxna folk fortfarande beter sig som 14åringar ..

Min åsikt må inte vara din åsikt
Citera
2011-01-12, 13:08
Medlem
worldclassheros avatar
I Sverige, Polen, Brasilien, Ungern, Tyskland, England?

Inom basket, fotboll, bandy, bordtennis.

Vem är huligan enligt dig?

Finns det en "förklaring" på vad som utmärker en sk huligan?

DVS Jag tycker att din trådstart är jävligt tunn, du ställer en fråga som kan tolkas på många olika sätt.
Citera
2011-01-12, 13:17
Medlem
Hungaros avatar
Huliganer är samhällets så kallade botten. Att det skulle vara moraliskt försvarbart eller glamouröst att gå runt som en dagdrivare är en illusion skapad av Greenstreet Holigan och The Football Factory filmerna som lyckats övertyga ungdomar med identitetskomplex.

För övrigt så har Ross Kemp gjort en ganska bra sammanfattning om huliganism i sin dokumentär.
http://www.youtube.com/watch?v=8QefYvOQwi4
Citera
2011-01-12, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av worldclasshero
I Sverige, Polen, Brasilien, Ungern, Tyskland, England?

Inom basket, fotboll, bandy, bordtennis.

Vem är huligan enligt dig?

Finns det en "förklaring" på vad som utmärker en sk huligan?

DVS Jag tycker att din trådstart är jävligt tunn, du ställer en fråga som kan tolkas på många olika sätt.

ursäkta, ja håller med om att frågan är "tunnt" förmulerad.
jag tänker mig främst fotbollshuliganer i england, men även i sverige.
Meningen är att ja inom ett filosofiskt ämne skriva om dessa huliganer.
och med huligan menar ja främst C-supportrar, alltså de som slåss och beter sig som idioter.
Jag har lite svårt att förmulera mig klart och vet inte riktigt hur ja ska skriva arbetet.
Citera
2011-01-12, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattsson69
Jävla idioter som tror att slagsmål hör hemma på fotbollsarenan!

Spring gärna runt och slåss , men att slåss i någots namn som inte har ett dugg med slagsmål att göra är så jävla patetiskt !

Sen att medelålder ligger på 25 år är ganska skrämmande , att vuxna folk fortfarande beter sig som 14åringar ..

Min åsikt må inte vara din åsikt

Jag är alltså opartisk, ja vill bara veta i vilka moraliska banor de tänker.
Citera
2011-01-12, 13:31
Avstängd
nietsoviets avatar
Huliganer är produkten av aggressivitet * promille
De tar i allmänhet till våld vid varje givet tillfälle. Om de slogs för en särskild sak så hade moralfrågan kunnat diskuteras lite mer ingående, men med tanke på att de allra flesta huliganer inte är genuint intresserade av sporten (eller vad det nu handlar om) utan hellre letar efter en ursäkt att slå knogarna blodiga så anser i alla fall jag att det vore att tillskriva huliganismen en djupare mening än vad den i själva verket har.
Citera
2011-01-12, 13:35
Medlem
Zvezdass avatar
Som sagt så är din trådstart tunn. Vill du veta mer om snorisarna som springer runt i de svenska firmorna och tror att de är några big shots eller firmor utomlands som tjänar storkovan på det de gör?
Citera
2011-01-12, 13:38
Medlem
worldclassheros avatar
Citat:
ursäkta, ja håller med om att frågan är "tunnt" förmulerad.
jag tänker mig främst fotbollshuliganer i england, men även i sverige.
Meningen är att ja inom ett filosofiskt ämne skriva om dessa huliganer.
och med huligan menar ja främst C-supportrar, alltså de som slåss och beter sig som idioter.
Jag har lite svårt att förmulera mig klart och vet inte riktigt hur ja ska skriva arbetet.

Ok, hmmm. Om jag säger så här. När jag studerade på högskolan så var det varit många som genom åren försökt att skriva ett arbete om huliganism, problemet är att "dem" inte går att få tag på. För tex en personlig intervju mm.

Men finns lite trådar här där några säkert har skrivit något om det, har för mig att någon från bajens undegrupper hade en "jag är huligan, fråga mig" eller liknande.

Sedan är ju det svår eftersom du inte har någon inblick i deras "verksamhet" hur det verkligen fungerar.

Men andra ord, du har valt ett svårt ämne att skriva om.

Du nämner England....där var huliganismen som störst på 70-80-talet (vi säger det, jag vet inte. Men har fått den uppfattningen att det är "lugnare" nu)...hur ser den ut idag? eller vilken tidsepok ska du förhålla dig i?

Detta med våld har ju även de sin förklaring..varför på vilket sätt.

Ex Skottland...celtic gillar att sätta på barn (katoliker) dvs olika tro till skillnad mot rangers tex

Holland...ajax = judar..inte omtyckt av alla.

Liverpool vs man U har något med att någon stad tåg båttrafiken av den andra staden...

Och detta lever till stor del kvar idag.

Så, det finns en rad olika förklaringar till varför människor beter sig på olika sätt.

Nu har jag babblat på ett tag, vet inte om detta hjälper

/WCH
Senast redigerad av worldclasshero 2011-01-12 kl. 13:40. Anledning: stavfel
Citera
2011-01-12, 13:40
Medlem
bajenvraks avatar
Vilken nivå skriver du på?
Citera
2011-01-12, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av worldclasshero
Ok, hmmm. Om jag säger så här. När jag studerade på högskolan så var det varit många som genom åren försökt att skriva ett arbete om huliganism, problemet är att "dem" inte går att få tag på. För tex en personlig intervju mm.

Men finns lite trådar här där några säkert har skrivit något om det, har för mig att någon från bajens undegrupper hade en "jag är huligan, fråga mig" eller liknande.

Sedan är ju det svår eftersom du inte har någon inblick i deras "verksamhet" hur det verkligen fungerar.

Men andra ord, du har valt ett svårt ämne att skriva om.

Du nämner England....där var huliganismen som störst på 70-80-talet (vi säger det, jag vet inte. Men har fått den uppfattningen att det är "lugnare" nu)...hur ser den ut idag? eller vilken tidsepok ska du förhålla dig i?

Detta med våld har ju även de sin förklaring..varför på vilket sätt.

Ex Skottland...celtic gillar att sätta på barn (katoliker) dvs olika tro till skillnad mot rangers tex

Holland...ajax = judar..inte omtyckt av alla.

Liverpool vs man U har något med att någon stad tåg båttrafiken av den andra staden...

Och detta lever till stor del kvar idag.

Så, det finns en rad olika förklaringar till varför människor beter sig på olika sätt.

Nu har jag babblat på ett tag, vet inte om detta hjälper

/WCH

tack!
Citera
2011-01-12, 17:02
Medlem
lalle34s avatar
Citat:
jag håller på med ett arbete i skolan just nu och ska skriva om fotbollshuliganismen ur en moralisk synvinkel. Meningen är att ja ska ta reda på hur de tänker när de agerar som de gör.

rätt/fel?

1.Moral är subjektivt oavsett vad makten vill få dig att tro(är det din lärare som vill att du ska skriva om detta så är h*n mer än lovligt dum i huvudet, troligtvis en religionslärare eller liknande)

2. Huliganer är ingen homogen grupp, och agerar inte efter en gemensam moralisk ståndpunkt, lika lite som butiksbiträden, värdetransportrånare,skogshuggare,författare,poker spelare etc(du fattar)
"hur de tänker när de agerar" är således en fråga omöjlig att besvara seriöst.

3. som sagt moral är subjektivt och vad som är moraliskt eller ej skiljer sig beroende på vem du frågar, men en sak är jag säker på, finns inte många på flashback med någon som helst moral i kroppen, så din sista fråga är totalt onödig och kommer generera i massa dravel från folk som är översvallade av så kallad dubbelmoral.

Vill inte vara taskig mot dig TS men för din egen skull borde du välja ett annat ämne, om du vill lära dig nåt vill säga. vill du bara ha bra betyg kan du ju skriva om hur dumma huliganer är, hur mycket dom förstör och hur omoraliska dom är
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in