• 3
  • 4
2011-02-02, 01:06
Medlem
Urbanfests avatar
ja 100% får jobb efter examen från hhs enligt fackförbundet civilekonomerna. Men där måste du ha matte d.
Citera
2011-02-02, 01:41
Medlem
slamess avatar
Ja det är ju ett problem, sen gäller det ju att få 1,9 på högskoleprovet också Får ta HP nu och se hur pass bra jag skriver det.
Citera
2011-09-12, 16:04
Medlem
Någon som kan berätta om sina erfarenheter från kursen företagsekonomi 1?

1. Hur kan man jag förbereda mig inför kursstart? Vad behöver jag repetera från gymnasiet?

2. Är kurslitteraturen på svenska eller engelska?
Citera
2011-09-12, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cykelstolpe
Någon som kan berätta om sina erfarenheter från kursen företagsekonomi 1?

1. Hur kan man jag förbereda mig inför kursstart? Vad behöver jag repetera från gymnasiet?

Låna/köp och läs Skärvad & Olsson, Företagsekonomi 100 (Liber förlag). Kan du vad som står i den så kan du nästan klara godkänt på alla grundkurser i fek.

/erfarenhet av +200 p fek
Citera
2011-09-12, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvantenVanten
Låna/köp och läs Skärvad & Olsson, Företagsekonomi 100 (Liber förlag). Kan du vad som står i den så kan du nästan klara godkänt på alla grundkurser i fek.

/erfarenhet av +200 p fek

den ser lovande ut! tack. Används den på HHGS?
Citera
2011-09-13, 19:03
Medlem
en till fråga, behöver jag skaffa mig en sån avancerad räknare? typ texas eller casio?
Citera
2012-01-16, 23:08
Medlem
Många säger att utbildningen på HHS är mer avancerad, mkt tuffare och att man går igenom mkt mer. Är det verkligen så i realiteten eller är det bara HHSare själva som inbillar sig detta? I mina ögon låter det konstigt att man kan trycka in så mkt mer i nästan identiska kurser.

Vad exakt är det tex i den mkt svårare matten som inte finns på andra skolor? Enbart den finansiella ekonomin?
Citera
2012-01-17, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av galen general
Många säger att utbildningen på HHS är mer avancerad, mkt tuffare och att man går igenom mkt mer. Är det verkligen så i realiteten eller är det bara HHSare själva som inbillar sig detta? I mina ögon låter det konstigt att man kan trycka in så mkt mer i nästan identiska kurser.

Vad exakt är det tex i den mkt svårare matten som inte finns på andra skolor? Enbart den finansiella ekonomin?

Vi läser två extra mattekurser som JA är lagda enbart på de andra. Stat 1an består tex av en föreläsningsserie om typ 18 föreläsningar och minst likamånga seminarier. Till det tillkommer typ 10-15 matteföreläsningar, seminarier och en tenta som man måste få godkänt på för att få ut sitt betyg i stat 1an. Vi läser också en excel kurs på 20h som är lagd ovanpå kurs 301 som går fjärde perioden, men exceldelen har de lagt på den tredje. Har inte på ngt sätt förminskat kurs 301......

Och, jag har visserligen inte pluggat på ngn annan skola men jag har en kollega som läst vid su. De gjorde stat kursen i datorn, vi räknar för hand. Gäller även alla nek kurser.
Citera
2012-01-17, 18:03
Medlem
Lunatichais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av galen general

Ärligt talat, matten är det sista du behöver oroa dig för. Det är möjligt att man klämt in lite extra matte i vissa kurser, men tempot är lågt och nivån är jävligt låg om vi snackar högskolematte generellt.
Citera
2012-01-17, 23:18
Medlem
Columbias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skallen232
Vi läser två extra mattekurser som JA är lagda enbart på de andra. Stat 1an består tex av en föreläsningsserie om typ 18 föreläsningar och minst likamånga seminarier. Till det tillkommer typ 10-15 matteföreläsningar, seminarier och en tenta som man måste få godkänt på för att få ut sitt betyg i stat 1an. Vi läser också en excel kurs på 20h som är lagd ovanpå kurs 301 som går fjärde perioden, men exceldelen har de lagt på den tredje. Har inte på ngt sätt förminskat kurs 301......

Och, jag har visserligen inte pluggat på ngn annan skola men jag har en kollega som läst vid su. De gjorde stat kursen i datorn, vi räknar för hand. Gäller även alla nek kurser.

Utbildningarna går förmodligen på ett ut bland de stora högskolorna. Ex är SU:s juridik tuffare än HHS och på SU läser du ren matematik 7.5 hp vid finansinriktningen, samtidigt som vår grundläggande statistikkurs, som du säger, är klart lättare än er osv.
Citera
2012-01-18, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Columbia
Utbildningarna går förmodligen på ett ut bland de stora högskolorna. Ex är SU:s juridik tuffare än HHS och på SU läser du ren matematik 7.5 hp vid finansinriktningen, samtidigt som vår grundläggande statistikkurs, som du säger, är klart lättare än er osv.

Samma kollega läste jik samtidigt som jag läste rik. Hennes kurs var på 15 hp, vår på 7,5 hp. Samma bok, och samma områden som skulle in.... Så jag vet inte jag om jag håller med om den. Sure för att jag sedan inte vet hur deras tenta var utformad, men jag har svårt att tro att den var så mycket svårare att det behövs dubbelt så mycket tid att plugga till.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in