2011-02-01, 00:32
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osciz
Jag känner mig nöjd över mitt jobb och mina universitetsstudier vid sidan om, har ingen ambition att arbeta med finans i framtiden, något toppjobb är jag inte heller ute efter för den delen. Men du kan ju fortsätta inbilla dig att andra lärosäten än HHS kommer ge dig och dina vänner jobb på Carnegie dock är det en utopi och långt ifrån realiteten. Ser förövrigt inget fel med att haussa HHS.

Jag känner tre på Carnegie som gått SU.

Citat:
Undantag finns det i alla företag. Försök hitta någon på McKinsey som inte gått på HHS. Nedan följer några kändare VD som är utbildade på HHS.

Bio Gaia - Peter Rothschild
Bure - Mikael Nachemson
Elektronikgruppen - Johan Ålander
Industrivärden - Anders Nyrén
Lagercrantz Group - Jörgen Wigh
Mekonomen- Owe Andersson

Kryllar av KTHare på mackan.
Citera
2011-02-01, 01:06
Medlem
Urbanfests avatar
Citat:
Nej, klart det inte är den enda vägen. Kolla på H&M, där fick sonen ta över posten när farsan inte pallade trycket. Men man ska inte sticka under stolen att HHS är det lärosäte som ger det bäst chans att få en hög ingångslön och toppjobb, jag citerar

"Jag har en kompis som läser på Handelshögskolan i Stockholm och jag har även varit där många gånger själv på besök. Alternativen studenterna där får efter examen är mångdubbelt fler än de som studenter från andra ekonomiskolor erbjuds. Kommer du inte in där, så är Handelshögskolan vid GU, Internationella Handelshögskolan i Jönköping, samt ekonomiskolorna vid Lunds och Uppsala universitet inte dåliga heller, men då måste du utmärka dig på något sätt genom erfarenheter vid sidan av studierna för att synas i de stora horder av ekonomistudenter som utexamineras varje år."

Nuff said

Att bara slänga upp ett random-citat och att säga att så är det kommer du inte långt med. Självklart är marknaden hård för ekonomer men HGU tillhör toppskolorna i Sverige vilket gör att om man är duktig kommer man få ett bra jobb. Var det inte du som nyss skulle gå på Högskolan i Borås och köra en ky samtidigt? Det verkar som du har blivit flashback-utbildad istället för att ha tittat på verkligheten.
Citera
2011-02-01, 09:22
Medlem
Vryzass avatar
Citat:
Undantag finns det i alla företag. Försök hitta någon på McKinsey som inte gått på HHS. Nedan följer några kändare VD som är utbildade på HHS.

Bio Gaia - Peter Rothschild
Bure - Mikael Nachemson
Elektronikgruppen - Johan Ålander
Industrivärden - Anders Nyrén
Lagercrantz Group - Jörgen Wigh
Mekonomen- Owe Andersson

http://www.mckinsey.com/locations/sw...meetourpeople/

7 av 12 (eller 58,3%) har ej gått på HHS. Endast 2 av 12 har bara gått HHS. Övriga skolor man kan se är Lund, Chalmers, KTH, Linköping...
Citera
2011-02-01, 13:41
Medlem
Men herregud vilken diskussion!

För det första så är det väldigt svårt att jämföra HHS samt HGU pga den stora skillnaden i elevantal. 4200 på HGU och 1900 på HHS alltså mer än dubbelt så många studenter i Göteborg. Det är självklart att det finns studenter från HGU eller Lund både representerade i City och i Kungsträdgården det är väl ingen som betvivlar.

Men! Det finns ingen skola i Sverige som har den placeringsgraden efter examen som HHS. Majoriteten har jobb innan examen och inom företag som är i top i respektive sektor. Du träffar inte på folk från HHS som har läst econ, finance eller accounting backoffice på Handelsbanken, SET revison eller dylikt.

Förklaringen till detta är inte bara nepotism, branding eller att HHS ligger i Stockholm utan att utbildningen är bättre! Jag har flera vänner som läser liknande program och kurser som jag på HGU och dylikt och det som gås igenom på kurserna på HHS är mer avancerat, mer fördjupat och framförallt med en större workload.Detta avspeglas självklart i företagens rekryteringsvilja.

/M
Citera
2011-02-01, 21:07
Medlem
Om inte ni idioter har upptäckt det än så handlar inte denna tråd om HGU vs HHS.

Ontopic: Tycker att du har en del märkliga kurser, läs en "vanlig" ekonomiekandidat istället.
Citera
2011-02-01, 22:00
Medlem
slamess avatar
Slänger in en smådum fråga här. Är det mycket matte i handelshögskolan? Jag förstår såklart att det kräver endel mattekunskaper men hur pass mycket och hur pass svår är den?
Citera
2011-02-01, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slames
Slänger in en smådum fråga här. Är det mycket matte i handelshögskolan? Jag förstår såklart att det kräver endel mattekunskaper men hur pass mycket och hur pass svår är den?

HHS har tuffare matematik än HGU rakt igenom utbildningen, därav Matte D i behörighetskravet. Men generellt sett har FEK lättare matematik än NEK oavsett lärosäte som jag förstått det..
Citera
2011-02-01, 22:21
Medlem
slamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ammer
HHS har tuffare matematik än HGU rakt igenom utbildningen, därav Matte D i behörighetskravet. Men generellt sett har FEK lättare matematik än NEK oavsett lärosäte som jag förstått det..

Okej ångrar nu att jag valde sam-sam och bara har matte a-c
Citera
2011-02-01, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slames
Okej ångrar nu att jag valde sam-sam och bara har matte a-c

Om jag vore du skulle jag kontakta min studievägledare omgående och se över om det finns någon möjlighet att läsa Ma D. Om du nu inte är inne på sista terminen?
Citera
2011-02-01, 23:05
Medlem
slamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ammer
Om jag vore du skulle jag kontakta min studievägledare omgående och se över om det finns någon möjlighet att läsa Ma D. Om du nu inte är inne på sista terminen?

Nej det skulle jag kunna göra Gick ut förra året och har snitt nog för att komma in i Göteborg om man bortser att jag inte har klarat matte D. Är mest sugen på HHS men där räcket betygen inte riktigt till.
Citera
2011-02-02, 00:22
Medlem
Urbanfests avatar
du behöver inte matte d för handels i gbg
Citera
2011-02-02, 00:59
Medlem
slamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbanfest
du behöver inte matte d för handels i gbg

Okej kanon. Kanske satsar på högskoleprovet ändå då det känns som att HHS får alla jobb, eller har jag fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in