• 1
  • 2
2011-01-12, 08:12
Medlem
froggy-froggiss avatar
om ni är p-sprutaanvändare så beskriv mer än gärna era erfarenheter. ska få min första idag, nervositeten stegrar. Viktuppgång är en vanlig biverkning hos nästan alla läkemedel men jag tänker då INTE låta det ske. Äter redan nyttigt som det är, vet knappt längre vad en kaka/tårta är he heee.. det är minimalt med kolhydrater i min kost. Men det finns andra biverkningar också, hur var det för er? om det visar sig att man inte trivs med sprutan så måste man utstå 3 månader tills den slutar verka

/ grodan
Citera
2011-01-12, 08:15
Medlem
nyckelpiga13s avatar
jag använder pspruta och jag har aldrig haft några problem, viktökning kan man ju få utav ppiller med men jag anser att det mest sitter i huvudet även om man blir sötsugen så behöver man inte äta skit för det.. Jag hoppas att det går bra för dig för det är riktigt skönt att slippa att tänka på att ta ett piller varje morgon
Citera
2011-01-12, 08:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av froggy-froggis
om ni är p-sprutaanvändare så beskriv mer än gärna era erfarenheter. ska få min första idag, nervositeten stegrar. Viktuppgång är en vanlig biverkning hos nästan alla läkemedel men jag tänker då INTE låta det ske. Äter redan nyttigt som det är, vet knappt längre vad en kaka/tårta är he heee.. det är minimalt med kolhydrater i min kost. Men det finns andra biverkningar också, hur var det för er? om det visar sig att man inte trivs med sprutan så måste man utstå 3 månader tills den slutar verka

/ grodan

Kör P-Stav istället så mycket bättre! håller 3 år och du får mkt mindre mens, iofs är det från person till person jag gick inte upp ett dugg av det, gick ner kanske 5 kg men det var nog inte pga den.
Men så värt, men antar att du redan kollat upp och bestämt dig vad du ska ha, men om inte kolla upp p-stav.

bästa skiten!
Citera
2011-01-12, 08:24
Medlem
froggy-froggiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyckelpiga13
jag använder pspruta och jag har aldrig haft några problem, viktökning kan man ju få utav ppiller med men jag anser att det mest sitter i huvudet även om man blir sötsugen så behöver man inte äta skit för det.. Jag hoppas att det går bra för dig för det är riktigt skönt att slippa att tänka på att ta ett piller varje morgon

jag har ätit yasmin 28 i nästan 5 år, stortrivdes men barnmorskan rekommenderade byte av antikonception då jag av nån orsak har högt blodtryck ( undertrycket är 94 ) o det trots att jag de senaste 4 månaderna har tapat 7 kg. Jag är 162 cm och vägde som mest 70.4, idag väger jag 63.2
det känns ledsamt att behöva sluta med yasmin, fick bättre hy av dem. Hoppas det inte blir raka motsatsen med depo-provera hmm..

vad man väger styr man över själv, när jag vägde 70 kg åt jag även på nätterna! så det fick bli ändring på det. Har verkligen skärpt mig och även tappat sötsuget totalt. glad glad glad

/ grodan
Citera
2011-01-12, 08:30
Medlem
nyckelpiga13s avatar
Citat:
jag har ätit yasmin 28 i nästan 5 år, stortrivdes men barnmorskan rekommenderade byte av antikonception då jag av nån orsak har högt blodtryck ( undertrycket är 94 ) o det trots att jag de senaste 4 månaderna har tapat 7 kg. Jag är 162 cm och vägde som mest 70.4, idag väger jag 63.2
det känns ledsamt att behöva sluta med yasmin, fick bättre hy av dem. Hoppas det inte blir raka motsatsen med depo-provera hmm..

vad man väger styr man över själv, när jag vägde 70 kg åt jag även på nätterna! så det fick bli ändring på det. Har verkligen skärpt mig och även tappat sötsuget totalt. glad glad glad

/ grodan

Hur det blir med hyn vet jag dock inte men jag håller tummarna för att den ska fortsätta vara lika fin

Haha det är det jag menar om du har kontroll över vad du stoppar i dig och fortsätter äta som vanligt så kommer du inte gå upp i vikt det kan jag garantera
du får ge oss en uppdatering sen om hur det har gått
Citera
2011-01-12, 08:46
Medlem
.Dead.s avatar
Använt p-spruta två gånger, 1-1½ år vardera. Det är ju olika för alla, men min mens försvann med en gång efter första sprutan och kom inte tillbaka förrän ett halvår efter jag slutat med dem, sjukt skönt! Hade inga andra biverkningar, men det är ju såklart olika för alla. Grymt nöjd med den iallafall.

Dock är det inte bra att använda en längre tid eftersom den kan urkalka skelettet.
Citera
2011-01-12, 09:29
Medlem
froggy-froggiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dead.
Använt p-spruta två gånger, 1-1½ år vardera. Det är ju olika för alla, men min mens försvann med en gång efter första sprutan och kom inte tillbaka förrän ett halvår efter jag slutat med dem, sjukt skönt! Hade inga andra biverkningar, men det är ju såklart olika för alla. Grymt nöjd med den iallafall.

Dock är det inte bra att använda en längre tid eftersom den kan urkalka skelettet.

urkalka skelettet? jo det känner jag till. men då får man se till att få i sig mer d-vitamin och aktivera
sig mer för att stärka skelettet / grodis
Citera
2011-01-12, 16:37
Medlem
lagomtas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BellaSWE
Kör P-Stav istället så mycket bättre! håller 3 år och du får mkt mindre mens, iofs är det från person till person jag gick inte upp ett dugg av det, gick ner kanske 5 kg men det var nog inte pga den.
Men så värt, men antar att du redan kollat upp och bestämt dig vad du ska ha, men om inte kolla upp p-stav.

bästa skiten!

P-stav kan jag inte rekommendera.. Själv blev jag väldigt dålig av den där förbannade lilla staven.. Hade mens nästan konstant i 2.5 år, uppehåll på en vecka och sedan blödde jag i sex veckor, mot slutet hade jag inte mycket järn kvar i kroppen men klarade mig undan blodtransfusion med nöd och näppe.

När jag tagit ut den så hade jag under 2 år sjukt smärtsamma menstruationer, enligt läkarna kunde detta vara en biverkning och de hade ingen annan bot än starka smärtstillande som var dyra och inte hjälpa vidare bra de heller. Innan staven hade jag p-piller en kort period men de blev jag också dålig på..

När det gäller p-sprutor så hade jag en vän som fick sådana, hon lyckades dock bli gravid trots dessa på något vänster! Viktuppgång hade hon inte däremot och hon märkte inte av någonting konstigt, förrän graviditeten vill säga ^^

Nä.. Preventivmedel i form av hormoner har jag inte mycket för och håller mig långt borta ifrån dem nuförtiden.
Citera
2011-01-12, 16:59
Medlem
Jag skulle aldrig ta en p-spruta. Fy sjutton för att inte kunna bli av med hormonerna ifall de ger biverkningar.
Citera
2011-01-12, 17:05
Medlem
froggy-froggiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ssooffiiaa
Jag skulle aldrig ta en p-spruta. Fy sjutton för att inte kunna bli av med hormonerna ifall de ger biverkningar.

det är väl bara att sluta om man får biverkningar? fick p-sprutan idah kl halv 15, så än vet jag inget.
om det visar sig att jag inte trivs så blir det ingen nästa gång. svårare än så är det nog inte.
försöker vara en positiv groda

/grodan
Citera
2011-01-12, 23:06
Medlem
lagomtas avatar
Citat:
det är väl bara att sluta om man får biverkningar? fick p-sprutan idah kl halv 15, så än vet jag inget.
om det visar sig att jag inte trivs så blir det ingen nästa gång. svårare än så är det nog inte.
försöker vara en positiv groda

/grodan

Håller tummarna för dig!
Citera
2011-01-13, 01:34
Medlem
Men är det inte östrogen i P-sprutorna? I så fall är det ju en märklig rekommendation till någon med förhöjt blodtryck.

Edit: informerade mig själv och såg att så inte var fallet.
Senast redigerad av Bellen 2011-01-13 kl. 01:39.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in