• 1
  • 2
2011-01-12, 03:58
Medlem
KurtAktsams avatar
Hej!

Jag har ett problem. Eller jag vet inte om det är ett problem ännu. Men när för över filer på samma hdd (samma partion till och med) så tar den förvånansvärt lång tid på sig.

I det här fallet ska jag föra över filmer från Downloads till Film, men som ni ser är den uppe och rumlar på hela 8 minuter!?

Jag tolererar inte att min mac blir trött före mig på kvällarna!

Här har jag en bild som visar hur jag menar.

Är detta vanligt? 15 Gb tycker inte jag ska ta 8 minuter att flytta på samma hdd.

http://i55.tinypic.com/5xr4fo.png

Nu märkte jag att jag kanske inte var den snitsigaste kniven i lådan för att beskära bilderna med hög upplösning, men bättre än inget!

Mvh

Kurt
Citera
2011-01-12, 04:37
Medlem
The Crashs avatar
Vad är det med dagens folk? Inte nog med att du har en MAC, men du kan inte vänta 8 minuter på att flytta lite filer..

Som svar på din fråga: Ja, det är normalt.
Citera
2011-01-12, 04:47
Bannlyst
Till posten ovan: Nej det skall inte ta sådan lång tid, det enda som görs är ju att ändra i directory-länken. Går på en millisekund.

Du flyttar inte filer, du kopierar dem. Kolla din bild! =)

Macen föredrar ibland att kopiera när du drag-dropar (vet inte exakt när, men ibland så).

Lycka till! <3

Edit: Testade lite, så länge jag drag-n-dropar mellan mappar i library, Main HDD och desktop så går allt instant utan att kopiera.

Du använder väll inte copy/paste?

Varifrån flyttar du och vart?

Edit2: Hittade detta, testa det:

Man lär sig något nytt varje dag (natt)!

Edit3: Får inte det som han säger ovan att funka. Dock verkar det som om det den alltid skickar det utan att kopiera så länge det inte gäller grundmapparna. Vissa mappar, som documents, music, movies etc går inte att flytta. Drag-n-dropar du dem kommer den alltså att kopiera istället. Återigen, vad coppar du och från var till var?
Senast redigerad av Etaro 2011-01-12 kl. 05:02.
Citera
2011-01-12, 05:13
Medlem
l0l, mac retard... sluta säga att du flyttar filer när du faktiskt kopierar dom.

Ja, det tar så lång tid om du kopierar.
Nej, det tar inte så lång tid att flytta på samma hd.
Citera
2011-01-12, 08:11
Medlem
flipper1446s avatar
TS, det råkar inte vara så att du har FileVault aktiverat för ditt användarkonto?
Citera
2011-01-12, 15:11
Medlem
KurtAktsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h3ml1gh3t3n
l0l, mac retard... sluta säga att du flyttar filer när du faktiskt kopierar dom.

Ja, det tar så lång tid om du kopierar.
Nej, det tar inte så lång tid att flytta på samma hd.

För det första så visste jag inte att jag kopierade dom, i och med att detta inte har varit ett problem på Windows så antog jag att detta inte heller var ett problem på Mac. Men man lär sig något för var dag.
Citera
2011-01-12, 15:15
Medlem
KurtAktsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipper1446
TS, det råkar inte vara så att du har FileVault aktiverat för ditt användarkonto?

Vad är det för någonting?

Men varför går det inte att trycka CMD+C och sen CMD+V i den map man vill lägga filerna? Det går ju alldelens utmärkt att dra filerna och sedan släppa dom i valfri map, då går det på två sekunder. Men detta alternativ tar ju 10000 gånger längre tid.

Anledningen till att jag gärna använder CMD+C & CMD+V är för att jag ofta måste gå en liten bit för att lägga filerna på sin rätta plats, under tiden man då håller på och letar efter mappen så är det lätt att man tappar filerna någonstans och man måste göra om hela proceduren.

Mvh Kurt
Citera
2011-01-12, 15:19
Medlem
Lethass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KurtAktsam

Men varför går det inte att trycka CMD+C och sen CMD+V i den map man vill lägga filerna? Det går ju alldelens utmärkt att dra filerna och sedan släppa dom i valfri map, då går det på två sekunder. Men detta alternativ tar ju 10000 gånger längre tid.

Anledningen till att jag gärna använder CMD+C & CMD+V är för att jag ofta måste gå en liten bit för att lägga filerna på sin rätta plats, under tiden man då håller på och letar efter mappen så är det lätt att man tappar filerna någonstans och man måste göra om hela proceduren.

Mvh Kurt

För att CMD+C och CMD+V är copy och paste vilket det alltid har varit, även på windows. CMD+X fungerar inte, så du får dra dom och det är väl bara att öppna två rutor i finder CMD+N så drar du bara filen till andra fönstret när du är på rätt ställe.
Citera
2011-01-12, 15:23
Bannlyst
Citat:

Mvh Kurt

Men det är ju fullt logiskt! Om du cmd-c/cmd-v så kopierar du filer och skapar en ny fil på plasten du pastar dem på. Då måste ju HDDn bränna in nya filer på den platsen då de gamla filerna är kvar. Om du däremot FLYTTAR filerna behöver inte hårddisken skriva något nytt, den ändrar bara "länken" på var filerna ska visas.

Ska du skapa nya filer av gamla (copy-paste) är det klart det tar tid, allt måste sparas om.
Citera
2011-01-12, 15:27
Medlem
KurtAktsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etaro
Men det är ju fullt logiskt! Om du cmd-c/cmd-v så kopierar du filer och skapar en ny fil på plasten du pastar dem på. Då måste ju HDDn bränna in nya filer på den platsen då de gamla filerna är kvar. Om du däremot FLYTTAR filerna behöver inte hårddisken skriva något nytt, den ändrar bara "länken" på var filerna ska visas.

Ska du skapa nya filer av gamla (copy-paste) är det klart det tar tid, allt måste sparas om.

Du tänker så, inte dumt! Det är logiskt, jag håller med dig!

Finns det någon variant av CMD c? Jag menar, som jag skrev så tycker jag det stundvis är jävla meckigt att flytta filerna med hjälp av mus då jag måste in i flera mappar och härja. Men det klart, jag kanske får ta och strukturera upp min dator lite..
Citera
2011-01-12, 15:54
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Du tänker så, inte dumt! Det är logiskt, jag håller med dig!

Finns det någon variant av CMD c? Jag menar, som jag skrev så tycker jag det stundvis är jävla meckigt att flytta filerna med hjälp av mus då jag måste in i flera mappar och härja. Men det klart, jag kanske får ta och strukturera upp min dator lite..

Om det är en mapp du ofta för över filer till, vilket jag antar att det är i detta fall, så skulle jag göra en genväg till målmappen under "platser" i vänsterkant. I fortsättningen letar du reda på filerna du vill flytta och drar dem till lilla målmappen inuti finder-fönstret.

Se bara till så att du prickar rätt, så du inte skapar nya genvägar till alla filmer under rubriken "platser". Kan hända, jag vet av erfarenhet.
Citera
2011-01-12, 18:12
Medlem
ceetee2001s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Crash
Vad är det med dagens folk? Inte nog med att du har en MAC, men du kan inte vänta 8 minuter på att flytta lite filer..

Som svar på din fråga: Ja, det är normalt.

Jag håller med dig! Vad är det med dagens folk?
Inte nog med att du uppmanar TS till att ha gjort ett dåligt val av dator, du har inte ens rätt på frågan.

Mycket roande!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in