2011-01-12, 03:09
Medlem
land-of-freedoms avatar
Jobbar heltid i dag som säljare/kundtjänst på försäkringsbolag/bank. Tänkte att man kanske skulle plugga lite så man kanske kan avancera i framtiden. Vad finns det för lämpliga kurser/utbildningar jag kan köra på deltid eller kväll?

Hört talas om IHM är det något?

Ska helst inte kosta allt för mkt. Gratis helst.

TIPS?
Citera
2011-01-12, 07:12
Medlem
Första inlägget för mig på FB så jag hoppas att jag får till det rätt!

Jag pluggar på IHM och jobbar heltid samtidigt. Det funkar jättebra!
Jag läser till marknadsekonom och man kan välja på 3 olika inriktningar.

Första halvåret är obligatoriskt och övergripande vad hela utbildningen innebär, kursen heter "Business management" och du läser marknadsföring, ekonomi, organisation och ledarskap.
Andra och tredje halvåret väljer du mellan de 3 olika inriktningarna; Marknadsföring, Management eller ekonomi. Du behöver inte bestämma dig på förhand.
Sista halvåret (4 halvår = 2 år) gör du examensarbete i grupp.

Vi har lektioner 1 dag i veckan 6 timmar och man får räkna med lika mycket hemstudier (ca halvtid). Första halvåret har du ganska mycket "läxor" och saker att göra klart på Internet innan lektionerna. De resterande halvåren börjar tentorna.

Jag tycker absolut att det är en bra skola (jag går i Göteborg) och för mig fungerar det jättebra trots pendlingsavstånd på 12 mil 1 väg.

Utbildningen kostar dock ca 50,000:-/halvår men se det som en investering.
Finns ingen utbildning på distans/halvtid som är gratis, det är endast om du i så fall läser kurser på komvux eller liknande.

Jag har ingen som helst utbildning innan och såklart är det tufft men jag klarar av det! Jag är yngst i klassen med minst erfarenhet men jag hänger på!

Lycka till!
Citera
2011-01-12, 07:45
Medlem
Oscizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandy123
Första inlägget för mig på FB så jag hoppas att jag får till det rätt!

Jag pluggar på IHM och jobbar heltid samtidigt. Det funkar jättebra!
Jag läser till marknadsekonom och man kan välja på 3 olika inriktningar.

Första halvåret är obligatoriskt och övergripande vad hela utbildningen innebär, kursen heter "Business management" och du läser marknadsföring, ekonomi, organisation och ledarskap.
Andra och tredje halvåret väljer du mellan de 3 olika inriktningarna; Marknadsföring, Management eller ekonomi. Du behöver inte bestämma dig på förhand.
Sista halvåret (4 halvår = 2 år) gör du examensarbete i grupp.

Vi har lektioner 1 dag i veckan 6 timmar och man får räkna med lika mycket hemstudier (ca halvtid). Första halvåret har du ganska mycket "läxor" och saker att göra klart på Internet innan lektionerna. De resterande halvåren börjar tentorna.

Jag tycker absolut att det är en bra skola (jag går i Göteborg) och för mig fungerar det jättebra trots pendlingsavstånd på 12 mil 1 väg.

Utbildningen kostar dock ca 50,000:-/halvår men se det som en investering.
Finns ingen utbildning på distans/halvtid som är gratis, det är endast om du i så fall läser kurser på komvux eller liknande.

Jag har ingen som helst utbildning innan och såklart är det tufft men jag klarar av det! Jag är yngst i klassen med minst erfarenhet men jag hänger på!

Lycka till!

Det finns en uppsjö av distanskurser på högskolenivå. Att betala för en KY utbildning tycker jag låter ganska idiotiskt, om man inte vill hamna på typ HR avdelningen på Rusta. I 10 av 10 fall kommer arbetsgivare väja en person som har en kandidatexamen före en KY student.
Citera
2011-01-12, 11:48
Medlem
Till TS:
Börja med exempelvis Företagsekonomi 1/A på distans, dessa kan du plugga hemma på kvällstid medan du jobbar på dagarna. Då lär du också känna om du har motivationen att jobba 100% och plugga samtidigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Osciz
Det finns en uppsjö av distanskurser på högskolenivå. Att betala för en KY utbildning tycker jag låter ganska idiotiskt, om man inte vill hamna på typ HR avdelningen på Rusta. I 10 av 10 fall kommer arbetsgivare väja en person som har en kandidatexamen före en KY student.

Vad har du för erfarenhet av IHM att backa upp ditt påstående med? Jag tror inte du har någon koll på IHM överhuvudtaget.

IHM är primärt för människor som vill jobba kvar på heltid och samtidigt utbilda sig medan de jobbar. Det brukar vara kutym att arbetsgivaren betalar en del, om inte hela av IHM-utbildningen.

Att de flesta som pluggar på IHM är verksamma samtidigt ger sannolikt ett helt annat utbyte än vad man får att diskutera med 20-åringar vars senaste arbete var i kassan på ICA.
Citera
2011-01-12, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fortnight
Till TS:
Börja med exempelvis Företagsekonomi 1/A på distans, dessa kan du plugga hemma på kvällstid medan du jobbar på dagarna. Då lär du också känna om du har motivationen att jobba 100% och plugga samtidigt.

Vad har du för erfarenhet av IHM att backa upp ditt påstående med? Jag tror inte du har någon koll på IHM överhuvudtaget.

IHM är primärt för människor som vill jobba kvar på heltid och samtidigt utbilda sig medan de jobbar. Det brukar vara kutym att arbetsgivaren betalar en del, om inte hela av IHM-utbildningen.

Att de flesta som pluggar på IHM är verksamma samtidigt ger sannolikt ett helt annat utbyte än vad man får att diskutera med 20-åringar vars senaste arbete var i kassan på ICA.

Jag håller med, IHM är ingen KY utbildning utan du får en master degree (=den högsta utbildningen inom internationella studier) du får alltså ett högre "rang" internationellt av att gå det jag går.
Jag läser inte KY utan jag läser DIHM master. Det finns pockså bachelor men master är högre.

Som ovanstående talare säger är den här utbildningen primärt för den som fortfarande vill jobba men plugga samtidigt, därav priset. Visst är det många som får betalt av arbetsgivaren men jag betalar min utbildning helt själv och ser det som en investering.

Man lär sig otroligt mycket mer på att läsa och jobba samtidigt, allt blir mer verkligt än om du läst marknadsföring i 5 år och kan allt teoretiskt men ingenting praktiskt
Citera
2011-01-12, 22:06
Medlem
Oscizs avatar
Citat:
Jag håller med, IHM är ingen KY utbildning utan du får en master degree (=den högsta utbildningen inom internationella studier) du får alltså ett högre "rang" internationellt av att gå det jag går.
Jag läser inte KY utan jag läser DIHM master. Det finns pockså bachelor men master är högre.

Som ovanstående talare säger är den här utbildningen primärt för den som fortfarande vill jobba men plugga samtidigt, därav priset. Visst är det många som får betalt av arbetsgivaren men jag betalar min utbildning helt själv och ser det som en investering.

Man lär sig otroligt mycket mer på att läsa och jobba samtidigt, allt blir mer verkligt än om du läst marknadsföring i 5 år och kan allt teoretiskt men ingenting praktiskt

Nu är du ute och cyklar. En master kan du endast få om du har en kandidatexamen (180hp eller mer). Du kan aldrig jämföra eftergymnasial utbildning med master på högskolenivå. Du får certifikat på DIHM, vilket är något helt annat än master, de räknar inte ens i samma poäng system. Du borde nog kontakta din skola för att få utrett vad gäller din framtid och din examen, för just nu lever du faktiskt i en utopi.
Citera
2011-01-12, 22:13
Medlem
Citat:

En mastersexamen kan tas ut efter minst 300 HP studier (5 år heltid), det är heller absolut inte "den högsta utbildningen inom internationella studier" då en mastersexamen kan leda vidare till en doktorandtjänst och senare doktorsexamen (mellan 3-? år till)
Citera
2012-07-26, 17:14
Medlem
Det är sent att svara denna tråd men svarar ändå för att reda ut vissa saker.

IHM Business School erbjuder KY/YH utbildningar men dessa är inte deras egna utbildningar.
Som marknadsekonom så jämnförs du ofta med Civilekonom i arbetslivet beroende på vilken bransch det är vi pratar om. Innom bank världen så är naturligtvis universitet det absolut bästa alternativet.

När du pluggar på IHM så får du U.S Credits vilket är samma typ av poäng som du får om du pluggar på säg harvard.

Den stora skillnaden att plugga på högskola/universitet är att all utbildning är forskningsförbredande medans det privata alternativen inkls. Handelshögskolans motsvarande IHM Skola, IFL är praktist inriktad.
Om jag inte missminne mig så är IHM Business School en utbrytare från Göteborgs Hadelshögskola under sent 60 tal eller början på 70 talet, och startades i källaren på handelshögskolan som ekonomisk förening innan det blev en stiftelse och fortsatte på egenhand.

IHM har tidigare erbjudit IHM Master vilket inte är samma sak som Master på universitet.

Med en utbildning på IHM så får du praktisk kunskap som du kan använda dig av på engång.

På universitet/högskola får du djupare teorier och får sen lära dig den praktiska delen i arbetslivet.

Sen kommer vi till lärarna.

På universitetet så räcker det att vara duktig på enskilda teoretiska delar exempelvis vara professor i något och ha en spetskompitens på just ditt lilla område. Du behöver inte jobba aktivt innom näringslivet utan det räcker med den teoretiska kunskapen.

Lärarna på IHM ska ha teoretisk kunskap men lika stor vikt lägs vid den praktiska kunskapen. Lärarna måste vara aktiva i näringslivet för att få jobba på IHM.

Så frågan är inte vilken utbildning som är bäst då det är helt olika upplägg på dessa.

Frågan är vad som passar dig!

Du blir sannorlikt värderad högt på arbetsmarknaden med en IHM utbildning eller en utbildning från högskolan.

Vad som ger bäst resultat för just dig vet jag inte.

Men jag vet att det finns folk som gått från ingen utbildning till marknads chef Ínternationella företag med en IHM Marknadsekonom.
Senast redigerad av chibbe 2012-07-26 kl. 17:15. Anledning: stavning
Citera
2012-07-26, 18:27
Medlem
Sapphiruss avatar
Som det skrivits tidigare i tråden borde det funka fint att börja plugga fristående kurser. Kanske på distans beroende på var du jobbar, eller på närmaste högskola/universitet. Den tidigare rekommendationen om Företagsekonom 1 är bra, och läs gärna Nationalekonomi 1 också. Då kommer du få en bra grund och antagligen lite koll på vad du själv vill läsa tidigare. Troligen kommer du nog läsa mer i antingen Fek eller Nek, lite juridik och kanske lite statistik. Det blir en bra kandidatexamen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in