2011-01-12, 01:32
Medlem
Nemesis1s avatar
I filmer framställs de färgade nästan alltid som någon sorts hiphoppare... USA är ett jättelikt land, men ändå så talar de alltid likadan dialekt oberoende av var de vuxit upp, och oberoende av om de är gatugangstrar eller affärsmän... Jag inser ju att det antagligen finns ett visst mån av sanning i stereotypen, men hur vanlig är den?? Vad säger ni som varit i USA?? Är det så att man skäms för att man varit så fördomsfull när man träffar alla unika individer?? Eller blir man chockad över hur kulturen verkligen saknar mångfald??

Om det är så att stereotypiska afroamerikaner är väldigt vanliga, vad beror det isåfall på?? Är det grupptryck eller är det massmedierna??

Stereotypen:

Musiksmak: "Urban" (hiphop, RnB, soul, kanske lite reggae)
Löst sittande, hängiga kläder (åtsittande kläder på en man skulle ses som gay, men inte på en kvinna av någon anlednig)
Har en dialekt som har mer gemensamt med svarta i en annan delstat än vita i samma stad
Homofobi mot män (mot bögar lesbiska är något positivit något positivt)
Fixering vid att ha analsex och kvinnors bakdelar
Gangsterideal
Röker gräs
Machoideal
Jim Crow/One Drop Rule-syn på vem som är svart eller inte - förkastar "Mixed Race"

Wow, stereotypen blev ganska lik stereotypen för en flashbackanvändare! =D
Citera
2011-01-12, 07:29
Medlem
Min-Mammas avatar
Jag har bara varit på västkusten men där verkar det stämma i alla fall..

typ Alltså ifall du tror att dom hela tiden snackar som i rapvideos så är det fel men en tydlig skillnad på hur vita gentemot svarta gör sig förstådda är där. Ungefär som olika dialekt. På gatan då.

sen snackade jag med lite mer välklädda middleclass-negrers och då är det inte lika påtagligt. Det finns där men märks knappt. Ordförråd är större och beteendet är mer som en vit man eller kvinna. Lite åt Obama-hållet.

Vid ett tillfälle kom det in en fullfjädrad South Central HipHopneger på bensinstation där jag handlade på morgonen. Och vid detta tillfälle köpte jag även grilled ribs till frukost. Hiphopneger och jag kom fram till kassan från vars ett håll, han handlade nån coolaid så han var borta vid kylen och jag laddade på jalapenõs på mina grilled ribs i andra änden av lokalen. Jag var nån halvsekund före honom

DÅ väntar man sig ju sig "Yo, honkey, dis hee be racist n sheeit! Iz beez befoe yo dumb white ass in line yo! shudda busta a cap in yo ass!"

Men icke. Det blev ett "please, go a head, you got warm food there".

Trevlig morgonmöte mellan olika kulturer. jag blev inte skjuten.

Men stereotypen existerar, helt klart.
Senast redigerad av Min-Mamma 2011-01-12 kl. 07:39.
Citera
2011-01-12, 09:37
Medlem
OP blandar ihop "hip-hoppare" med "gangster".

Den stereotyp du beskriver är dessutom inte "afroamerikan" det är "fatting manlig outbildad afro-amerikan". Där stämmer den väl typ, det är en ganska sorglig samling.

Om det är så att stereotypiska afroamerikaner är väldigt vanliga, vad beror det isåfall på?

Samma skäl som gör att det finns stereotypa svenskar. Eller stereotypa norrlänningar. Eller stereotypa flashbackanvändare. Man umgås inte så mycket mellan etniska grupper i USA, annat än möjligen på jobbet.

--
notes:

"Fixering vid att ha analsex" Känns inte bekant, åtminstone inte från populärkultur.

"Jim Crow/One Drop Rule-syn på vem som är svart eller inte - förkastar "Mixed Race" Jag tror det är mer vita som bryr sig om sånt.
Senast redigerad av All-apologies 2011-01-12 kl. 09:48.
Citera
2011-01-21, 02:32
Medlem
Visst finns stereotyper, men faktorer som klass, bakgrund, bildning spelar stor roll. Har besökt USA en del de senaste åren; man kommer i snack med "the 'ey mann"-niggaz, the almost hobo-moneybegger-sleepin-on-bus-niggaz etc. Har mött en vältalig afroamerikan, som troligtvis var medelklass fast lite mer åt laidback-hållet, som berömde mig för min engelska accent. Det värmde!
Citera
2011-01-23, 11:42
Medlem
L.A.s avatar
Det finns naturligtvis stora variationer. De afroamerikaner jag mötte i USA var mestadels medelklass, och där var skillnaden mot vit medelklass inte så stora.
Citera
2011-01-24, 23:11
Medlem
Xploits avatar
Kultur: allmänt är, namnet till trots, inte till för olika folkslags kulturer med fokus på eventuella beteendemönster. Låt oss pröva vår granne som eventuellt uppskattar denna livsstillsfråga.
Kultur: allmänt -> Mode och livsstil
/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in