2011-01-11, 23:52
Medlem
Hej,

Jag är sen några år tillbaka bosatt i Norge och har planer om att överföra mina intjänade pengar till ett Svenskt konto för att betala av ett lån.
Lånet är på ca 100'000 med en ränta på 5,55%.

Nu är min fråga: bör jag vänta med att föra över dessa pengar och istället forstätta att betala av räntan på lånet med tanke på att valutakursen mellan norska och svenska kronan är lägre än vad den brukar att vara?
Jag har ingen aning om hur prognoserna för dessa valutor ser ut, men kan man (i min situation) hoppas på att den norska kronan ska växa sig starkare i förhållande till den svenska?

tacksam för hjälp!
Citera
2011-01-12, 09:45
Medlem
-Opens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lejerdal
Hej,

Jag är sen några år tillbaka bosatt i Norge och har planer om att överföra mina intjänade pengar till ett Svenskt konto för att betala av ett lån.

Nu är min fråga: bör jag vänta med att föra över dessa pengar och istället forstätta att betala av räntan på lånet med tanke på att valutakursen mellan norska och svenska kronan är lägre än vad den brukar att vara?
Jag har ingen aning om hur prognoserna för dessa valutor ser ut, men kan man (i min situation) hoppas på att den norska kronan ska växa sig starkare i förhållande till den svenska?

tacksam för hjälp!

Nu vet jag inte hur mycket norska kronor du har, men om vi säger att du också har X norska kronor som är värt 100.000 svenska kronor måste de stiga mer än 5,55% för att du ska tjäna på ovanstående resonemang. Så länge du har ett lån med ränta kommer skulden fortsätta växa år för år.
Eftersom jag inte har en susning om hur avtalen ser ut, belopp och dylikt så är mitt tips att: ¨
Om dina norska kronor inte kan stiga tillräckligt mycket för att täcka hela lånet samt räntan bör du betala av nu. En skuldsatt man är inte fri
Citera
2011-01-12, 09:59
Medlem
Tack för svar!
Ditt resonemang köper jag till 100%, men min fråga är egentligen vad tyder prognoserna på? Ser det ut som att svenska kronan kommer att öka i värde i förhållande till norska kronan? Jag vet att den svenska har gått bra på senare tid, men i början av 2009 låg kursen stundtals på över 1,3 (NOK/SEK) nu ligger den nere på 1,14 (NOK/SEK).. vilket betyder att en summa på 100'000 ,- är 16'000 svenska kronor mindre värda i dag än för 2 år sedan.
Citera
2011-01-12, 12:35
Medlem
Citat:
Tack för svar!
Ditt resonemang köper jag till 100%, men min fråga är egentligen vad tyder prognoserna på? Ser det ut som att svenska kronan kommer att öka i värde i förhållande till norska kronan? Jag vet att den svenska har gått bra på senare tid, men i början av 2009 låg kursen stundtals på över 1,3 (NOK/SEK) nu ligger den nere på 1,14 (NOK/SEK).. vilket betyder att en summa på 100'000 ,- är 16'000 svenska kronor mindre värda i dag än för 2 år sedan.

Du kanske har sovit i skogen under de senaste åren, men du kanske missat helt att vi i Sverige då hade flera storbanker, Swedbank, SEB, Nordea i kris? Staten gick in och riksbanken gjorde ganska extrema räntesänkningar. Den tiden kommer alltså inte tillbaka.
Citera
2011-01-12, 20:59
Medlem
Janus-Richmonds avatar
Enligt artikel i dagens industri idag nämndes dock att 2011 kommer blir ett bra år för NOK och att det troligen är den valutan som kommer växa mest under året i och med att den är relativt lågt värderad nu samt att oljepriset ökar vilket är bra för norsk ekonomi. Vet dock inte vad man skall dra för slutsatser av det. Svenska kronan kan ju också stärkas vilket innebär att det inte är säkert att NOK ökar mkt mot SEK trots att den ökar under året.
Citera
2011-01-12, 22:19
Medlem
kato85s avatar
rekommenderar att øverføra via norska skandiabanken. kostar inget.
Citera
2011-01-13, 01:58
Medlem
Tack för svar, speciellt från BallaRune sjukt givande...känner mig hedrad att jag fick ett sådant superbt svar tror aldrig att jag kommer glömma din hjälp! Skulle jag vara ekonom skulle jag väll inte sitta på ett forum och fråga om hjälp...
Janus-Richmond: så det kan med andra ord betyda att det är lite av en chansning? Kanske lika smart att sätta över pengarna nu så att jag slipper räntan jag har på lånet?
Jag har Nordea nu, har fört över lite mindre summor tidigare till en låg avgift men kan kursen skillja sig mycket mellan de olika bankerna? Eller är det bara transaktionsavgifterna?
Tack!
Citera
2011-01-13, 05:15
Medlem
bernankes avatar
Du ska givetvis göra avbetalningen på lånet nu. Eftersom att du vet exakt ingenting om hur NOK/SEK-paret kommer utvecklas är det förväntade utfallet negativt i och med ränteutgiften på 5,5%.
Citera
2011-01-13, 14:47
Medlem
Citat:
Hej,

Finns ju en annan lösning också.. Ta ett lån i Norge och betala av ditt lån i Sverige....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in