Citat:
Ursprungligen postat av lejerdal
Hej,
Jag är sen några år tillbaka bosatt i Norge och har planer om att överföra mina intjänade pengar till ett Svenskt konto för att betala av ett lån.
Lånet är på ca 100'000 med en ränta på 5,55%.
Nu är min fråga: bör jag vänta med att föra över dessa pengar och istället forstätta att betala av räntan på lånet med tanke på att valutakursen mellan norska och svenska kronan är lägre än vad den brukar att vara?
Jag har ingen aning om hur prognoserna för dessa valutor ser ut, men kan man (i min situation) hoppas på att den norska kronan ska växa sig starkare i förhållande till den svenska?
tacksam för hjälp!
Nu vet jag inte hur mycket norska kronor du har, men om vi säger att du också har X norska kronor som är värt 100.000 svenska kronor måste de stiga mer än 5,55% för att du ska tjäna på ovanstående resonemang. Så länge du har ett lån med ränta kommer skulden fortsätta växa år för år.
Eftersom jag inte har en susning om hur avtalen ser ut, belopp och dylikt så är mitt tips att: ¨
Om dina norska kronor inte kan stiga tillräckligt mycket för att täcka hela lånet samt räntan bör du betala av nu. En skuldsatt man är inte fri