2011-01-11, 23:41
Medlem
Elände.. tankade hem ubuntu 10.10 från http://www.ubuntu-se.org/drupal/download (ubuntu-10.10-desktop-i386.iso), gjorde en bootusb, och testade att boota. funkade inte, trots att usbn låg först i bios över bootordning så startades windows. fine, startade windows (7, om det är av betydelse) och brände ut en skiva istället, startade om, ordnade i bios så den skulle ladda upp från cdn först. Inget. Den startade upp windows istället.

Ja men vafan då, jag svor över hur usel dator jag ägde och installerade det via windows istället (vilket jag eg. inte ville, då jag inte ville ha kvar windows, men har nu skiten kvar som dualboot) som funkade fint.

Ja det hade väl varit frid så långt (förutom att jag har 40gb windows som jag inte kan använda mig av i ubuntu), men har en kompis också tänkt installera ubuntu 10.10 "rent", bränner ut en installationsskiva (nerladdad från samma sida) och den bootar inte upp från skivan. Då laddar han hem ubuntu-10.10-alternate-i386.iso, från samma ställe, och den bootar inte heller upp.

Att två olika datorer vägrar boota upp med 3 olika skivor +usb med två olika källor finner jag lite osannolikt. Är det någon som lyckats boota med skiva gjord av någon av dessa två iso som finns på http://www.ubuntu-se.org/drupal/download ?

Tacksam för snabba svar. Peace
Citera
2011-01-11, 23:53
Medlem
JagVanns avatar
Bootade från usb och installerade på min netbook (asus eee 100h), laddade ned 10.10 32bit från denna sida, http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download

gjorde usb sticka och det fungerade perfekt, dock så hade jag XP installerat och inte windows 7, om jag har tid kan jag lägga in min win 7 release candidate (som dock inte kommer längre än inloggning numera) någon dag och se ifall jag får samma problem som ni att installera ubuntu.
Citera
2011-01-12, 00:06
Medlem
towbs avatar
Är du säker på att du bränt avbilden på rätt sätt och inte bara lagt in hela filen på en dvd/cd och bränt? Ett misstag som jag, som i princip aldrig bränner något, ofta råkar ut för när jag väl ska bränna
Citera
2011-01-12, 00:20
Medlem
JAF0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alriksson
Elände.. tankade hem ubuntu 10.10 från http://www.ubuntu-se.org/drupal/download (ubuntu-10.10-desktop-i386.iso), gjorde en bootusb, och testade att boota. funkade inte, trots att usbn låg först i bios över bootordning så startades windows. fine, startade windows (7, om det är av betydelse) och brände ut en skiva istället, startade om, ordnade i bios så den skulle ladda upp från cdn först. Inget. Den startade upp windows istället.

Ja men vafan då, jag svor över hur usel dator jag ägde och installerade det via windows istället (vilket jag eg. inte ville, då jag inte ville ha kvar windows, men har nu skiten kvar som dualboot) som funkade fint.

Ja det hade väl varit frid så långt (förutom att jag har 40gb windows som jag inte kan använda mig av i ubuntu), men har en kompis också tänkt installera ubuntu 10.10 "rent", bränner ut en installationsskiva (nerladdad från samma sida) och den bootar inte upp från skivan. Då laddar han hem ubuntu-10.10-alternate-i386.iso, från samma ställe, och den bootar inte heller upp.

Att två olika datorer vägrar boota upp med 3 olika skivor +usb med två olika källor finner jag lite osannolikt. Är det någon som lyckats boota med skiva gjord av någon av dessa två iso som finns på http://www.ubuntu-se.org/drupal/download ?

Tacksam för snabba svar. Peace

Har installerat Ubuntu 10.10 idag, fungerade klockrent, kolla vilken F tangent du har för att få bootmenu i preboot och testa med detta. (F8 e dyl.)
Om du bränt ut iso'n rätt så skall du inte ha några problem att boota från den ISO du tagit hem.

Lycka till.
Citera
2011-01-12, 03:52
Bannlyst
Kan inte heller boota med windows7 från cd,fick installera skiten istället..Och jag provade med 2 cd och detoskop verisionen och vanliga via torrent,,,verkar vara något knas,,,
Citera
2011-01-12, 03:59
Medlem
herons avatar
Kan bekräfta att alla filer som nämns fungerar felfritt. Hur gör ni när ni bränner?
Citera
2011-01-12, 08:11
Medlem
vi bränner image, mao vi lägger inte bara in isofilen på en skiva..

det märkliga är att det funkar klanderfritt att installera i windows, men då blir man ju inte av med windows vilket är lite av poängen.
Citera
2011-01-12, 08:45
Medlem
Tigrovis avatar
Jag har en misslyckat måndagsexemplar till dator som bara bootar från USB om "support for legacy USB" är aktiverat i BIOS:en - kanske en idé?
Citera
2011-01-12, 09:05
Medlem
towbs avatar
Det låter jävligt underligt. Har aldrig vart med om något liknande. Ta bort windows-partitionen efteråt? Eller har du installerat ubuntu i samma partition?
Citera
2011-01-12, 09:09
Medlem
rogggaas avatar
Jag hade samma problem med win7, usb-disken funkade med Vista dock...
Citera
2011-01-12, 11:37
Medlem
Är det en CD/DVD+R eller +RW? I så fall kan det vara problemet, då "plustekniken" är nyare vilket gör att den inte fungerar på äldre läsare. Testa att bränna på en minusskiva istället, om du inte redan har gjort det.
Citera
2011-01-13, 00:24
Medlem
JAF0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hiley
Är det en CD/DVD+R eller +RW? I så fall kan det vara problemet, då "plustekniken" är nyare vilket gör att den inte fungerar på äldre läsare. Testa att bränna på en minusskiva istället, om du inte redan har gjort det.

Installationsmedia för Ubuntu 10.10 är en CD-R, bränn image, ändra start-ordning i BIOS, alt. boota med hjälp av bootmenu.

Installera-klart!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in