2020-10-17, 21:06
Medlem
Jag har en fråga som handlar om fupar och sekretess som jag gått och grunnat på länge nu och tänker, att är det några som vet svaret på den så är det ni i den här tråden.

Hur kommer det sig att vissa fupar är helt sekretessbelagda vad gäller bilder på offer mm när andra visar upp närbilder på mördade barn?
Hur kan bilderna på Max och Saga i Arbogafallet finnas med i fupen när de flesta andra fupar innehåller NOLL bilder?

Vem är det som bestämmer detta och finns det ingen typ av riktlinjer för vilka bilder som släpps iväg i fuparna till allmänheten?

Jättetacksam för svar!
2020-10-18, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barabananer
Jag har en fråga som handlar om fupar och sekretess som jag gått och grunnat på länge nu och tänker, att är det några som vet svaret på den så är det ni i den här tråden.

Hur kommer det sig att vissa fupar är helt sekretessbelagda vad gäller bilder på offer mm när andra visar upp närbilder på mördade barn?
Hur kan bilderna på Max och Saga i Arbogafallet finnas med i fupen när de flesta andra fupar innehåller NOLL bilder?

Vem är det som bestämmer detta och finns det ingen typ av riktlinjer för vilka bilder som släpps iväg i fuparna till allmänheten?

Jättetacksam för svar!

Tror att det var just efter Max och Saga som de började sekretessbelägga FUP:ar...men kanske har fel.
2020-10-18, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barabananer

Jättetacksam för svar!
Jag har sett fupar med vidriga obduktionsbilder, och bilder av sargade, döda människor och jag har sett fupar där man maskar allt som visar skadade/döda människor. Och jag har inte sett någon direkt röd tråd. Jag TROR det är åklagaren/förundersökningsledaren som avgör att det skall maskas och VAD som skall maskas i varje enskilt fall. Men jag märker att det blir mer och mer maskningar vad gäller bilder på offren efter ett brott.

Jag spekulerar ovan vem som avgör detta. Men såvitt jag vet finns inga direkta regelverk.
2020-10-18, 17:54
Medlem
Kan någon hjälpa mig?

Jag vet med 110% säkerhet att en man jag ”känner” blivit dömd till ett längre fängelsestraff i början på 2000, han avtjänade minst 6 år utav straffet, vilken tyder på att han vart dömd till längre straff än så. Dock finns varken domar eller beslut etc att få tag på när jag kontaktat domstolen. ”Le*f har inte åtalats för brott eller varit förekommande i tvistemål eller stämning” enl mrkoll dessutom. Jag och andra misstänker att barn kan ha varit inblandade i brottet, kan det då vara sekretessbelagt pga det? Han själv påstod att det rörde sig om kvinnomisshandel, men det ger knappast så pass långt straff.

Jag är så säker någon kan vara på att han avtjänat ett långt fängelsestraff då han bott i samma by som mig. Var bekant med hans son vid den tiden dessutom.

Hur går jag till väga för att komma över uppgifter?

Han heter Le*f Ku*t Rola*d Nilss*n, 19551128-1932.

Tack på förhand.
2020-10-18, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av publicanimal1
Kan någon hjälpa mig?

Jag vet med 110% säkerhet att en man jag ”känner” blivit dömd till ett längre fängelsestraff i början på 2000, han avtjänade minst 6 år utav straffet, vilken tyder på att han vart dömd till längre straff än så. Dock finns varken domar eller beslut etc att få tag på när jag kontaktat domstolen. ”Le*f har inte åtalats för brott eller varit förekommande i tvistemål eller stämning” enl mrkoll dessutom. Jag och andra misstänker att barn kan ha varit inblandade i brottet, kan det då vara sekretessbelagt pga det? Han själv påstod att det rörde sig om kvinnomisshandel, men det ger knappast så pass långt straff.

Jag är så säker någon kan vara på att han avtjänat ett långt fängelsestraff då han bott i samma by som mig. Var bekant med hans son vid den tiden dessutom.

Tack på förhand.

Ett alternativ är att kontakta tingsrätten på den bostadsort han blev åtalad i. Du har ju alla uppgifter så det borde inte vara något problem. Man gallrar, men man gallrar inte allt.
2020-10-18, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ett alternativ är att kontakta tingsrätten på den bostadsort han blev åtalad i. Du har ju alla uppgifter så det borde inte vara något problem. Man gallrar, men man gallrar inte allt.
Just precis det jag gjort. Men ingenting finns. Man sitter inte över 6 år som spöke.

Hjälp med detta skulle minst sagt uppskattas.
2020-10-18, 20:02
Medlem
Citat:
Just precis det jag gjort. Men ingenting finns. Man sitter inte över 6 år som spöke.

Hjälp med detta skulle minst sagt uppskattas.
Kan detta hjälpa dig tro?

https://lawline.se/answers/begara-ut...fran-domstolar
2020-10-18, 20:08
Medlem
Citat:
Kan någon hjälpa mig?

Tack på förhand.
Har du vänt dig till den tingsrätt där brottet begicks? där rättegången hölls?
2020-10-18, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Håll koll i tråden så kanske den dyker upp där:

(FB) Tidigare ungdomstränare i handbollsförening åtalad för grovt sexuellt övergrepp | GP
Om FUP är sekretessbelagd hur löser man det då? Vem får läsa?
2020-10-18, 22:04
Medlem
Citat:
Kan någon hjälpa mig?

Tack på förhand.
Har för mig att allt försvinner efter 5 år ?
Alltså domen försvinner från belastningsregistret osv..
Men fup och dom har kanske en annan ”livslängd”?
2020-10-19, 01:56
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godsvagnsluder
Om FUP är sekretessbelagd hur löser man det då? Vem får läsa?

Sekretessbelagd i sådana fall betyder bara att offrens namn är anonymiserade.
2020-10-19, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Sekretessbelagd i sådana fall betyder bara att offrens namn är anonymiserade.
Nej, då år de sekretessprövats. En sekretessbelagd fup kommer ingen åt utom förundersökningsleedare och en liten krets kring denne.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in