2011-01-11, 23:05
Medlem
mongooses avatar
Vet att det finns flera trådar om ljud via HDMI men har inte hittat någon som har samma problem som mig.

Börjar med att säga att jag har moderkortet ASUS M2N-SLI Deluxe. Operativsystemet jag kör är Windows XP Pro SP2.
Ljudkortet är det inbyggda på moderkortet, SoundMAX (Realtek?) AD1988 och den ska stöda ljud via hdmi. Jag har bryggat moderkortet och grafikkortet's S/PDIF portar med medföljande kabel, och ändå får jag inget ljud via HDMI. I SoundMAX kontrollpanelen finns det inte heller något alternativ där jag kan aktivera SPDIF out, och i hjälpen för denna står det att om mitt system stöder det så ska de alternativet finnas. Jag VET att det ska stödja det eftersom att jag har ju SPDIF utgångarna.
Jag har fått ljudet att fungera via HDMI när jag körde Win7, då var det bara att gå in på Ljudenheter och välja SPDIF som default. Nu kör jag dock inte längre det och vill mer än gärna få det att fungera här i XP.
Har laddat ner nån beta driver / software från ASUS till denna som släpptes 09, och det är den senaste jag kan hitta, och fortfarande finns inte alternativet.

Blir helt galen, är det något mer som ni behöver veta så är det bara att hojta!
Tack på förhand! /Mongoose.
Citera
2011-01-16, 17:38
Medlem
mongooses avatar
Bumpar denna då den har fallit i glömska!
Citera
2011-01-16, 17:48
Medlem
Hur går det i Windows egna ljud inställningar under start / kontrollpanelen /

NVIDIA grafikkort är jobbigare att få det att funka.
Citera
2011-01-17, 11:45
Medlem
mongooses avatar
Tack för svar! Finns inget annat alternativ där heller..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in