• 1
  • 2
2011-01-11, 21:25
Medlem
selusts avatar
Har lite dåligt med pengar just nu och skulle behöva några slantar till stundande körkort, resor och sommaren. Går sista terminen på gymnasiet nu och har således inget jobb eller fast inkomst.
Lever på mina 1050 i månaden och behöver alltså mer.

Är en total noob inom detta ämnet och vet i princip inte alls hur det funkar, kan jag knata ner till banken och ta ett lån på, säg en 30 000 kr? Hur funkar det?
Citera
2011-01-11, 21:28
Medlem
the_c00l_guys avatar
Nej det går inte.
Smslån dock.
Citera
2011-01-11, 21:29
Medlem
Det har jag svårt att tro att de beviljar dig utan jobb.
Citera
2011-01-11, 21:31
Medlem
Fire-s avatar
Du tror inte det är stundande fel att unna sig resor mm från ett lån istället för att ta ett sommarjobb jobba ihop pengarna och sen resa till hösten?
Var är ditt ekonomiska tänkande?

För att svara på din fråga tror jag det blir svårt att gå till banken så där direkt och ta ett lån, i varje fall utan säkerhet. Men du kan säkert ta ett blanco lån?
Citera
2011-01-11, 21:31
Medlem
Olle24s avatar
Jag tog ett lån här;
http://www.smslangivare.se/

Funkade skit bra, inga strul alls och jag kunde betala tillbaka utan problem även fast jag inte hade så stor inkomst, ungefär 1000kr mer än vad du hade.

Lycka till!
Citera
2011-01-11, 21:32
Medlem
Ytterst tveksamt att en seriös bank skulle ge konsumtionslån till en ungdom utan inkomst. Jag tror du får ägna dig åt den ofta lönsamma aktiviteten arbete.
Citera
2011-01-11, 21:34
Medlem
Jag är väldigt säker på att jag kunde delbetala körlektionerna på min bilskola, kolla med din!

Att ta lån för annat som är livsviktigt är idioti för övrigt. Körkort KAN ses som viktigt om det med säkerhet kommer generera jobb.
Citera
2011-01-11, 21:36
Medlem
Blocket.ses avatar
Alla dessa låntrådar,,

Antingen så är man arbetslös, studerande eller skuldsatt hos kronofogden

Ta ett lån är nog det dummast du kan göra just nu.
Citera
2011-01-11, 21:49
Medlem
Epeemasters avatar
Dessa lånetrådar visar ju klart och tydligt att det saknas en väldigt viktig del i vårt utbildningssystem.
Alla ska givetvis ha sin frihet att forma sina liv som de vill. Däremot borde skolsystemet kunna visa på vilka konsekvenser man kan vänta sig ur olika ekonomiska beteenden! Sedan är det givetvis fritt att välja om man vill bli fattig eller rik, dum eller smart....
Citera
2011-01-11, 21:51
Medlem
För att vara tråkig så måste jag säga att jag hoppas verkligen inte att någon bank lånar ut till det du uppger, att ta lån för att resa är nog det absolut mest korkade en människa kan få för sig!!!!!!!!!!!!!

Har man dessutom ingen fast inkomst så man är säker på att man lätt och ledigt kan betala av det så är det ytterliggare 100 gånger så dumt.

Vill du resa låna av dina föräldrar eller något då. Så du slipper räntan och slipper åka til KF när du inte har några pengar.
Citera
2011-01-12, 18:49
Medlem
Olle24s avatar
Jag tycker inte att du ska lyssna på de andra, du borde självklart ta ett lån. Vad kan hända? Du ska ju betala tillbaka pengar, det stämmer? Isåfall är det inga problem!
Citera
2011-01-12, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olle24
Vad kan hända?
I värsta, och inte alls otroliga fall, att hans vuxenliv börjar med fogden flåsande i nacken. Samt vad detta innebär ex svårigheter att få framtida hyresrätt.
Men det är nog en tågluff i europa värt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in