2011-01-11, 14:52
Medlem
MrOaikis avatar
Det här är en fullständigt hypotetisk fråga, men ponera att jag sitter i ett rum och råkar höra Ingves prata i telefon i rummet intill. Han säger: "Alla i direktionen är överens om att vi ska shocksänka räntan med 1,5%-enheter i eftermiddag!". Ponera nu att marknaden är övertygad om att räntan kommer att höjas. Den vet inte med hur mycket, men det är givet att den kommer att höjas. Kanske uppåt 0,5%-enheter.

Vad skulle man bäst kunna göra av sådan information? Realistiskt sett. Skulle man sälja informationen till någon stor hedgefonds förvaltare? Skulle man själv köpa ränteobligationer för pengarna man har, vilket inte rör sig om miljarder (tyvärr). Eller finns det något helt annat man skulle göra?
Citera
2011-01-11, 15:02
Medlem
Kan du inte använda informationen får du väl sälja den.
Citera
2011-01-11, 15:10
Medlem
Rois avatar
Här har vi ett alternativ: https://www.pohjola.fi/pohjola/foret...odi=sv&srcpl=3

Frågan är ifall man kan skaffa dem som privatperson och utan att äga de räntepapper de baseras på.
Senast redigerad av Roi 2011-01-11 kl. 15:12.
Citera
2011-01-11, 15:33
Medlem
Finns många värdepapper som är väldigt beroende av räntan (Eller snarare de flesta.)
Vid räntesänkningar lär tex bankaktier falla och fastighetsaktier gå upp.
Kronan lär tappa rejält så tom valutahandel som normalt sett är ett nollsummespel kommer att vara extremt lönsamt.
Om inte annat går det alltid att gå all-in i en lång obligationsfond och tjäna några enkla procent.
Citera
2011-01-11, 17:12
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Finns många värdepapper som är väldigt beroende av räntan (Eller snarare de flesta.)
Vid räntesänkningar lär tex bankaktier falla och fastighetsaktier gå upp.
Kronan lär tappa rejält så tom valutahandel som normalt sett är ett nollsummespel kommer att vara extremt lönsamt.
Om inte annat går det alltid att gå all-in i en lång obligationsfond och tjäna några enkla procent.
Tämligen värdelösa förslag. Med några enkla derivat kan du lätt konstruera en portfölj som utan problem kan avkasta sin egen insats flera gånger om man råkar veta vad Ingves ska göra. Men fortfarande gäller att mer kapital ger större payoff.
Citera
2011-01-11, 21:48
Medlem
Kontrakt som avräknas mot reporäntan:
http://nordic.nasdaqomxtrader.com/Riba

Jag vet inte hur lätta de är att handla som privatperson dock.
Citera
2011-01-11, 23:51
Bannlyst
Tror det blir svårt att sälja infon om du inte är etablerad inom finans och är du etablerad så kommer du pinka ner dig om det sprids att du är till salu.
-Hej, jag heter Kenta och jag hörde på bussen att räntan ska ner, jag lovar.
-Vi säger så. Nästa gång du ringer så fråga efter Uri Geller. Klick. (Hedgefonden Avkastning med stort A)
Citera
2011-01-12, 00:02
Medlem
MidasMulligans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Det här är en fullständigt hypotetisk fråga, men ponera att jag sitter i ett rum och råkar höra Ingves prata i telefon i rummet intill. Han säger: "Alla i direktionen är överens om att vi ska shocksänka räntan med 1,5%-enheter i eftermiddag!". Ponera nu att marknaden är övertygad om att räntan kommer att höjas. Den vet inte med hur mycket, men det är givet att den kommer att höjas. Kanske uppåt 0,5%-enheter.

Vad skulle man bäst kunna göra av sådan information? Realistiskt sett. Skulle man sälja informationen till någon stor hedgefonds förvaltare? Skulle man själv köpa ränteobligationer för pengarna man har, vilket inte rör sig om miljarder (tyvärr). Eller finns det något helt annat man skulle göra?

Som privatperson skulle man ju toksälja kronor sekunderna innan beskeded till 50x belåning.
Citera
2011-01-12, 00:44
Medlem
Helt fel tillfälle att ha bundit sitt bostadslån i 3 år alltså? :P OhYeah!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in