Citat:
Ursprungligen postat av PowerToThePeople
Frågan är väldigt simpel om man går igenom följande dilemma;
Dilemma #1; Varje morgon på jobbet tar XXX (person 1) en burk coca cola alternativt två för att hålla sig i liv under sitt 8 timmars pass. Detta gör han sedan han helt enkelt aldrig druckit kaffe och inte har några planer på att göra.
Dilemma #2; Varje morgon på jobbet tar YYY (person 2) en kopp kaffe alternativt två för att hålla sig i liv under sitt 8 timmars pass. Helt enkelt en vanlig kaffe-människa om man får kalla det så.
Nu är frågan - vad är det kortsiktiga och långsiktiga för och nackdelen med dessa dilemma.
Jag själv dricker inte kaffe och resonerar på att om jag klarat mig så här länge utan kaffe så finns det inget behov av att börja sedan de jag inte har lust att 1) Bli beroende av sörjan, 2) brunare tänder. Medan jag däremot måste komplettera kaffet med Coca Cola sedan jag inte klarar av ett morgonpass om jag inte får i mig en, två socker kicks. Men som vi alla vet finns det en rad med socker i coca cola och då undrar jag om ett långsiktigt problem då blir fetma?
Bortse från eran egna aspekt om ni nu dricker kaffe eller coca cola och fokusera på själva problemet - vilket av dessa substanser är helt enkelt bästa att hälla i sig? Långsiktigt så som kortsiktigt. Alla svar välkomnas.
Att bli fet genom att dricka Coca Cola är högst genetiskt betingar. Känner en person som dricker två liter Cola varje dag och han är smal som en pinne. Men sen tränar han också rätt flitigt så det kan nog ha med det att göra.
Kaffe är helt klart nyttigare än Cola, så länge man inte använder socker, grädde etc i kaffet. Dessutom innehåller kaffe antioxidanter som är bra för kroppen. Däremot kan kaffe bidra till en rigorös halsbränna om man dricker mycket och har läggning för det.
Cola, innehåller massa socker, hörde att det skulle vara en 15-20 sockerbitar i en Cola. Sen innehåller inte Cola antioxidanter, plus massa jävla tillsatsämnen som förmodligen inte är speciellt nyttiga. Vidare så är det mindre koffein i en burk Cola jämfört med en kopp bryggkaffe. Nackdelen med kaffe är att man som ovan drickare kan bli rastlös/stressad av koffeinet. Personligen kan jag inte dricka för mycket Cola eftersom det blir kolsyran tränger ut magen, sen känner man också en äcklig beläggning på tänderna när man dricker för mycket.
Summa summarum är att kaffe känns som ett bättre alternativ.