2011-01-11, 11:27
Medlem
PowerToThePeoples avatar
Frågan är väldigt simpel om man går igenom följande dilemma;

Dilemma #1; Varje morgon på jobbet tar XXX (person 1) en burk coca cola alternativt två för att hålla sig i liv under sitt 8 timmars pass. Detta gör han sedan han helt enkelt aldrig druckit kaffe och inte har några planer på att göra.

Dilemma #2; Varje morgon på jobbet tar YYY (person 2) en kopp kaffe alternativt två för att hålla sig i liv under sitt 8 timmars pass. Helt enkelt en vanlig kaffe-människa om man får kalla det så.

Nu är frågan - vad är det kortsiktiga och långsiktiga för och nackdelen med dessa dilemma.
Jag själv dricker inte kaffe och resonerar på att om jag klarat mig så här länge utan kaffe så finns det inget behov av att börja sedan de jag inte har lust att 1) Bli beroende av sörjan, 2) brunare tänder. Medan jag däremot måste komplettera kaffet med Coca Cola sedan jag inte klarar av ett morgonpass om jag inte får i mig en, två socker kicks. Men som vi alla vet finns det en rad med socker i coca cola och då undrar jag om ett långsiktigt problem då blir fetma?

Bortse från eran egna aspekt om ni nu dricker kaffe eller coca cola och fokusera på själva problemet - vilket av dessa substanser är helt enkelt bästa att hälla i sig? Långsiktigt så som kortsiktigt. Alla svar välkomnas.
Citera
2011-01-11, 11:30
Medlem
Divino Codinos avatar
Jag har hört att en lagom mängd kaffe per dag (kanske 2 koppar?) ska vara bra för hjärtat, sitter tyvärr inte på nån empiri som bevisar detta. Tilläggas kan att jag dricker kaffe hyfsat ofta men jag är absolut inte beroende av det.
Citera
2011-01-11, 11:31
Medlem
Sweeper80s avatar
Kaffe, eftersom det - långsiktigt - blir billigare.

Därför att det blir betydligt billigare hos tandläkaren.
Citera
2011-01-11, 11:32
Medlem
skrudiss avatar
Jag tror att det mest uppiggande hos Coca-Cola är sockret. Blodsockernivån regleras av insulinet, ofta till nivåer som ligger under den normala, varför man lätt blir sugen på något sött igen. Den uppiggande effekten av sockret blir därför ofta snabb och intensiv, varför jag inte tror att Coca-Cola är särdeles bra i ett längre lopp.

Den mest uppenbara nackdelen med cola är, bortsett från kostnaden, hur det tär på tändernas hälsa.

Kaffe missfärgar å andra sidan tänderna, och sägs höja blodtrycket (nu vet jag inte vilken mängd kaffe som avses) och försvåra upptaget av järn.
Senast redigerad av skrudis 2011-01-11 kl. 11:34.
Citera
2011-01-11, 11:37
Medlem
Enzymes avatar
Kaffe är bäst!

Cola innehåller ju relativt lite koffein jämfört med kaffe så är man ute efter den uppiggande effekten är kaffe att föredra. Cola är dåligt för tänderna och kan på sikt resultera i övervikt. Att dricka läsk varje dag är inte att rekommendera. Har aldrig hört att kaffe skulle ge märkbart bruna tänder förutsatt att man borstar tänderna morgon och kväll.
Citera
2011-01-11, 12:08
Medlem
Kör kaffe, det är bättre för tänderna och koffeinkicken kommer att bära dig längre än colan. Vad det gäller att bli beroende av sörjan så dricker du ju redan 1-2 colaburkar om dan, och detta borde väl också kunna liknas vid beroende?
Citera
2011-01-11, 13:13
Medlem
PowerToThePeoples avatar
Frågan jag ställer nu då är - är det mer värt att "börja" dricka kaffe om man nu tidigare inte har gjort det? Istället för att då ta en coca cola som komplettering.
Citera
2011-01-11, 13:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PowerToThePeople
Frågan jag ställer nu då är - är det mer värt att "börja" dricka kaffe om man nu tidigare inte har gjort det? Istället för att då ta en coca cola som komplettering.
Ja, helt klart. Du ser ju vad alla nämner för fördelar ovan, men en sak som de faktiskt missar är ju att det är gott också. Inte många tycker om det i början, men när man lärt sig dricka kaffe är det faktiskt gott, för att inte tala om variationen. Kaffemaskinen på ditt jobb (om det nu finns någon) erbjuder säkert olika typer, så som latte, cappucino, mochachino (stvn?) och säkerligen även espresso.

Men vem förbjuder dig från att dricka både och? Känner du för en cola-dag mitt i kaffeveckan är det ju bara köra så istället. Bara för att du dricker kaffe kommer du inte känna suget efter det varje dag om det är det du tror. Jag dricker kaffe ganska ofta, men inte varje dag, och jag är ändå bara "hobbydrickare" (inget beroende). Min morsa klagar ganska ofta över att hon har ont i huvudet etc, på grund av att hon inte druckit kaffe på länge. Det är en sits jag aldrig kommer att sätta mig själv i.

My 2
Citera
2011-01-11, 13:45
Medlem
wh0res avatar
Kaffe smakar inte speciellt gott tycker jag.
Jag jobbar 12-timmarspass i bar och jag dricker varken kaffe eller röker för att överleva kvällarna.
Det är helt enkelt en vanesak...
Om du skippar båda är det ännu bättre kan jag säga.

Cola är självklart dyrare i längden då en kopp kaffe bara kostar några ören...

Dricker du seriöst en eller två glas/burkar cola till FRUKOST? Fy vad vidrigt.

om ni dricker mjölk får ni i er proteiner istället!
Senast redigerad av wh0re 2011-01-11 kl. 14:42.
Citera
2011-01-12, 01:00
Medlem
Germanofils avatar
Varför är folk rädda för att bli beroende av kaffe? Kaffe är billigt, relativt hälsosamt (i rätt dos) och finns tillgängligt överallt. Det är knappast ett beroende som försvårar livet. Tvärtom så är det underbart att varje dag tillfredsställa sitt beroende med en god kopp kaffe eller tre.

Är betydligt sämre att vara sockerberoende i så fall (som du blir av att dricka cola varje dag).
Citera
2011-01-12, 13:56
Citat:
Ursprungligen postat av PowerToThePeople
Frågan är väldigt simpel om man går igenom följande dilemma;

Dilemma #1; Varje morgon på jobbet tar XXX (person 1) en burk coca cola alternativt två för att hålla sig i liv under sitt 8 timmars pass. Detta gör han sedan han helt enkelt aldrig druckit kaffe och inte har några planer på att göra.

Dilemma #2; Varje morgon på jobbet tar YYY (person 2) en kopp kaffe alternativt två för att hålla sig i liv under sitt 8 timmars pass. Helt enkelt en vanlig kaffe-människa om man får kalla det så.

Nu är frågan - vad är det kortsiktiga och långsiktiga för och nackdelen med dessa dilemma.
Jag själv dricker inte kaffe och resonerar på att om jag klarat mig så här länge utan kaffe så finns det inget behov av att börja sedan de jag inte har lust att 1) Bli beroende av sörjan, 2) brunare tänder. Medan jag däremot måste komplettera kaffet med Coca Cola sedan jag inte klarar av ett morgonpass om jag inte får i mig en, två socker kicks. Men som vi alla vet finns det en rad med socker i coca cola och då undrar jag om ett långsiktigt problem då blir fetma?

Bortse från eran egna aspekt om ni nu dricker kaffe eller coca cola och fokusera på själva problemet - vilket av dessa substanser är helt enkelt bästa att hälla i sig? Långsiktigt så som kortsiktigt. Alla svar välkomnas.

Att bli fet genom att dricka Coca Cola är högst genetiskt betingar. Känner en person som dricker två liter Cola varje dag och han är smal som en pinne. Men sen tränar han också rätt flitigt så det kan nog ha med det att göra.

Kaffe är helt klart nyttigare än Cola, så länge man inte använder socker, grädde etc i kaffet. Dessutom innehåller kaffe antioxidanter som är bra för kroppen. Däremot kan kaffe bidra till en rigorös halsbränna om man dricker mycket och har läggning för det.

Cola, innehåller massa socker, hörde att det skulle vara en 15-20 sockerbitar i en Cola. Sen innehåller inte Cola antioxidanter, plus massa jävla tillsatsämnen som förmodligen inte är speciellt nyttiga. Vidare så är det mindre koffein i en burk Cola jämfört med en kopp bryggkaffe. Nackdelen med kaffe är att man som ovan drickare kan bli rastlös/stressad av koffeinet. Personligen kan jag inte dricka för mycket Cola eftersom det blir kolsyran tränger ut magen, sen känner man också en äcklig beläggning på tänderna när man dricker för mycket.

Summa summarum är att kaffe känns som ett bättre alternativ.
Citera
2011-01-12, 21:12
Medlem
Coca Cola innehåller 135mg koffein per 100cl.
En stark kopp kaffe innehåller ca 800mg koffein per 100cl.
Källa

Sen innehåller ju cola väldigt mycket socker. Jag själv dricker inte kaffe för jag har inte lärt mig tycka om det, cola håller jag också mig borta ifrån då jag går på LCHF. Då jag verkligen vill/behöver vara pigg tar jag bara en/några koffeintabletter, 100mg/tablett, från apoteket.

Att dricka en/två burkar cola till frukost rekommenderar jag verkligen inte!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in