2011-01-11, 09:36
Medlem
Hej, har en fråga ang ungdomsgarati eller bidrag från arbetsförmedlingen kalla det vad ni vill. I alla fall har nu varit inskriven i snart 3 månader ska dit i morgon för att få en "ny" handlingsplan. Men frågan jag har är när börjar man få bidraget som ligger på ca 3000 kr i månaden. har hört att man ska börja få bidrag efter 3 månader och att man sen bara måste meddela nån gång i månaden hur det går med jobbsökandet. någon som vet och har fått bidrag?
Citera
2011-01-11, 09:43
Medlem
Neontomtes avatar
Jag vill minnas att det var efter 6 månader?
Men jag skall iallafall dit idag då jag blev av med jobbet förra veckan

Så kan återkomma ifall du inte hinner få ett korrekt svar
Citera
2011-01-11, 09:45
Medlem
Dr.hankeys avatar
Efter 3 månader så ska du kunna få "aktivitetsstöd" (eller om det heter ersättning,vettefan)
Då fyller man i en blankett efter ett givet datum varje månad där du fyller i vilka dagar du har jobbat
( om du nu jobbat)
Citera
2011-01-11, 09:47
Medlem
RastaFelixs avatar
Det var efter 3 månader för mig, sen kommer du få pengarna från försäkringskassan inte direkt arbetsförmedlingen. Men stort sett behöver du bara vara aktivt sökande, sen varje månad går du till arbetsförmedlingen och fyller i ett papper aktivietsersättning/aktivtet stöd eller vad det nu heter sen stämplar de pappret. Du fyller bara i vilka datum, om du jobbat eller varit sjuk. Går snabbt och de hjälper till på AF eller Försäkringskassan. Men af måste stämpla den.

Även om du missar en månad så är det retroaktivt så du kan fylla i flera månader.
Citera
2011-01-11, 09:48
Medlem
Japp. Efter 3 månader får du typ 134 spänn om dagen eller nåt sånt. du måste "aktivt" söka jobb, och på den förmedlingen jag var så var man tvungen att gå dit en gång i veckan på nåt sketet gruppmöte.

Ajuste, om du får ett jobb, jobbar med det i några dagar, (t.ex. testa telemarketing eller dyl.) så nollställs dina 3 månader, så då måste du vänta 3 månader igen innan du får bidrag.

Efter 3 månader har du också tillgång till praktikplatser (som sedan ska leda till jobb)
Efter 6 månader har du rätt till s.k. nystartsjobb, dvs samma som praktik, fast istället för praktik får man jobb direkt, dock har jag hört något om att det är 20 års gräns på nystartsjobb?

Ska tilläggas att det här är uppgifter som jag för drygt ett år sedan, saker kan alltså ha ändrats sen dess.

hoppas det besvarar dina frågor!
Citera
2011-01-11, 09:48
Medlem
Oldberrys avatar
Efter tre månader får du pengar för varje dag du inte jobbar, första utbetalning en månad efter jobbgarantin börjat.
Citera
2011-01-11, 10:32
Medlem
så jag måste alltså vänta i 1 månad till för att få lite bidrag?
Citera
2011-01-11, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av healtonjohn
så jag måste alltså vänta i 1 månad till för att få lite bidrag?

Japp, din ersättning börjar första dagen efter att du uppfyllt de 3 månaderna.

Ett tips är att söka ett smått deltidsjobb som t.ex. telefonförsäljare och få pengar från båda hållen då du kan jobba som telefonförsäljare lite då och då. Detta är möjligt eftersom att AF bara bryr sig ifall du arbetar Mån-Fre (08-16)

Jag är dock inte helt hundra på tiderna! Bättre ifall du kollar upp detta. MEN tänk på att dom oftast försöker få dig att INTE göra detta eftersom det är bättre för dom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in