• 2
  • 3
2011-01-13, 07:41
Medlem
swejaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomAcc
Nu har ja lessnat på windows!

Jag har blivit rekomenderad Ubuntu men vet inte varför jag ska installera det.

Nu har ni chansen att övertala mig, kom igen nu, fram med bästa argumenten varför Ubuntu är det bästa operativsystemet!

Att diskutera: Varför är Ubuntu bäst?

Ubuntu är inte bäst, men har bäst dokumentation och support. Säkert någon som redan sagt det men jag rekommenderar att istället ta en titt på Linux Mint 10 Debian Edition. Har använt Linux många år och provat de flesta distributioner där ute, men LMDE är klart den bästa och mest genomtänkta av dem alla. Allt är så enkelt det bara kan bli och då utgår jag från en nybörjares syn på Linux och inte någon som tycker att utföra konfigurationer av systemfiler manuellt med vi i terminalen är lika enkelt och effektivt som att starta en webbläsare för att kolla sin email. Tröttnat på alla nördar som tror sig vara något för att de kan starta terminalen och utföra några kommandon som ersätter användandet av en grafisk hanterare.

Med det sagt så önskar jag dig lycka till med Linux och hoppas du inte blir allt för skrämd om det uppstår lite problem från och till. Men som sagt, med Linux Mint eller Ubuntu så är mycket väldigt smidigt och enkelt att utföra.
Senast redigerad av swejap 2011-01-13 kl. 07:48.
Citera
2011-01-17, 01:03
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:

Nu har ni chansen att övertala mig, kom igen nu, fram med bästa argumenten varför Ubuntu är det bästa operativsystemet!

Ubuntu är inte bäst. Men det är den GNU/Linux version som har bäst kommersiellt stöd, och flest användare. Detta är viktigt för att skapa ett etablerat och standardiserat desktop operativsystem.

Ett stort problem med GNU/Linux har länge varit dess utvecklare, och deras löjligt elitistiska nördattityd. De utvecklar ett fruktansvärt ogästvänligt operativsystem, som inte går att använda såvida du inte spenderat 10 år på att lära dig en massa onödig skit du aldrig kommer ha någon nytta av eller behöva (terminalen till exempel, och dylik överflödig antik commandline skit som var nödvändigt för 40 år sedan när GUI inte hade uppfunnits). Sedan när du försöker använda deras ofärdiga skitoperativsystem, och frågar om hjälp, bemöts du med en uppkäftig, tyken, kaxig attityd från aspergernördar som tror att deras operativsystem är det bästa som hänt mänskligheten.

Med Ubuntu slipper man sådant, då det är anpassat för att vara användarvänligt, och backas upp av ett kommersiellt företag (Canonical) som ständigt arbetar på att utveckla Ubuntu. Ju fler användare som sluter sig upp bakom Ubuntu, desto snabbare uppnår vi en GNU/Linux standard, vilket är ett annat problem i dagsläget, att det saknas en standard inom GNU/Linux (ja, jag känner till LSB; ingen bryr sig om den).

Med en standard innebär det att allt fler utvecklare kommer fokusera på en specifik distro av GNU/Linux. Alltifrån spelutvecklare till andra mjukvaruutvecklare och hårdvaruföretag osv. Istället för att det är som i dagsläget, då det finns 1 miljon olika varianter av GNU/Linux, och alla är exakt likadana med enda skillnaden i petitesser (ingen större skillnad mellan Debian och Ubuntu, eller Red Hat och CentOS osv).

Jag skulle dock inte rekommendera Ubuntu, eftersom det är ett negroid operativsystem (även om det blivit lite mindre negertrams i Ubuntu på senare år). Linux Mint är mindre fanatisk FOSS och en bättre upplevelse än Ubuntu. Linux Mint är även baserat på Ubuntu, fast minus bantutemat, djungeltrummorna och hela den negroida Ubuntufilosofin.

http://en.wikipedia.org/wiki/Linux_Mint
Senast redigerad av EliasAlucard 2011-01-17 kl. 01:12.
Citera
2011-01-19, 19:20
Medlem
ScorchPipes avatar
Jag tycker inte Ubuntu är bäst. Här hemma kör jag CentOS.

Grejen med Ubuntu är att det finns mycket support att få och det är mycket som funkar med Ubuntu.
Citera
2011-01-19, 19:35
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Jag har OSX. Aldrig kraschat.

Min bättre hälft har Ubuntu, kraschat 2 ggr på 1 år. Kan vara datorn kanske? Eller så är det kasst.
Citera
2011-01-19, 19:49
Medlem
Det kan vara bra att kolla på http://distrowatch.com/ för att se vilka distributioner som växer fortast. Trenden går ju definitivt mot enklare fönsterhanterare (Openbox) och enklare skrivbordsmiljöer (LXDE) .
Citera
2011-01-19, 19:49
Medlem
MasterGradiuss avatar
Hur funkar det med spel i Ubuntu? Krångligt att installera, utbud, osv?
Citera
2011-01-19, 20:02
Medlem
psykotiskpsykiatrikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterGradius
Det beror på vad du vill spela. Vill du lira spel gjorda för Linux går det ypperligt. Vill du spela spel gjorda för Windows går det inte lika bra. En del "stora" spel finns till Linux, bland annat Doom 3, nåt Quake, Heroes of Newerth.

Vill du lira trots detta spela något som är gjort för Linux får du gå via Wine. Vissa saker funkar bra, andra inte. Folk kan skicka in rapporter om hur bra en viss Windowsprogramvara fungerar på den sidan. Blizzards spel brukar inte vara några större problem.
Citera
2011-01-19, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterGradius
Ska du spela spel som bara finns till Windows, stanna kvar. Det går att sparka igång vissa genom Wine, men med inte med samma prestanda, och inte alla spel fungerar. Linuxspel finns oftast i Ubuntus pakethanterare och dessa är superenkla att installera.
Citera
2011-01-19, 22:05
Medlem
duffsters avatar
Citat:

Vad är ubuntu? Aldrig hört talas om det.
Citera
2011-01-19, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duffster
Vad är ubuntu? Aldrig hört talas om det.
http://lmgtfy.com/?q=ubuntu
Citera
2011-01-20, 00:08
Medlem
angelofsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Jag har OSX. Aldrig kraschat.

Min bättre hälft har Ubuntu, kraschat 2 ggr på 1 år. Kan vara datorn kanske? Eller så är det kasst.

Haha, kommentarer överflödiga
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in