Citat:
Ursprungligen postat av RandomAcc
Nu har ja lessnat på windows!
Jag har blivit rekomenderad Ubuntu men vet inte varför jag ska installera det.
Nu har ni chansen att övertala mig, kom igen nu, fram med bästa argumenten varför Ubuntu är det bästa operativsystemet!
Att diskutera: Varför är Ubuntu bäst?
Ubuntu är inte bäst. Men det är den GNU/Linux version som har bäst kommersiellt stöd, och flest användare. Detta är viktigt för att skapa ett etablerat och standardiserat desktop operativsystem.
Ett stort problem med GNU/Linux har länge varit dess utvecklare, och deras löjligt elitistiska nördattityd. De utvecklar ett fruktansvärt ogästvänligt operativsystem, som inte går att använda såvida du inte spenderat 10 år på att lära dig en massa onödig skit du aldrig kommer ha någon nytta av eller behöva (terminalen till exempel, och dylik överflödig antik commandline skit som var nödvändigt för 40 år sedan när GUI inte hade uppfunnits). Sedan när du försöker använda deras ofärdiga skitoperativsystem, och frågar om hjälp, bemöts du med en uppkäftig, tyken, kaxig attityd från aspergernördar som tror att deras operativsystem är det bästa som hänt mänskligheten.
Med Ubuntu slipper man sådant, då det är anpassat för att vara användarvänligt, och backas upp av ett kommersiellt företag (Canonical) som ständigt arbetar på att utveckla Ubuntu. Ju fler användare som sluter sig upp bakom Ubuntu, desto snabbare uppnår vi en GNU/Linux standard, vilket är ett annat problem i dagsläget, att det saknas en standard inom GNU/Linux (ja, jag känner till LSB; ingen bryr sig om den).
Med en standard innebär det att allt fler utvecklare kommer fokusera på en specifik distro av GNU/Linux. Alltifrån spelutvecklare till andra mjukvaruutvecklare och hårdvaruföretag osv. Istället för att det är som i dagsläget, då det finns 1 miljon olika varianter av GNU/Linux, och alla är exakt likadana med enda skillnaden i petitesser (ingen större skillnad mellan Debian och Ubuntu, eller Red Hat och CentOS osv).
Jag skulle dock inte rekommendera Ubuntu, eftersom det är ett negroid operativsystem (även om det blivit lite mindre negertrams i Ubuntu på senare år). Linux Mint är mindre fanatisk FOSS och en bättre upplevelse än Ubuntu. Linux Mint är även baserat på Ubuntu, fast minus bantutemat, djungeltrummorna och hela den negroida Ubuntufilosofin.
http://en.wikipedia.org/wiki/Linux_Mint