Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-01-11, 09:05
  #1
Medlem
RandomAccs avatar
Nu har ja lessnat på windows!

Jag har blivit rekomenderad Ubuntu men vet inte varför jag ska installera det.

Nu har ni chansen att övertala mig, kom igen nu, fram med bästa argumenten varför Ubuntu är det bästa operativsystemet!

Att diskutera: Varför är Ubuntu bäst?
Citera
2011-01-11, 09:44
  #2
Medlem
psyjuntas avatar
Det är inte bäst. Det är bara ett operativsystem.
Citera
2011-01-11, 09:47
  #3
Medlem
dupes avatar
Jag tycker att man skall vara försiktig när man går över från Windows till Linux. Det finns olika operativsystem för olika personer, och Ubuntu är långt ifrån rätt för alla. Det som är positivt med Linux-scenen är att man står närmare en rörelse som förespråkar och erbjuder paketerade gratismotsvarigheter till en massa kommersiell mjukvara, och man får samtidigt chansen att styra sitt operativsystem och utöka sina tekniska kunskaper. Nackdelen är att Linux är för tekniskt och ointuitivt för vardagsanvändare.

Jag fick vid ett tillfälle sitta i sex timmar med Ubuntu bara för att kunna få den att spela MIDI-filer, och vid ett annat i två dagar för att den inte kunde hålla en stabil Wifi-uppkoppling uppe. Efter en massa djupgående rotande i drivrutinerna gav jag upp och bestämde att jag lika gärna kunde köra Windows.

Om du vill byta operativsystem så är det väl mer logiskt att du gör det på eget initiativ, och inte för att du ber någon att övertala dig? Annars har du Mac/OS som är mer användarvänligt än Linux, dock så har jag inte upplevt att det är så mycket stabilare eller smidigare än Windows de få gånger jag har jobbat på en Mac. Det är bara annorlunda.
__________________
Senast redigerad av dupe 2011-01-11 kl. 09:50.
Citera
2011-01-11, 09:58
  #4
Medlem
Jag för min del är inte nöjd med ett operativ system. Jag kör själv 3 olika.
Har en dator med Debian, en med Ubuntu och en med Suse.
Debian och ubuntu datorerna är serverdatorer varav suse datorn är mer för skojs skull. Har även en windows burk ståendes för att förenkla spelandet lite. Mitt råd till dig är helt enkelt att ta reda på mer information om dom olika operativsystemen som finns och känn efter om det värkligen tilltalar dig till ditt användande.
Citera
2011-01-11, 10:52
  #5
Medlem
xcb567s avatar
Skulle råda dej att titta på iaf ett par andra distributioner, dom flesta har livecd som man kan testa.
Fedora, imho saknas en del i deras repos, tredje part halvdåligt uppdaterade.
Ubuntu, Får någon mental klåda av allt deras patchande & splash-screens
Debian, Lenny (stable) har tendens att vara en aning gammal, Squeeze (testing) är inte alltid stabil men funkar

Ubuntu är i grova drag en debian Sid (experimental) men en (mindre?) uppsjö patchar från canonical. enkel att komma igång med, men å andra sidan är eg debian ungefär lika enkel
Sen att många ubuntuister är näst intill religösa ang sitt os ser inte jag som något positivt
Citera
2011-01-11, 20:39
  #6
Medlem
Jonblunds avatar
Det är inte bäst...Men det är bäst för en windowsanvändare därför att det är störst och lättast att börja med.
Citera
2011-01-11, 20:55
  #7
Medlem
Jag installerade ubuntu 10.10 på datorn (dual boot) för några dagar sedan.
Enligt mig känns det ungefär som windows, lite mer instängt men det är en vanesak antar jag.

Jag har börjat kolla upp några basic tutorials som rör terminalen och när jag väl har gått igenom dem kommer jag kanske att börja föredra ubuntu, inte vet jag.

TS, ge ubuntu en chans om du nu är sugen på att lära dig något nytt och bilda din egna uppfattning om vilket OS som är bäst.
Citera
2011-01-11, 21:45
  #8
Medlem
Jagharloggatins avatar
Ubuntu är absolut bäst och riktar sig allt mer till hemanvändare.
Den 11:e April kommer den första Ubuntu-versionen 11.04 som VERKLIGEN riktar sig mot hemanvändare. Så det är lite delade meningar om hur pass bra detta är.
Men för alla novica användare som ändå inte kan något (eller inte orkar lära sig) så är Ubuntu en fantastisk upplevelse. Och här 3 anledningar till varför:


1. Sättet att installera program på är sååå lätt. Apple släppte "App store" till Mac OSX här om dagen. På Ubuntu har "Ubuntu software center" det funnits ett bra tag nu. Det är framtides sätt att installera saker.

2. Helt personligt. Grunden är visserligen grymt snygg och stilren. Men du kan alltid fixa om utseende, menyer, funktioner och annat helt efter smak, tycke eller det sätt du arbetar bäst på.

3. Ubuntu är en av de mest använda Linuxdistarna och har ett enormt brett stöd. Det är viktigt att veta att man använder en plattform som är aktuell och har brett stöd och support.


Och så nackdelarna:
Som alltid att man får lära sig nya saker när man kommer från Windows. Dessutom så måste man lära sig att saker heter annorlunda än i Windows, att det ser annorlunda ut än Windows, att det låter annorlunda än Windows... bla bla bla...

Förutom det så har ju SJÄLVKLART inte Ubuntu, out of the box, stöd för properitära drivrutiner (dvs drivrutiner du måste betala för). Därför KAN man få installera vissa drivrutiner för t.ex. grafikkort, nätverkskort eller något annat som sitter i datorn. Detta gör man lätt genom att Ubuntu frågar om man vill söka efter drivrutiner varipå man klickar "Ja". (Är det trådlöst nätverkskort måste man självklart ha en Internetkabel istoppad i datorn) Men som sagt, alla är inte så tekniska och saknar dessa "hacker-kunskaper".

Stöd för Mp3, aac, mpeg4 osv fixar Ubuntu åt en automatiskt om man har en fungerande Internetanslutning vid installationen, annars får man fixa det i efterhand genom att klicka på "Ubuntu Software center" och söka på Mp3 eller Mpeg4 t.ex.

Ett tips för en lyckad upplevelse:
Tro inte att du är värsta hackern och börja mixra med systemet. Bara för att man KAN så betyder det inte att man SKA.
__________________
Senast redigerad av Jagharloggatin 2011-01-11 kl. 21:48.
Citera
2011-01-11, 21:50
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dupe
Jag tycker att man skall vara försiktig när man går över från Windows till Linux.
fuck försiktighet. just do it.
Citera
2011-01-11, 22:00
  #10
Medlem
Någon som har erfarenhet av ubuntu i en studiedator. Inget kodande utan mest skrivande, vad är motsvarigheten till office?
Citera
2011-01-11, 22:18
  #11
Medlem
Chronos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dinga
Någon som har erfarenhet av ubuntu i en studiedator. Inget kodande utan mest skrivande, vad är motsvarigheten till office?

OpenOffice är ett alternativ.
Citera
2011-01-11, 22:21
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chrono
OpenOffice är ett alternativ.
libreoffice (samma grej men ett projekt som "klippt" banden till oracle), koffice, abiword osv.
openoffice har jag själv erfarenhet av, och det är ganska så likt ms office, men det är en del grejer som man får leta lite efter innan man hittar dem. funkar bra för mig iaf.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback