2011-01-11, 04:39
Medlem
Hej!

Konstig rubrik, lite slut i skallen vid den här tiden!

Jag och min sambo ska bli föräldrar för första gången inom en snar framtid. Eftersom jag tjänar betydligt mer än henne får jag också högre föräldrapenning (jag får brutto lika mycket som hon får netto), alltså verkar det mest fördelaktigt att jag tar fler föräldradagar på mig själv. Eftersom jag jobbar skift så har jag möjlighet att ta ut dessa på vardagar.

Om jag tar ut dagarna får ju dock min sambo inte någon pensionsgrundande inkomst. Vad bör vara brukligt att lägga spara till henne? 500:-/mån i en pensionsförsäkring? Vi har tänkt att spara 500-1000:- var i en varsin kapitalförsäkring förutom den tänkta pensionsförsäkringen.

Och en sista fråga, pensionsförsäkringar är väl avdragsgillt till en viss summa har jag för mig?
Citera
2011-01-11, 07:21
Medlem
lilazebras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankiethesquealer
Hej!

Konstig rubrik, lite slut i skallen vid den här tiden!

Jag och min sambo ska bli föräldrar för första gången inom en snar framtid. Eftersom jag tjänar betydligt mer än henne får jag också högre föräldrapenning (jag får brutto lika mycket som hon får netto), alltså verkar det mest fördelaktigt att jag tar fler föräldradagar på mig själv. Eftersom jag jobbar skift så har jag möjlighet att ta ut dessa på vardagar.

Om jag tar ut dagarna får ju dock min sambo inte någon pensionsgrundande inkomst. Vad bör vara brukligt att lägga spara till henne? 500:-/mån i en pensionsförsäkring? Vi har tänkt att spara 500-1000:- var i en varsin kapitalförsäkring förutom den tänkta pensionsförsäkringen.

Och en sista fråga, pensionsförsäkringar är väl avdragsgillt till en viss summa har jag för mig?

Yes, avdragsgillt upp till 12000kr per år. Så spara inte mer än 1000kr i månaden, det är inte så värt om man inte tjänar tokmkt förstås.
Citera
2011-01-11, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lilazebra
Yes, avdragsgillt upp till 12000kr per år. Så spara inte mer än 1000kr i månaden, det är inte så värt om man inte tjänar tokmkt förstås.

Jag skulle gå så långt att säga att man inte tjänar på det alls så länge som man inte betalar statlig skatt. När det gäller sparande på så pass lång sikt som pension så kommer avgifter att spela en stor roll. Har sett exempel inom familjen att utbetalningarna knappt uppgår till insatt belopp efter en lång spartid. Avkastningsskatten och fondavgifter, etc äter upp kapitalet.

Vi "pensionssparar" på ett vanligt fondkonto för skattade pengar, då är vi fria att använda dem om det skulle uppstå en kris eller byta sparform om det blir mer gynnsamt i framtiden. Har tidigare använt bankens fonder men har gått över till Avanza då det är lättare att hitta bra fonder med låga avgifter.

Angående TS fråga om nivå så går 10,21% till ålderspension av arbetsgivaravgifterna, av dessa är avsättningen till PPM 2.5%. En eventuell tjänstepension brukar ligga på mellan 5 och 10%.

Den krassa verkligen blir att en lön på 20 000 borde därmed "kompenseras" genom ett sparande på 3000 kr+ i månaden. Det kan kanske vara svårt att avvara så mycket pengar när man går på föräldrapenning. En lösning är att den som tjänar bäst avstår från sina pensionsrätter i PPM, se t.ex. http://www.e24.se/pengar24/pension/r...ion_216107.e24 under ett antal år. Om det är en bra lösning får ni dock fundera på själva.

Grattis till tillökningen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in