2011-01-11, 00:46
Medlem
Jo det är så här att jag precis läst ut Henrik Fexus Nya (Kanske är någon månad gammal) bok: När du Gör som jag vill.

Jag får säga att den var klart intressant, då jag delvis personligen intresserar mig för hur jag och andra kan påverkas utav hur någonting framställs/ presenteras för dig som person. Jag kom vid mycket tidig ålder på hur jag kan framställa någonting till att vara till min fördel genom att enkelt ändra orden och etta är precis vad han tar upp i boken.

Tänkte göra så att jag snabbt går igenom lite av de saker som han pratar om i boken som start och sen hoppas jag på att "vi" skall kunna ha en öppen diskussion av hur vi faktiskt påverkar om det är så att det finns fler knep, det kan vara allt ifrån försäljning till att få någon att göra som man vill, tycka som du tänker etc. etc.

För att starta då:

I boken argumenterar Henrik Fexus en hel del om att vi går väldigt mycket på autopilot, dvs. att vi agerar efter hur vi har lärt oss att agera. Vi noterar det vi "väljer" att notera medvetet men samtidigt så noterar vi mer av omvärld en vad vi kanske vet om. Det handlar om skyltar som lyckas väcka våran uppmärksamhet trotts att vi inte väljer att notera dem aktivt. Som tex. röda spetsiga skyltar, de är idag förknippade med rea men våran "krokodilhjärna" säger ett det kan vara någonting farligt då vi förknippar färgen röd med bla. aktivitet, fysiskt, passion, energi, hetta, fara, medvetandem och det spetsiga med att det kan vara någonting som kan skada oss. Därför lägger vi lite mer "omedveten energi" åt att kolla på denna röda skylt och tar till oss budskapet som står på den.

Människan är en robot i den bemärkelse av av fyller i det som vi inte kan se fullständigt visuellt, det vill säga om vi ser en kanin genom ett staket så är det inte delar av en kanin vi ser utan vi ser en hel kanin. När vi lyckas med detta får vi en stimuli i hjärnan vilket gör att vi känner oss nöjda med oss själva (om man förknippar denna känsla med en produkt så är ju det fantastiskt).

Boken i sig diskuterar en hel del angående varför vi köper saker och inte, Henrik refererar till en psykolog till lika så marknadsexpert som kommit fram till fjorton anledningar varför vi köper produkter:[/list]
Det han diskuterar med det vi köper är att man köper saker för att identifiera eller också för att bekräfta sin tillhörighet till en grupp. Helt enkelt du bekräftar din identitet.
Alltså en av de mest effektiva sätten att marknadsföra någonting på (enligt mig) måste då vara att försöka skapa en åtråvärd grupp som du vill tillhöra, och du tillhör denna genom att du köper produkten.

Det finns flera sätt att formge produkten på för att du skall anse att den är intressant, detta tar han upp i boken. Dock så är det enligt mig inte så jätte mycket som han går in på det. Jag skall försöka att göra en sammanställning lite senare vad färger vi (människor) har för relation till färg och form. Han säger att det spelar ohyggligt stor roll men det är inte några stora utlägg.

Utöver går boken igenom vad det är som får dig att köpa en produkt, det är bl.a. :

Skuld: Du känner skuld inför att du kanske har det så bra samtidigt som barnen i Afrika svälter och därför köper du en produkt som ger en del av överskottet till en hjälp organisation.

Rädsla: Du är rädd för att gå miste om någonting kan vara ett bra erbjudande, en känsla av välbefinnande.
Att du tidigare identifierat dig med att tillhöra gruppen: Du har redan köpt produkten eller så har du på något sätt redan knutit en positiv åsikt kring produkten.

Exklusivitet / åtrå het: Produkten ifråga är exklusiv, det är ingenting mer du vill ha än det som du inte kan få.

Det jag faktiskt är intresserad av i huvudsak är vad det är som i färg och form får dig att vilja ha någonting känna tillhörighet till det eller liknande. Är det någon som har några tankar/ idéer på vad det kan vara?

(Kommer att försöka att uppdatera tråden med mer info från boken och andra ställen. Nu har jag bara snabbt skrivit ihop en del av det basala som boken går igenom)

//Lord.Rhodes
Citera
2011-01-11, 01:52
Medlem
henrikos avatar
Orkar nån texta inlägget på svenska?
Citera
2011-01-12, 13:37
Medlem
Han heter Henrik Fexeus och boken är typ två år gammal.
Citera
2014-11-07, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Changed
Han heter Henrik Fexeus och boken är typ två år gammal.

Hahah! Torrheten fick mig att skratta högt, ett fantastiskt tråkigt svar på TS utförliga och faktiskt intressanta utlägg om boken.

Jag diskuterar gärna boken om intresset finns, väntar och ser om tråden lever upp!
Senast redigerad av jdlundberg 2014-11-07 kl. 01:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in