• 1
  • 2
2011-01-10, 23:16
Medlem
Jo, det är så här att jag har tränat kampsport sen 7 års ålder och haft ett uppehåll nu på ca 3 år..

Har varit ute och slagits mycket på stan tidigare då jag har haft ett ganska hårt liv (bara mot andra "fighters" dock och aldrig mot de som inte kan ta för sig! har även heller (eller nästan iaf) aldrig hoppat på en kille med flera styckena, eller slagit och sparkat mot de som legat ner, så skippa predikningarna för det har så gott som alltid varit på lika vilkor.
Jag hade gärna tränat thaiboxning igen, men kan inte för "bröt" en knoge i ett slagsmål då jag råkade slå en kille i pannan, det har blivit felopererat och jag kan inte knyta handen rätt igen nu.

Nu har jag af tappat intresset helt för att slåss och vill bara ha bra träning, men kamsportsintresserad som man är så drar det ändå mot krav maga hållet har kört muay thai, judo Take kwon do som mest innan (och provat på massor av annat) och varit i väldigt många gatuslagsmål..det är ingen kampsport klart men ni som tävlar lagligt och har slagits vet själva vilken "merit" det är därför tror jag även att jag har lite försprång på krav magan..

men som sagt vill inte "bli bättre" på att slåss längre (då hade ju krav maga varit givet ) utan är bara ute efter charmen i sporten..

Så för er som har erfarenhet inom båda stilarna..

Vilken ger bäst work out (logiskt tänker jag klart capoeira, but who knows)

Sen, är det bra tempo i krav maga träningarna eller är det mycket fasta positioner och "segare" träningar behöver man dessutom boxa mycket mot mits osv..?

Vill bli så "vältränad" och ha så roliga träningar som möjligt, jag bedömer ingen kampsport förrän jag tränat det i iaf ett par år därför ber jag om hjälp på förhand.

ledsen om inlägget blev lite rörigt fick skriva i all hast

godnatt på alla er kampsportsälskare därute
Senast redigerad av trashit 2011-01-10 kl. 23:21.
Citera
2011-01-10, 23:20
Medlem
Marmosets avatar
Med tanke på ditt förflutna, och det jag kan utläsa av dagens text, så skulle jag vilja rekommendera aikido till dig.
Citera
2011-01-10, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoset
Med tanke på ditt förflutna, och det jag kan utläsa av dagens text, så skulle jag vilja rekommendera aikido till dig.

Du tänker nog på filosofin nu va

Är zen buddist så den biten är under kontroll nu mera, dessutom har jag alltid sett en hel del likheter mellan det och judo (som jag tränat i ca 7 år) och aikido (samma grundare med väl om jag inte mins fel)

tycker dock det är för "stela" träningar, gillar fart o fläkt när jag tränar tröttnade på judon med för att det blev för mycket upprepningar, underbar sport att tävla i dock
Citera
2011-01-12, 21:12
Medlem
RearNakedChokes avatar
Är du ute efter en charmig sport så skulle jag föreslå BJJ (Brasiliansk Jiu Jitsu). Med tanke på din bakgrund i Judo så har du ju dessutom koll på lite lås, strypningar osv. Är det nåt du har övervägt tidigare eller har det aldrig verkat intressant för din del?
Citera
2011-01-12, 21:44
Medlem
-Mayweathers avatar
Krav Maga gör nog ingen nytta ifall du inte vill skada människor. Capoiera är ju alltid trevligt och även BJJ skulle vara kul för dig, även om du hade fått modifiera ytterst lite på grund av din hand. Testa lite och se vad som känns gött
Citera
2011-01-13, 01:54
Medlem
Professorn.s avatar
Capoeira måste vara sjukt bra träning i och med alla akrobatiska delar och att man är mycket på händerna. Sen om du vill komma så långt bort från "knockoutmentaliteten" så låter det ju som att du börja träna något självförsvar, eller bara något lekfullt med mycket fysik, och där har du ju capoeira igen!
Citera
2011-01-13, 02:11
Medlem
bombaccis avatar
Själv hade jag valt krav maga. Mest för att capoiera verkar suga mer än aikido. Mer som en dans som aldrig skulle kunna funka mot en som är någorlunda bra på streetfight. Krav maga verkar ju åtminstone lite mer realistiskt och tuffare, även om det är sionistiskt.
Citera
2011-01-13, 15:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trashit
Jo, det är så här att jag har tränat kampsport sen 7 års ålder och haft ett uppehåll nu på ca 3 år..

Har varit ute och slagits mycket på stan tidigare då jag har haft ett ganska hårt liv (bara mot andra "fighters" dock och aldrig mot de som inte kan ta för sig! har även heller (eller nästan iaf) aldrig hoppat på en kille med flera styckena, eller slagit och sparkat mot de som legat ner, så skippa predikningarna för det har så gott som alltid varit på lika vilkor.

Fan vad tuff och modig du är som går ut och slåss och skadar andra människor för att du är alldeles för rädd och feg för att ta itu med dina egna problem.
Citera
2011-01-15, 15:45
Medlem
Capoeira är dans. Du går inte ut på krogen och börjar hoppa runt som en idiot och gå på händer när det är bråk.

Så skulle faktiskt rekommendera capoeira för dig, dans är nog den sjukaste "fitness"-grejen jag vet, och kommer garanterat hålla dig på topp utan att behöva skada dig.

Och ja, jag vet om att capoeira anses vara en kampsport. Men det skulle se för jävla löjligt ut om någon kom fram till mig och började puttas rundor, sen började slå volter och grejer. Så kan kalla det för en av världens mest avancerade danser istället. Deal?
Citera
2011-02-20, 23:40
Bannlyst
Krav Maga alla dagar i veckan.
Går inte ens att jämföra med Capoiera.
Citera
2011-02-21, 17:28
Medlem
Sodajacks avatar
Du kommer ha betydligt mycket mer nytta av Capoeira kan jag nästan garantera.
Citera
2011-02-21, 17:30
Medlem
Krav Maga är helt klart mer mångsidig träning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in