Hightech Excalibur ATI Radeon 9550 256Mb DDR "Classic" TV-out DVI RETAIL AGP
1195.00
för sammanlagt: 6913 kr
Det är den prissumman som jag vill ligga runt och vad ni kan göra är att komma med förslag till alternativa produkter som är bättre men som ligger i samma prisklass.
Sedan vad som gäller compabiliteten mellan grejerna har jag ingenaning om. Om jag nu köper detta kommer det att funka bra? Har en del kompisar som köpt datorer så här och dem har inte funkat top..
Chassit:
Är ingen expert när det gäller chassin och har ingen aning om hur det där presterar när det gäller kylning; men iaf du inte har backat ditt val med någon recension lr dylikt tycker jag du ska ta dig en titt på det 400kr billigare "Chieftec DX-01SLD-U Dragon Super MidiTower Silver + fan 360W ATX". Chieftec gör bra "basic" chassin; Trevliga att jobba i, rymliga osv..
Fan:
LED Fan är kul i 3 dar.. sen lyser det och jävlas i onödan. Störigt om du har datorn i samma rum som där du sover. I chieftec chassit ingick f öv fläkt.
Mobo:
Föreslår att du byter plattform helt; Asus K8N-E Deluxe nForce3 250Gb 3DDR-DIMM 5PCI SATA Raid Audio GB-LAN Socket754 ATX
ASUS: Erkänd kvalitets tillverkare. Nforce 3, trevligt nvidia chipset med mkt features. OBS! Ett litet "?" här dock; minnet sviker mig lite.. Kommer inte ihåg iaf den strypta versionen av nforce3 chipsetet var 150 eller 250gb.. någon annan får verifiera det. Du ska givetvis inte ha den strypta.
CPU:
Beroende på pengar.. du betalar ju 1500 för p4an, vill du ha bättre prestanda till (nästan) samma pris; amd athlon 64 3000+ (1600). CPU kylare följer med gratis.. köp något värre iaf du känner för det.
Minne:
när du kör 64 är hastigheten på minnena inte särskilt vitalt. Kingston minnena du tog duger nog fint..
Graff:
Hade du tänkt spela spel? Enda vettiga budget kortet idag är 9800pro. Lägg på lite, du får ett för strax under 2k.
jag gjorde misstaget att gå efter stil, ist för tystnad. (tänker på dina fläktar)
så jag rekommenderar att du kolla på ljudnivåer på saker och ting, beroende på vart burken ska stå iofs. min står i mitt sovrum, så jag har spenderat runt 2k på att modda den så att den blir mer tystgående.
nya cpu-kylare (vilket inte var lätt till xeon socket 604), nya chassifläktar och isoleringsmaterial.
iofs så är 2k inte särskilt mycket rent %-mässigt, då burken gick på 15k ursprungligen. nu ligger det runt 22k i den =)
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!