2011-01-10, 22:08
Medlem
Vart kan man hitta en bank som ger ut 85% av bostadens värde (hyresrätt) i lån under provanställning?

Nämn inte Ikano Bank, redan ringt dessa om lånelöfte.

Bluestep har en effektiv ränta från 6.6% så det är inte direkt lockande.

Har 170 000 sparade pengar som ska gå till en lägenhet, vill inte lägga in allt direkt i ett lån för att hamna på noll utan vill lägga ungefär 100 000 så har (om det är 15%) att köpa för ungefär 670 000 :-

tips?
Citera
2011-01-10, 22:23
Medlem
Det flesta banker ser nog helst att du har en tillsvidareanställning för att låna ut pengar till en vettig ränta. Men din historik har betydelse samt vad du arbetar med.

Det är ju en viss skillnad att vara provanställd på sitt första arbete någonsin och att vara provanställd pga att man bytt jobb för att man blivit erbjuden bättre villkor. Likaså är det en viss skillnad om man arbetar som t.ex. konstnär eller något marknaden skriker efter.
Citera
2011-01-10, 23:15
Medlem
Whiteliess avatar
Vad menar du med hyresrätt?
Citera
2011-01-11, 00:50
Medlem
Nej du kan inte få bolån för att köpa svartkontrakt...
Citera
2011-01-11, 01:28
Medlem
Jag antar att det är bostadsrätt du pratar om, det kan vara svårt att få lån med provanställning. Skulle vara om du har haft jobb innan men fick provanställning för du fick en högre position eller så. Hör med din bank!
Citera
2011-01-11, 04:25
Medlem
Inte för att vara tråkig men skulle det inte kännas bättre att jobba klart provanställningen och sedan gå till banken när du fått anställningen istället?
Citera
2011-01-11, 05:58
Medlem
Diablo1118s avatar
Om det gäller bostadsrätt så har du stora möjligheter att få lån.
Banken tittar på hur din ekonomi ser ut och hur mycket pengar du har kvar efter ränta och kostnader.

Jag fich till och med ett lånelöfte i sommras trots att min provanställning inte började från aug.
I nov förnyade jag lånelöftet och då har jag provanställning fram till feb i år.