2011-01-10, 22:08
Medlem
Vart kan man hitta en bank som ger ut 85% av bostadens värde (hyresrätt) i lån under provanställning?

Nämn inte Ikano Bank, redan ringt dessa om lånelöfte.

Bluestep har en effektiv ränta från 6.6% så det är inte direkt lockande.

Har 170 000 sparade pengar som ska gå till en lägenhet, vill inte lägga in allt direkt i ett lån för att hamna på noll utan vill lägga ungefär 100 000 så har (om det är 15%) att köpa för ungefär 670 000 :-

tips?
Citera
2011-01-10, 22:23
Medlem
Det flesta banker ser nog helst att du har en tillsvidareanställning för att låna ut pengar till en vettig ränta. Men din historik har betydelse samt vad du arbetar med.

Det är ju en viss skillnad att vara provanställd på sitt första arbete någonsin och att vara provanställd pga att man bytt jobb för att man blivit erbjuden bättre villkor. Likaså är det en viss skillnad om man arbetar som t.ex. konstnär eller något marknaden skriker efter.
Citera
2011-01-10, 23:15
Medlem
Whiteliess avatar
Vad menar du med hyresrätt?
Citera
2011-01-11, 00:50
Medlem
Nej du kan inte få bolån för att köpa svartkontrakt...
Citera
2011-01-11, 01:28
Medlem
Jag antar att det är bostadsrätt du pratar om, det kan vara svårt att få lån med provanställning. Skulle vara om du har haft jobb innan men fick provanställning för du fick en högre position eller så. Hör med din bank!
Citera
2011-01-11, 04:25
Medlem
Inte för att vara tråkig men skulle det inte kännas bättre att jobba klart provanställningen och sedan gå till banken när du fått anställningen istället?
Citera
2011-01-11, 05:58
Medlem
Diablo1118s avatar
Om det gäller bostadsrätt så har du stora möjligheter att få lån.
Banken tittar på hur din ekonomi ser ut och hur mycket pengar du har kvar efter ränta och kostnader.

Jag fich till och med ett lånelöfte i sommras trots att min provanställning inte började från aug.
I nov förnyade jag lånelöftet och då har jag provanställning fram till feb i år.

Dock ska tilläggas att jag har en bostadsrätt nu utan lån och kan därför klara mig med ett lån på ca 60% av en ny bostad. Har också bra kontakt med den banken jag frågade och varit kund där i ca 4år.

När jag studerarade ansökte jag om bostadslån tillsammans med min dåvarande sambo på ca samma summa. Hon hade då provanställning . Då fick vi inget lånelöfte men då var det mitt i den värsta finanskrien vilket säkert påverkade.
Citera
2011-01-11, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miniguzz
Vart kan man hitta en bank som ger ut 85% av bostadens värde (hyresrätt) i lån under provanställning?

Nämn inte Ikano Bank, redan ringt dessa om lånelöfte.

Bluestep har en effektiv ränta från 6.6% så det är inte direkt lockande.

Har 170 000 sparade pengar som ska gå till en lägenhet, vill inte lägga in allt direkt i ett lån för att hamna på noll utan vill lägga ungefär 100 000 så har (om det är 15%) att köpa för ungefär 670 000 :-

tips?

Har du en i övrigt sund privatekonomi, en bra relation med banken så är dina chanser ganska goda. Hamnar din totala boendekostnad i linje med en hyresrätt även med en ränta på 7% så borde det gå vägen.
Citera
2011-01-11, 09:00
Medlem
Det beror helt på banken, jag hade vikarieanställning på ett år när jag köpte huset dock hade min flickvän fast. Det var också ett billigt hus men hade det varit några hundra tusen dyrare hade det inte varit säkert enligt de banker jag var i kontakt med. Du får ju också räkna på att du ska klara dig om du blir arbetslös. Och är jag inte helt ute och cyklar så räknar väl inte banken a-kassa som inkomst eller????
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in