• 1
  • 2
2011-01-10, 21:17
Medlem
Bergsmyntans avatar
Jag har lnge varit intresserad av tekniska saker och hur grejerna fungerar, och framfrallt motorer. Jag vet hur en jetmotor fungerar, men det jag vill ha svar p r vad som hnder nr piloten trycker p startknappen (p tex en Airbus A330-300). Jag vill ha svar p hur man fr motorn att brja snurra och komma igng s snabbt. Har sett filmer p youtube dr dom starta hemmagjorda jetmotorer med tryckluft, r det tryckluft som spelar in p strre jetmotorer ochs?
Citera
2011-01-10, 21:23
Medlem
sommarlovs avatar
Ta en titt nsta gng du flyger, leta efter den lilla motorn som ligger i stabilisatorn.
Den kan startas med ett batteri och elmotor, precis som en bil.
Den strmfrsrjer planet och kan ge kraft att starta de stora motorerna.
Citera
2011-01-10, 21:34
Medlem
Bergsmyntans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Ta en titt nsta gng du flyger, leta efter den lilla motorn som ligger i stabilisatorn.
Den kan startas med ett batteri och elmotor, precis som en bil.
Den strmfrsrjer planet och kan ge kraft att starta de stora motorerna.

Jag ser ingenting av sjlva motorn eftersom den r tckt. Men jag tror jag har ett litet humm om vad du menar eller menar du APUn?
Citera
2011-01-10, 21:38
Medlem
Han menar APU:n, men det har ju inte s mycket med saken att gra.

Jag antar att det r en elektrisk startmotor, men tycker du verkligen att det gr s fort att starta en jetmotor?

http://www.youtube.com/watch?v=8z0eW...eature=related
Citera
2011-01-10, 21:39
Medlem
Det r oftast en elektrisk startmotor
http://science.howstuffworks.com/tra...uestion411.htm
Citera
2011-01-10, 21:48
Medlem
Bergsmyntans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obeskrivlig
Han menar APU:n, men det har ju inte s mycket med saken att gra.

Jag antar att det r en elektrisk startmotor, men tycker du verkligen att det gr s fort att starta en jetmotor?

http://www.youtube.com/watch?v=8z0eW...eature=related

Mjo det gr relativt snabbt att starta en jetmotor tycker jag med tanke p alla hemmabyggen p youtube. Visst man kanske inte ska jmfra, men vissa har lagt ner bra med tid p sina hemmabyggen

Citat:
Ursprungligen postat av dennis__f
Det r oftast en elektrisk startmotor
http://science.howstuffworks.com/tra...uestion411.htm

Tusen tack!
Citera
2011-01-10, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergsmyntan
Mjo det gr relativt snabbt att starta en jetmotor tycker jag med tanke p alla hemmabyggen p youtube. Visst man kanske inte ska jmfra, men vissa har lagt ner bra med tid p sina hemmabyggen
Du menar att hemmabyggena r lngsammare?

Den hr uppstarten r vl ganska snabb, t.ex.
http://www.youtube.com/watch?v=IaHZSMDfVhw
Citera
2011-01-10, 22:11
Medlem
Bergsmyntans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obeskrivlig
Du menar att hemmabyggena r lngsammare?

Den hr uppstarten r vl ganska snabb, t.ex.
http://www.youtube.com/watch?v=IaHZSMDfVhw

Nej jag menar att riktiga jetmotorer verkar lngsamma att starta, men att dom nd r relativt snabbstartade om man jmfr med ett serist hemmabygge som p filmen. Fast eftersom en riktig jetmotor kostar multum s antar jag att startsystemet ochs r vldigt avancerat och dyrt.
Citera
2011-01-10, 22:13
Medlem
Fossmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergsmyntan

Tusen tack!

Anledningen att det gr snabbt att hemmabyggena r ju att dom r vldigt mycket mindre. Hemmabyggena r baserade p turbo aggregat till bilar, kompressorn p de brukar vara 5-10cm i diameter. Flkten p en PW4000 (A330 bla.) r 2.5m. S det r ganska mycket mer massa som skall sttas i rrelse.
Det som startar alla jetmotorer som sitter p passagerarplan idag, r elmotorer. Det r frmst p gamla militrflygplan som tryckluft anvnds.
APUn anvnds fr elfrsrjning nr det inte finns markstm att tillg. Ni som ofta flyger har skert hrt ett vldigt hgt tjutande ljud nr ni gr p plattan till/frn planet, det r APUn som lter.
Citera
2011-01-10, 23:40
Medlem
Bergsmyntans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fossmo
Anledningen att det gr snabbt att hemmabyggena r ju att dom r vldigt mycket mindre. Hemmabyggena r baserade p turbo aggregat till bilar, kompressorn p de brukar vara 5-10cm i diameter. Flkten p en PW4000 (A330 bla.) r 2.5m. S det r ganska mycket mer massa som skall sttas i rrelse.
Det som startar alla jetmotorer som sitter p passagerarplan idag, r elmotorer. Det r frmst p gamla militrflygplan som tryckluft anvnds.
APUn anvnds fr elfrsrjning nr det inte finns markstm att tillg. Ni som ofta flyger har skert hrt ett vldigt hgt tjutande ljud nr ni gr p plattan till/frn planet, det r APUn som lter.

Man fr tacka fr ett bra och serist svar
Citera
2018-02-02, 10:37
Medlem
jimmythegents avatar
Bumpar den hr trden efter sju r typ.

Moderna jetmotorer startas INTE med elmotor utan med luft som tas frn APUn som sitter lngst bak i flygplanet som tidigare nmnts. Luften leds via en airduct/luftkanal fram till en air turbine starter som sitter p motorns vxellda. Nr s luften slpps fram till starten,som r styrd via en air starter valve,brjar motorn rotera och fr samtidigt gnista p tndstiften och nr motorn kommit upp till ett visst varvtal s slpper man p brnsle och frhoppningsvis s tnder motorn som den ska och varvar upp tills den stabiliserar sig. Lite frenklat s r det s det funkar. Sedan kan det skilja en del mellan olika flygplanstyper.

Om APUn av ngon anledning inte funkar s kan man ocks anvnda ett markbundet aggregat som producerar luft.
Citera
2018-02-19, 09:09
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmythegent
Bumpar den hr trden efter sju r typ.

Moderna jetmotorer startas INTE med elmotor utan med luft som tas frn APUn som sitter lngst bak i flygplanet som tidigare nmnts. Luften leds via en airduct/luftkanal fram till en air turbine starter som sitter p motorns vxellda. Nr s luften slpps fram till starten,som r styrd via en air starter valve,brjar motorn rotera och fr samtidigt gnista p tndstiften och nr motorn kommit upp till ett visst varvtal s slpper man p brnsle och frhoppningsvis s tnder motorn som den ska och varvar upp tills den stabiliserar sig. Lite frenklat s r det s det funkar. Sedan kan det skilja en del mellan olika flygplanstyper.

Om APUn av ngon anledning inte funkar s kan man ocks anvnda ett markbundet aggregat som producerar luft.
Du har rtt om den vervldigande majoriteten av de jetmotorer som anvnds idag men ngra av de allra modernaste startas faktiskt med elektrisk startmotor: http://787updates.newairplane.com/78...ctrical-system
"The 787 Dreamliner uses more electricity, instead of pneumatics, to power airplane systems such as hydraulics, engine start and wing ice protection."
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in