Citat:
Ursprungligen postat av
wh0re
"Mistake #2: Working out with machines"
Där försvann trovärdigheten garanterat. Genast förpassades författaren till att låta som en 18-åring som hängt för mycket på Flashbacks forum och tror att man får biffigare lår av benpressen där man lassar på "fria vikter" än maskinen där man bara trycker in en sprint på valfritt ställe och sen benpressar...
Förmodligen menar författaren väl, men att framställa det sådär är rätt korkat!
Jag tror de glömmer "Mistake #7: Reading this crap" ?
Tillägg;
Misstag 1 var ju också en väldigt lustig tanke. Där tror jag bara att författaren vill "nicha" sig för att skilja sig från mängden lite...
Bara ute sådär 3 år för sent här nu, men denna kommentaren fick mig att facepalm:a ganska hårt...
Jag tror att någon har läst lite för många "hälsomagasin" och är lite väl receptiv för reklam
Författarens "Mistake #2" (jobba inte med maskiner) är väldigt korrekt om man vill ha en funktionell och välbalanserad styrka.
Nästa gång du går till gymmet, titta gärna på folk som lyfter VÄLDIGT tungt med fria vikter, så ser du att många använder både "styrkebälte" och "handleds-wraps"..... varför tror du dom gör det?
Svaret på min ovanstående retoriska fråga är för att dom är svaga. Och då menar jag inte svaga för att dom tar 150 kg i marklyft, utan för att dom bara tränar en specifik muskel och använder stöd för de övriga. Samma sak inträffar när man använder maskiner istället för fria vikter. Dom SMÅ musklerna blir lidande. Vanligtvis används dom små musklerna som stabilisatorer när man gör en övning, men om man tränar med maskiner hela tiden så försvinner den funktionen och dessa små muskler blir hur svaga som helst.
Så nästa gång du ser någon som tar 50 kg i bicepscurl-maskinen, be honom ta lika mycket i handledscurl med fri stång eller hantel