2011-01-10, 19:08
Medlem
AlGhouti90s avatar
Brorsan kom in med sin dator och den var otroligt seg man kunde inte göra något vid start tog det cirka 15 min för att komma in och chdsk kom fram som jag tryckte bort så att datorn kunde startas. Efter en lång rad av ominstalleringar och låtit chdsk köra så är den ändå sig lik, CHDSK går/har inte gått att köra klart den stannar alltid någonstans och det går inte att starta med felsäkertläge då den stannar där också.

Efter ett tag proppade en sak upp där det står byt hårddisk och spara alla filer tryck på f1 för att starta. Om jag väntar tillräckligt länge kan jag komma in på datorn och kolla runt men den blir seg om man kör program så därför har jag ej kollat med program som kan kolla om Hårddisken är paj.

Igår kom jag in igen efter att jag väntade väldigt länge efter man kommit till ( tryck på f1 ) och den var seg så jag stängde av och startade CHDSK och den håller fortfarande på och det verkar som om den har fastnat vid 96% (massa nummer) Cluster processed. Över detta står det ''Replaced bad cluster in file (olika nummer).
Min fråga är om jag behöver köpa en ny hårddisk eller kan man fixa detta på ett annat sätt, datorn är en Acer Travelmate 5530G, cirka 2 år gammal, jobbigt o mecka med en bärbar.
Citera
2011-01-10, 19:13
Medlem
Byt hårddisk..

det är antagligen disken som börjar bli dålig..

den byter ut och "spärrar" dåliga kluster så inte OSet skriver till dessa..

den kanske fixar det för stunden. men har det väl börjat så det påverkar ditt bruk eller windows.. är det säkrast att byta disken omedelbart..

Det brukar med andra ord rulla snabbare och snabbare utför...

att den tar lång tid är inget onormalt.. när den kör full check..

ju större disk ju längre tid.
Citera
2011-01-10, 19:17
Medlem
AlGhouti90s avatar
Jaha, aja får väl göra det tänkt på det ett tag men ville inte göra något i onödan men det får väl bli en ny hårddisk.
Citera
2011-01-10, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlGhouti90
Jaha, aja får väl göra det tänkt på det ett tag men ville inte göra något i onödan men det får väl bli en ny hårddisk.

Om jag skall vara ärlig så låter det i ditt fall som du egentligen skulle ha låtit bli att köra checken.
när det verkar så illa som det låter i ditt fall kan chkdsk göra det värre..

har du viktiga filer på den så är det äbttre att byta disk installera om oset och om du har möjlighet ansluta den gamla disken med en adapter via USB. och kopiera over gamla datat snabbt som ögat :P

OBS! säkra dig om att det inte är ett virus som orsakar detta.. (föga troligt dock)
annars riskera du att sprida det till nyinstallationen.. (
Citera
2011-01-10, 19:25
Medlem
AlGhouti90s avatar
Fanns viktiga filer men dem gick bort efter att jag ominstallerade och när jag sedan formaterade Hårddisk D, det konstiga var att jag inte längre kunde partionera tbx D.... Skulle ett virus kunna göra såhär? Konstigt... skulle det kunna spridas till en ny hårddisk:O?

Datorn är lite gammal men ändå bra så därför vill jag inte slösa onödiga summor på en Hårddisk, den tar emot 2.5", skulle du kunna tipsa om bra billiga hårddiskar? Jag har 2 nedanför:

http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=584076
http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=593057

Vad tycks? Vilken är bäst?
Citera
2011-01-10, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlGhouti90
Fanns viktiga filer men dem gick bort efter att jag ominstallerade och när jag sedan formaterade Hårddisk D, det konstiga var att jag inte längre kunde partionera tbx D.... Skulle ett virus kunna göra såhär? Konstigt... skulle det kunna spridas till en ny hårddisk:O?

Datorn är lite gammal men ändå bra så därför vill jag inte slösa onödiga summor på en Hårddisk, den tar emot 2.5", skulle du kunna tipsa om bra billiga hårddiskar? Jag har 2 nedanför:

http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=584076
http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=593057

Vad tycks? Vilken är bäst?

Ärligt talat tror jag inte det spelar någon roll vilken disk.. ta den billigare..

Wd gillade jag inte förr men nu verkar det som de placerat sig bland toppskiktet..
förstår dock inte varför WD har 5.5 (än samsungens 5.6 ) sek genomsnittligt åtkomstid men lägre intern datafrekvens 96mb (mot samsungens 138mb)
Jag är då inte en expert på hårddiskar så ingående dock :P

Nej det är nog inte virus som orsakat dina problem.. utan det där låter som ett skolexempel på symptom till närstående total diskhaveri.

får jag fråga en sak till... "klickar" den högljud periodisk/sporadisk ?
Senast redigerad av panless 2011-01-10 kl. 19:47.
Citera
2011-01-10, 20:45
Medlem
AlGhouti90s avatar
Ne, den gör inte ett knyst allt är helt normalt känns det som''/
Kan även tillägga att den där Western Digital är den hårddisk datorn har för nuvarande.
Senast redigerad av AlGhouti90 2011-01-10 kl. 20:50.
Citera
2011-04-29, 22:49
Medlem
AlGhouti90s avatar
Bytte hårddisk och nu är allt perfekt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in