2011-01-10, 19:08
Medlem
AlGhouti90s avatar
Brorsan kom in med sin dator och den var otroligt seg man kunde inte gra ngot vid start tog det cirka 15 min fr att komma in och chdsk kom fram som jag tryckte bort s att datorn kunde startas. Efter en lng rad av ominstalleringar och ltit chdsk kra s r den nd sig lik, CHDSK gr/har inte gtt att kra klart den stannar alltid ngonstans och det gr inte att starta med felskertlge d den stannar dr ocks.

Efter ett tag proppade en sak upp dr det str byt hrddisk och spara alla filer tryck p f1 fr att starta. Om jag vntar tillrckligt lnge kan jag komma in p datorn och kolla runt men den blir seg om man kr program s drfr har jag ej kollat med program som kan kolla om Hrddisken r paj.

Igr kom jag in igen efter att jag vntade vldigt lnge efter man kommit till ( tryck p f1 ) och den var seg s jag stngde av och startade CHDSK och den hller fortfarande p och det verkar som om den har fastnat vid 96% (massa nummer) Cluster processed. ver detta str det ''Replaced bad cluster in file (olika nummer).
Min frga r om jag behver kpa en ny hrddisk eller kan man fixa detta p ett annat stt, datorn r en Acer Travelmate 5530G, cirka 2 r gammal, jobbigt o mecka med en brbar.
Citera
2011-01-10, 19:13
Medlem
Byt hrddisk..

det r antagligen disken som brjar bli dlig..

den byter ut och "sprrar" dliga kluster s inte OSet skriver till dessa..

den kanske fixar det fr stunden. men har det vl brjat s det pverkar ditt bruk eller windows.. r det skrast att byta disken omedelbart..

Det brukar med andra ord rulla snabbare och snabbare utfr...

att den tar lng tid r inget onormalt.. nr den kr full check..

ju strre disk ju lngre tid.
Citera
2011-01-10, 19:17
Medlem
AlGhouti90s avatar
Jaha, aja fr vl gra det tnkt p det ett tag men ville inte gra ngot i ondan men det fr vl bli en ny hrddisk.
Citera
2011-01-10, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlGhouti90
Jaha, aja fr vl gra det tnkt p det ett tag men ville inte gra ngot i ondan men det fr vl bli en ny hrddisk.

Om jag skall vara rlig s lter det i ditt fall som du egentligen skulle ha ltit bli att kra checken.
nr det verkar s illa som det lter i ditt fall kan chkdsk gra det vrre..

har du viktiga filer p den s r det bttre att byta disk installera om oset och om du har mjlighet ansluta den gamla disken med en adapter via USB. och kopiera over gamla datat snabbt som gat :P

OBS! skra dig om att det inte r ett virus som orsakar detta.. (fga troligt dock)
annars riskera du att sprida det till nyinstallationen.. (
Citera
2011-01-10, 19:25
Medlem
AlGhouti90s avatar
Fanns viktiga filer men dem gick bort efter att jag ominstallerade och nr jag sedan formaterade Hrddisk D, det konstiga var att jag inte lngre kunde partionera tbx D.... Skulle ett virus kunna gra shr? Konstigt... skulle det kunna spridas till en ny hrddisk:O?

Datorn r lite gammal men nd bra s drfr vill jag inte slsa ondiga summor p en Hrddisk, den tar emot 2.5", skulle du kunna tipsa om bra billiga hrddiskar? Jag har 2 nedanfr:

http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=584076
http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=593057

Vad tycks? Vilken r bst?
Citera
2011-01-10, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlGhouti90
Fanns viktiga filer men dem gick bort efter att jag ominstallerade och nr jag sedan formaterade Hrddisk D, det konstiga var att jag inte lngre kunde partionera tbx D.... Skulle ett virus kunna gra shr? Konstigt... skulle det kunna spridas till en ny hrddisk:O?

Datorn r lite gammal men nd bra s drfr vill jag inte slsa ondiga summor p en Hrddisk, den tar emot 2.5", skulle du kunna tipsa om bra billiga hrddiskar? Jag har 2 nedanfr:

http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=584076
http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=593057

Vad tycks? Vilken r bst?

rligt talat tror jag inte det spelar ngon roll vilken disk.. ta den billigare..

Wd gillade jag inte frr men nu verkar det som de placerat sig bland toppskiktet..
frstr dock inte varfr WD har 5.5 (n samsungens 5.6 ) sek genomsnittligt tkomstid men lgre intern datafrekvens 96mb (mot samsungens 138mb)
Jag r d inte en expert p hrddiskar s ingende dock :P

Nej det r nog inte virus som orsakat dina problem.. utan det dr lter som ett skolexempel p symptom till nrstende total diskhaveri.

fr jag frga en sak till... "klickar" den hgljud periodisk/sporadisk ?
Senast redigerad av panless 2011-01-10 kl. 19:47.
Citera
2011-01-10, 20:45
Medlem
AlGhouti90s avatar
Ne, den gr inte ett knyst allt r helt normalt knns det som''/
Kan ven tillgga att den dr Western Digital r den hrddisk datorn har fr nuvarande.
Senast redigerad av AlGhouti90 2011-01-10 kl. 20:50.
Citera
2011-04-29, 22:49
Medlem
AlGhouti90s avatar
Bytte hrddisk och nu r allt perfekt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in