• 1
  • 2
2011-01-10, 18:48
Bannlyst
Hej.

Har på något vänster tappat bort en nyckel för första gången i mitt liv, och då är det ju givetvis inte ens min utan nyckeln till mina föräldrars hus som jag bor i under deras långresa (kommer hem i mars).

Har letat som ett tok, men den har nog ramlat ur när jag klivit ur bilen någonstans och sedan försvunnit.

Hur tar man sig in på bästa och billigaste sätt?
Krossa en liten ruta eller ringa låssmed? (om nu ens låssmed går med på att öppna ett hus som inte är mitt?) Kan låssmeden öppna utan att förstöra låset?
Kan tillägga att alla andra nycklar är inne i huset.

Åh, så frustrerande.
Citera
2011-01-10, 18:53
Medlem
Prova att ringa låssmeden? Jag tror en ruta är billigast, men det beror ju självklart på typ av ruta och montering. Mitt tipps är att ringa föräldrarna och berätta.
Citera
2011-01-10, 18:55
Medlem
Silverstakes avatar
Detta är något jag själv funderat över.
Ponera att du slår ihjäl/hittar en död fågel och kastar in den genom rutan, borde inte hyresföreståndaren då betala ett nytt fönster?
Citera
2011-01-10, 18:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stexum
Prova att ringa låssmeden? Jag tror en ruta är billigast, men det beror ju självklart på typ av ruta och montering. Mitt tipps är att ringa föräldrarna och berätta.

Ska ringa låssmed imorgon. Stängt nu.
Ja det finns ju några mindre rutor, en in till bastun tex är rätt liten, samt källarfönstren.
Hur är det med altandörrar? Kan man göra något med gångjärnen på dessa?

Går ej att ringa dom, de är ute på kryssning.
Citera
2011-01-10, 18:58
Medlem
Stormakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-B.Hickorysnorre
Hej.

Har på något vänster tappat bort en nyckel för första gången i mitt liv, och då är det ju givetvis inte ens min utan nyckeln till mina föräldrars hus som jag bor i under deras långresa (kommer hem i mars).

Har letat som ett tok, men den har nog ramlat ur när jag klivit ur bilen någonstans och sedan försvunnit.

Hur tar man sig in på bästa och billigaste sätt?
Krossa en liten ruta eller ringa låssmed? (om nu ens låssmed går med på att öppna ett hus som inte är mitt?) Kan låssmeden öppna utan att förstöra låset?
Kan tillägga att alla andra nycklar är inne i huset.

Åh, så frustrerande.

Jag hade satsat på att pajja typ badrumsfönstret, då det brukar vara minst, lär inte bli några större summor att fixa det.. Akta dig bara så att grannarna inte tror att det är en inbrottstjuv
Citera
2011-01-10, 19:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Silverstake
Detta är något jag själv funderat över.
Ponera att du slår ihjäl/hittar en död fågel och kastar in den genom rutan, borde inte hyresföreståndaren då betala ett nytt fönster?

Hehe, ska vara en djufryst kalkon då. Svårt att förklara det. "Den måste ha frusit ihjäl och störtat".

Men detta är ingen hyresrätt heller.
Citera
2011-01-10, 19:12
Medlem
Tja

Om det är ett fönster liknande detta http://www.tanumsfonster.se/produkte...?category_id=3 är det bara att plocka bort glaslisten runt glaskassetten och lyfta ur glaset.

Bara att montera ihop efteråt.

Vem fan behöver säkerhetslås???
Citera
2011-01-10, 19:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av armswett
Tja

Om det är ett fönster liknande detta http://www.tanumsfonster.se/produkte...?category_id=3 är det bara att plocka bort glaslisten runt glaskassetten och lyfta ur glaset.

Bara att montera ihop efteråt.

Vem fan behöver säkerhetslås???

Hmm, ja kanske. Måste åka och titta hur det ser ut. Låter ju nästan "för" enkelt!?
Är det bara att bända bort den listen då?

En variant jag funderade på nu är att med en hålsåg borra upp ett hål i en altandörr, borde man ju kunna laga sedan med lite pysslande. Känns billigare än ny ruta eller nytt lås iaf.
Citera
2011-01-10, 19:33
Medlem
Det kan sitta lite silikon i mellan fönsterbågen och glaset om man har otur men det är bara att ta en mattkniv/brytbladskniv och skära rent.

Använd ett stämjärn eller en bred plattmejsel och bänd bort glaslisten försiktigt så den inte spricker.
Kolla så att tätningslisten bakom glaskasseten är ok innan du monterar ihop fönstret igen.
Är listen dålig så passa på och byt den, ska va en sådan här http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-129000.aspx
Citera
2011-01-10, 19:47
Medlem
toby79s avatar
Såga för fan inte sönder dörren! Dina föräldrar blir nog inte glada över att få betala en ny altandörr. De är nämligen garanterat dyrare än ett sketet fönster.

Det är inte alldeles avancerat att byta en ruta, men välj gärna något källarfönster. De är ofta lätta att haka av när de är öppna. Sen kan du åka iväg till glasfirman och få glasen monterade. Eller så köper du glasen och gör det själv. Glas kostar inte väldigt mycket hos de mindre firmorna.

Det du kanske skulle göra först är att knata runt till grannarna och höra om dina föräldrar lämnat någon reservnyckel hos dem. Du kan ju ha tur.
Citera
2011-01-10, 20:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Såga för fan inte sönder dörren! Dina föräldrar blir nog inte glada över att få betala en ny altandörr. De är nämligen garanterat dyrare än ett sketet fönster.

Det är inte alldeles avancerat att byta en ruta, men välj gärna något källarfönster. De är ofta lätta att haka av när de är öppna. Sen kan du åka iväg till glasfirman och få glasen monterade. Eller så köper du glasen och gör det själv. Glas kostar inte väldigt mycket hos de mindre firmorna.

Det du kanske skulle göra först är att knata runt till grannarna och höra om dina föräldrar lämnat någon reservnyckel hos dem. Du kan ju ha tur.

Ok. Ska kolla upp Armswetts idé först, men jag tror att fönstren är för gamla för att det ska fungera.

Ja, du har nog rätt. Vad tror du det kostar på ett ungefär att byta ut glasen i ett litet fönster? Vet inte om det är två eller tre glas, men det finns ett par små nere till bastun och källare. Bara man kommer in där då, får köpa vaselin kanske.
Låset är ganska nytt så det känns spontant rätt dyrt att be en låssmed paja det och ersätta med ett nytt.
Citera
2011-01-10, 20:16
Moderator
Tystnads avatar
Är det ett äldre hus ?

I så fall kan det gå att banka ner gångjärnstapparna antingen i dörren eller möjligen ett fönster med samma typ av gångjärn som på en dörr. Smal huggmejsel och hammare ,har man väl fått väck tapparna är det bara att dra ut dörren det hållet ,sedan bankar man tillbaka tapparna och häktar på dörren ,ingen åverkan alls.

Är huset på något sätt inbrottsäkrat eller med modern dörr lär ovan knep dock inte funka.

Jag tror inte att en låsmed kommer att öppna om du inte på något vis kan visa att du har fullmakt att vistas i huset eftersom du inte är skriven där. för övrigt lär en låsmed gå på åskiliga tusen kronor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in