Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-01-10, 18:34
  #1
Medlem
Hej! jag undrar om det går att höja betyget i kurses som jag redan blivit betygsatt i? Jag har en termin kvar nu tills jag går ut. Jag har inte tagit skola på så stort allvar fram tills idag då jag behöver höja mig för att kunna studera vidare till det jag vill bli. Hur fungerar det? Någon som vet? Kan man även göra det när man är klar med gymnasiet? Tack på förhand
Citera
2011-01-10, 18:35
  #2
Medlem
goE-s avatar
http://www.threadbombing.com/data/me...therfucker.jpg

Är det verkligen så svårt?
Citera
2011-01-10, 18:40
  #3
Medlem
Uhlvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goE-
http://www.threadbombing.com/data/me...therfucker.jpg

Är det verkligen så svårt?

behöver ju inte ens gå till google för att hitta svaret:P en enkel sökning på detta forum hade nog hjälp också!
Citera
2011-01-10, 18:41
  #4
Medlem
Sombreromannens avatar
Du kan fråga den lärare som är ansvarig för kursen fall du kan få tenta upp kursen. Dvs att du skriver någon slags uppgift/gör prov som täcker hela kursen. Gör det nu innan du slutar, för sen kommer det bli knivigt, då komvux, tillåter inte att man läser upp kurser man har IG i längre, fall jag har förstått det rätt.
Citera
2011-01-10, 18:50
  #5
Medlem
winkers avatar
Precis som ovan. Bara ta kontakt med lärare så ska det inte vara något som helst problem, tror dock inte du får vara över 20. Am i rite?
Citera
2011-01-10, 19:23
  #6
Medlem
Sombreromannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winker
Precis som ovan. Bara ta kontakt med lärare så ska det inte vara något som helst problem, tror dock inte du får vara över 20. Am i rite?

Finns det någon sådan gräns när man läser upp det under tiden du studerar på gymnasiet?
Finns ju de som är 20 är de går sista året, känns konstigt fall inte de skulle få läsa upp ett ämne.
Citera
2011-01-10, 19:33
  #7
Medlem
Om betyget är satt (dvs. om du under termin 1 fick ett betyg som sattes vid julen och du är nu på termin 2) så kan du "inte" läsa upp det. Dvs. betyget är redan satt och går inte att ändra. Enda sättet är komvux, alternativt att du kanske får läsa upp det med hjälp av skolan, fast vilket som så kommer du i en annan urvalsgrupp när du söker högskola/universitet.

Det är iaf ungefär det svaret jag fick när jag frågade min mentor! Hade 2 VG i två stycken A kurser från första terminen i ettan som jag ville läsa upp till MVG i trean. Däremot om du har ett IG så kan du skicka in en prövning och läsa upp det, dock tror jag inte man kan få högre än G på det då, eller?

Om du däremot har ett VG i slutet av trean, som du vill ha ett MVG på, så kan du säga till lärarna att hålla dina slutbetyg (du får inte dina diplom när du tar studenten) och så pluggar du upp dem allteftersom. Det var så en av mina kompisar gjorde, och jag tror det funkade som så att man hamnade i den "vanliga" urvalsgruppen då.

Det är iaf så jag har förstått det hela! Eller åtminstone så jag kan förklara det ^^, Sen om det är förklarat på ett bra sätt eller inte, det är en annan femma.

EDIT: Vill försöka sammanfatta kort, kanske blir enklare då?

Läsa upp ett redan satt betyg: Ja, det går, men du hamnar då i en annan urvalsgrupp vid högskoleansökning.
__________________
Senast redigerad av Dantey23 2011-01-10 kl. 19:36.
Citera
2011-01-10, 21:08
  #8
Medlem
Sombreromannens avatar
Men nuförtiden får man väll inte läsa upp kurser som man har IG i på Komvux, utan man får endast läsa upp kurser som man behöver, som man inte vid tidigare tillfälle har läst?
Citera
2011-01-10, 21:49
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sombreromannen
Men nuförtiden får man väll inte läsa upp kurser som man har IG i på Komvux, utan man får endast läsa upp kurser som man behöver, som man inte vid tidigare tillfälle har läst?

Hmm... Alltså, om man går ur gymnasiet med 3 IG:n, så kan man komma tillbaka nästa termin och läsa upp dem som vanligt på skolan (iaf på den jag gick på). Men om man väntar i 5 år och sen känner att man vill ha giltiga gymnasiebetyg, då vet jag faktiskt inte. Om det handlar om t ex Historia A, och du vill läsa upp det till ett G för att det är en behörighet till högskolan, då ska det gå (om det kostar eller inte har jag ingen koll på. Men om du vill läsa den bara för att (5 år senare) så kanske det blir lite svårt, jag vet faktiskt inte helt säkert.

Kanske är så att det skiljer sig lite från skola till skola? Vissa tillåter ju mer än andra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback