2011-01-10, 16:03
Medlem
Tjena!
Jag är en grabb som är 20 år, går kvar på gymnasiet pga dåliga val..
Nu är det så här att min pappa och jag har kommit överens om att han ska betala mig 1300 kr i underhåll varje månad. men nu har han inte gjort det på 8 månader och börja bli smått orolig att jag inte kommer få se dom där pengarna. Kan man gå till försäkringskassan och säga att jag inte har fått något underhåll på 8 månader? snälla hjälp mig vet inte hur jag ska göra..
Citera
2011-01-10, 16:06
Medlem
jenny747s avatar
varför betalar han underhåll? får du inte studiebidrag?
går du fortfarande i gymnasiet tror jag att föräldrarna är ansvariga för barnen ekonomiskt även om du är över 18.
bor du i lägenhet eller hemma? kanske är annorlunda då.

fattar dock inte varför han ska betala dig, tycker man ska klara sig själv.
Citera
2011-01-10, 16:09
Bannlyst
ta ett plugglån? csn?
Citera
2011-01-10, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenny747
varför betalar han underhåll? får du inte studiebidrag?
går du fortfarande i gymnasiet tror jag att föräldrarna är ansvariga för barnen ekonomiskt även om du är över 18.
bor du i lägenhet eller hemma? kanske är annorlunda då.

fattar dock inte varför han ska betala dig, tycker man ska klara sig själv.

för min mamma och pappa är skilda. och han ska betala underhåll tills jag har klart skolan. bor hemma hos morsan. Och jag tycker att man ska klara sig själv med söker jobb som en tok men hittar inga.
Citera
2011-01-10, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gottmos
ta ett plugglån? csn?
Jo det kan man göra men det vill jag inte, Jag vill ha mina pengar av han, Detjag undrade va hur kan jag gå tillväga när han inte betalar underhåll?
Citera
2011-01-10, 16:15
Medlem
Lommis avatar
Är det någon som ska ha underhåll så är det väl din morsa och inte du.
Citera
2011-01-10, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Är det någon som ska ha underhåll så är det väl din morsa och inte du.
jo, men jag får det av henne för att hon inte behöver det, så blaj inlägg kan vi hoppa över nu..
Citera
2011-01-10, 16:27
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CAVEMAN123
jo, men jag får det av henne för att hon inte behöver det, så blaj inlägg kan vi hoppa över nu..

Så din far betalar redan underhåll. Då blir det inga pengar till dig såtillvida far din inte bestämmer sig för att han vill ge dig extra.

Vad ska försäkringskassan göra menar du? Betala dig för att din farsa inte ger dig pengar?

Väx upp.
Citera
2011-01-10, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Så din far betalar redan underhåll. Då blir det inga pengar till dig såtillvida far din inte bestämmer sig för att han vill ge dig extra.

Vad ska försäkringskassan göra menar du? Betala dig för att din farsa inte ger dig pengar?

Väx upp.

JAG får INGA pengar av han.. min mamma får inga pengar av han heller... Och det är väl försäkringskassan som har hand om underhåll? Då undrar jag om man kan gå till försäkringskassan och säga att han inte betalar? Jag måste ju kunna leva?
Citera
2011-01-10, 16:39
Medlem
anmäl han till den myndighet som bestämt att han ska betala underhåll
Citera
2011-01-10, 17:15
Medlem
Gå till försäkringskassan o säg att han inte har betalat någon underhåll,
då kommer din pappa bli underhållsskyldig och oavsett om han vill, eller ej, kommer han få betala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in