2011-01-10, 15:52
Medlem
Jag har ADHD och har stora problem med organisationsförmågan. Hittills så har jag klarat mig ifrån att hamna hos KF tack vare blixtbetalningar till inkassobolagen.

Nu har det dock hänt. Fick ett föreläggande ifrån KF. Summan ligger på drygt 1600:-, avser ett tv-abonnemang faktura, och jag har inga problem att betala in beloppet. Dock så undrar jag nu om det finns något sätt för mig att undgå att få en betalningsanmärkning? Går det att förklara läget och hänvisa till min diagnos eller är det kört nu?

Föredrar om endast kunniga svarar som faktiskt vet vad de talar om!

Tack på förhand!
Citera
2011-01-10, 16:14
Medlem
Smurfkonto2010s avatar
Om din diagnos gör att du inte kan hantera din ekonomi får du väl ha god man?
Citera
2011-01-10, 16:33
Medlem
Du får ju inte en betalningsanmärkning bara för att ärendet inkommit till Kronofogden. Ring och prata med dom, förklara läget, men framförallt, kan du betala - gör det så fort som möjligt. Signera även pappret du fick där du accepterar kravet (även om du vill bestrida det) och skicka tillbaka asap. Har själv varit riktigt illa ute flera gånger, men klarat mig
Citera
2011-01-10, 23:22
Medlem
Whiteliess avatar
Det dröjer innan du får en betalningsanmärkning. Betala in beloppet, ring till kf och meddela att beloppet är inbetalt så är det lugna puckar. Det är när du hamnat i kf och inte visar någon vilja att betala skulden (höra av sig till kf eller betala in pengarna) som du får en anmärkning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in