2011-01-10, 10:52
Medlem
Hej!

Min macbook har børjat låta som en dammsugare vid uppstart, alltså flækten som låter så.
det håller på i ungefær i 1 minut sen blir det som vanligt igen.

Kan det vara skit som kommit in i flækten eller vad tror ni?

Ge tips på idèer vad som kan vara,
tycker ni att jag øppna den och kolla?

mvh
Citera
2011-01-10, 11:05
Medlem
Nixtros avatar
Om det blir bättre efter 1 minut så är det enbart för att den startar och då går alla fläktar på max, så är det i en del bärbara jag haft och har. Vet dock inte något om Mac, men antar att det är samma med dom.
Citera
2011-01-10, 11:07
Medlem
Mojo Nixons avatar
Min macbook (som är fyra år gammal) har också börjat låta väldigt mycket. Den har varit så det senaste året och oftast går fläkten på högvarv när jag har många program igång, för att fortsätta i 5-10 minuter efter att jag stängt ner allt.

Jag vet inte om det är någon lustig finess eller om det helt enkelt betyder att slutet är nära för min gamla trotjänare.
Citera
2011-01-10, 11:44
Medlem
Ja fast den har ju aldrig gjort det innan!
Och det låter næstan som det ær något i den.

Macbooken ær 2 år gammal snart och har aldrig haft något likande problem.

någon som vet om det ær enkelt att komma åt flækten i en macbook unibody modell?
Citera
2011-01-10, 11:57
Medlem
hockexxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mojo Nixon
Min macbook (som är fyra år gammal) har också börjat låta väldigt mycket. Den har varit så det senaste året och oftast går fläkten på högvarv när jag har många program igång, för att fortsätta i 5-10 minuter efter att jag stängt ner allt.

Jag vet inte om det är någon lustig finess eller om det helt enkelt betyder att slutet är nära för min gamla trotjänare.

Den throttlar = går varmt. Gör rent med tryckluft på burk genom att blåsa genom diverse springor så blir det förhoppningsvis bättre. Ju tidigare du åtgärdar det desto längre livstid får du på hårdvaran.

Angående TS dator låter det skumt att den skulle varva upp fläktarna under 1 hel minut vid uppstart.
Är det inte slitna lager som låter tills dom blivit varmare då ? Vill minnas att mina gamla Zalman fläktar "vobblade" när dom var kall.

Hade den throttlat hade den varvat upp när den arbetar d.v.s under spelande/flash o.s.v det som får processorn att jobba lite. Inte när den redan är kall. Däremot så är det vanligt att datorer slår på fläktarna fullt i 1-5 sek under uppstart.

Har ingen större koll på hur skalen är monterad på laptops, tyvärr.
Senast redigerad av hockexx 2011-01-10 kl. 12:02.
Citera
2011-01-10, 12:26
Bannlyst
Kanske lite OT men alla säger ju att Mac datorer inte ska strula? Det enda man ser här på Data & Teknologi är att det är något konstigt med Macen hela tiden, nu när Mac börjar få fler användare så ökar samt problemen härligt!

OnT antagligen är det någon som kanske hamnat i fläkten.
Citera
2011-01-11, 01:50
Medlem
Mojo Nixons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockexx
Den throttlar = går varmt. Gör rent med tryckluft på burk genom att blåsa genom diverse springor så blir det förhoppningsvis bättre. Ju tidigare du åtgärdar det desto längre livstid får du på hårdvaran.

Tack för tipset, ska testas!
Citera
2011-01-11, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thepogge
Kanske lite OT men alla säger ju att Mac datorer inte ska strula? Det enda man ser här på Data & Teknologi är att det är något konstigt med Macen hela tiden, nu när Mac börjar få fler användare så ökar samt problemen härligt!

OnT antagligen är det någon som kanske hamnat i fläkten.

Mjukvaran i sig själv krånglar nog mindre hos folk som använder Apples datorer, däremot så tillverkar dem inte hårdvaran själv, okej att dem kanske väljer delar med bättre kvalitet. Men hårdvaruproblem är nog vanligare än att mjukvaran krånglar iaf. Att behöva installera om datorn pga. att man fått skit i systemet är som sagt vanligare hos Windowsanvändare.
Citera
2011-01-11, 18:30
Medlem
Glockens avatar
Låter som det har blivit något strul med smc. Prova att återställa: http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE
Citera
2011-01-12, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glocken
Låter som det har blivit något strul med smc. Prova att återställa: http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE

Har ett smc program, som ja styr flæktarna med.

tror du det kan ha med det att gøra?
Citera
2011-01-13, 10:22
Medlem
Glockens avatar
Verkar troligt, men jag vet inte. Macar brukar inte maxa fläktarna vid boot förutom när smc ska uppdateras, så något konstigt är det ju. Du kan ju prova att ta bort programmet och alla inställningar osv. Återställa smc hjälpte alltså inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in