Citat:
Ursprungligen postat av Mojo Nixon
Min macbook (som är fyra år gammal) har också börjat låta väldigt mycket. Den har varit så det senaste året och oftast går fläkten på högvarv när jag har många program igång, för att fortsätta i 5-10 minuter efter att jag stängt ner allt.
Jag vet inte om det är någon lustig finess eller om det helt enkelt betyder att slutet är nära för min gamla trotjänare.
Den throttlar = går varmt. Gör rent med tryckluft på burk genom att blåsa genom diverse springor så blir det förhoppningsvis bättre. Ju tidigare du åtgärdar det desto längre livstid får du på hårdvaran.
Angående TS dator låter det skumt att den skulle varva upp fläktarna under 1 hel minut vid uppstart.
Är det inte slitna lager som låter tills dom blivit varmare då ? Vill minnas att mina gamla Zalman fläktar "vobblade" när dom var kall.
Hade den throttlat hade den varvat upp när den arbetar d.v.s under spelande/flash o.s.v det som får processorn att jobba lite. Inte när den redan är kall. Däremot så är det vanligt att datorer slår på fläktarna fullt i 1-5 sek under uppstart.
Har ingen större koll på hur skalen är monterad på laptops, tyvärr.