Att vara kär ju ganska flyktigt och intensivt, medan älska är djupare.
De exempel du nämner bottnar i ganska säkra och konkreta familjeband alt. egenintresse som man inte kan göra något åt alt. ha full kontroll över. 
När det kommer till att älska sin flickvän (eller pojkvän) kommer det inte att finnas något konkret och fast som binder mig till henne som det gör t ex till min mor eller till min dotter (om jag nu hade en sån). Alltså, i fallet med mor och dottern är det ju ganska säkert att vi är kopplade genom biologin och så kommer det alltid vara och går inte att ändra på. När det gäller intressen är det ju inga andra personer än jag själv inblandade i det vilket gör att jag ha full kontroll över de känslorna.
I fallet med flickvän/fru (resonemanget omfattar även det motsatta med pojkvän/make) finns det inga säkerheter som kopplar mig till min flickvän/fru som biologin gör i fallet med mor/dotter. Skapar osäkerhet.
Jag kommer heller inte kunna ha full kontroll över känslorna då jag inte kan kontrollera min flickvän/fru på samma sätt som jag kan med intressen. Skapar osäkerhet.
Det vill säga att det finns en jäkla massa osäkerhet kring att verkligen älska någon annan, då man inte längre har några bakomliggande säkerheter att luta sig emot. Visst man kan älska sina vänner och de har ju inte heller något med en själv att göra, men det blir oftast inte vidare djupt och man kommer alltid att ha back-ups till det. Så man aldrig sitter i sjön.
För att verkligen älska någon utan alla dessa säkerhet krävs ett mod, då riskerna med det är väldigt stora och säkerheterna är inga. Därför är att verkligen älska någon innerligt och villkorslöst den djupaste känslan som finns. Att vara kär är inte på något sätt lika djupt.