2011-01-10, 00:41
Medlem
Ja, min syster har installerat win7 på sin gamla dator och jag har nu lite problem att hjälpa henna fixa drivrutiner till grafikkortet. För nuvarande kan hon bara har 640x480 upplösning vilket inte är någon höjdare. Hon har köpt datorn från Dell för 3-4 år sedan, en stationär sådan. Har kikat runt lite på Dells hemsida, skriver man in numret som ska hjälpa att identifiera datorn (u7670) får man upp en sida men till den datorn finns inga drivrutiner från win xp och frammåt vilket verkar konstigt då den kom med XP när hon köpte den.

Hur som helst så vet jag inte vad hon har för grafikkort i datorn i nuläget (maskinvarulistan i windows visar "Standard VGA card" om jag kommer ihåg det hon sa rätt) och det är väl egentligen det jag behöver hjälp med, hur tar jag reda på vad hon har för grafikkort?Finns det något program som kan scanna av sånt, och var hittar jag i så fall ett sånt?

Bor inte på samma ort så kan inte ta mig dit och hjälpa på plats, systern är nog teknisk för att klara av att följa instruktioner jag ger henne men har rätt dåligt tålamod med datorer så vill gärna ha en bra lösning så jag slipper sitta i telefon och låta henne klicka runt alltför mycket.

Datorn har tillgång till internet. Windows update hittar inga drivrutiner när det körs.

Tack på förhand.
Citera
2011-01-10, 00:44
Medlem
BastuSvens avatar
Ladda ner "Everest ultimate edition" detta kollar vilket grafikkort som sitter i datorn. Om den inte gör det får ni öppna datorn och kolla efter.

När ni vet vad grafikkortet heter så söker ni på google "Grafikkortets namn + Drives + Win 7" och ladda ner dessa.

Efter detta borde det funka.

Mvh BastuSven
Citera
2011-01-10, 01:14
Medlem
Tackar för snabbt svar. Ska testa everest. Lite osäker på hur sugen systern är på att börja öppna datorn så jag håller tummarna att man slipper göra det.
Citera
2011-01-10, 02:37
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rorin
Bor inte på samma ort så kan inte ta mig dit och hjälpa på plats

För böveln, installera TeamViewer på din familjs datorer så kan du fjärrstyra dem från var som helst i världen utan att behöva peta i router-portar etc. http://www.teamviewer.com/index.aspx och med Partnerlistan kan du enkelt ansluta med ett klick till de maskiner du "administrerar".
Senast redigerad av hasenfrasen 2011-01-10 kl. 02:40.
Citera
2011-01-10, 19:15
Medlem
AlGhouti90s avatar
Ladda ner Driver Genius Pro Edition, den laddar ner alla dina drivers till datorn!

http://thepiratebay.org/torrent/6060..._Crack-Serial_[ChattChitt
Citera
2011-01-22, 02:31
Medlem
Återupplivar tråden lite. Haft fullt upp och systern har fått klara sig ett tag men tänkte ta tag i saken nu. Everest hittar inte igen vad det är för grafikkort, någon idé att testa driver genius då?

Får fixa teamviewer...

Men, verkar ha identidierat grafikkortet som ett integrerat "intel@ extrem 2 grafikkort" och det verkar inte finnas drivare för win7 till det (och inte till xp heller, vilket verkar rätt skumt då xp kom förinstallerat på datorn och det fungerat fint...). Hittade något om att man ska kunna ladda ner "generic drivers" för äldre grafikkort för att få dem att fungera på win7 men kan sedan inte hitta dessa generic drivers... Någon som har en idé på något man kan göra så systern iaf kan få en vettig upplösning ifall det inte finns drivare till kortet eller är det bara att backa tillbaka till xp?
Citera
2011-01-22, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rorin
Återupplivar tråden lite. Haft fullt upp och systern har fått klara sig ett tag men tänkte ta tag i saken nu. Everest hittar inte igen vad det är för grafikkort, någon idé att testa driver genius då?

Får fixa teamviewer...

Men, verkar ha identidierat grafikkortet som ett integrerat "intel@ extrem 2 grafikkort" och det verkar inte finnas drivare för win7 till det (och inte till xp heller, vilket verkar rätt skumt då xp kom förinstallerat på datorn och det fungerat fint...). Hittade något om att man ska kunna ladda ner "generic drivers" för äldre grafikkort för att få dem att fungera på win7 men kan sedan inte hitta dessa generic drivers... Någon som har en idé på något man kan göra så systern iaf kan få en vettig upplösning ifall det inte finns drivare till kortet eller är det bara att backa tillbaka till xp?

ev kan dessa passa till xp
http://drivers.softpedia.com/get/GRA...ver-1418.shtml
mvh
t
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här