2011-01-09, 20:55
Medlem
Hejsan svejsan.

Min tv veckor gamla MacBook Pro lade av idag, gissningsvis fr att batteriet tagit slut. Nr jag ska ladda datorn lyser inte adaptern alls, inte heller om jag byter stift eller uttag. Om jag trycker p sidan av datorn blinkar en lysdiod, s datorn svarar p det i alla fall.

Frst och frmst - kan jag utg ifrn att det r adaptern som strular snarare n datorn? Och tv, vad borde jag gra?
Citera
2011-01-09, 21:02
Medlem
SpaderSexs avatar
Du kan inte riktigt konstatera om det r adaptern eller datorn som strular s lnge du inte testat adaptern p en annan dator och en annan adapter p din dator.

Testa att terstlla SMC o se om det hjlper
http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE
Citera
2011-01-09, 21:05
Medlem
Tihihis avatar
Eftersom apparaten r tv veckor gammal behver du inte gra mer n att g dit du kpte den och sga att ngot r trasigt och att dom fr laga det.
Citera
2011-01-09, 21:10
Medlem
SpaderSexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tihihi
Eftersom apparaten r tv veckor gammal behver du inte gra mer n att g dit du kpte den och sga att ngot r trasigt och att dom fr laga det.
Vill ha f de lagat kan han g till en serviceverkstad fr Apple. Fast nu vet han inte om det r adaptern eller datorn som r trasig.
Citera
2011-01-09, 21:16
Medlem
Det fungerar inte. Fr nog glida ver till en polare och testa hans adapter.Datorn fungerade helt felfritt fr sdr tv timmar sen nr jag sist anvnde den - lmnade den p, inte i vilolge och s gick den vl och dog. Adaptern funkade tminstone igr.
Citera
2011-01-09, 21:17
Medlem
Tihihis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaderSex
Vill ha f de lagat kan han g till en serviceverkstad fr Apple. Fast nu vet han inte om det r adaptern eller datorn som r trasig.

Enligt konsumentkplagen s gr man i frsta hand till sljaren. Man kan g direkt till en Auktoriserad Service Provider (verkstad) om man vet var den ligger och den finns i nrheten.

Vilken del som r trasig r upp till sljaren/verkstaden att ta reda p. Inget man ska behva lgga en massa egen privat tid p om man inte sjlv kan.
Citera
2011-01-09, 22:29
Medlem
Kan nu skert sga att det r adaptern det r ngot fel p - datorn fungerar nu efter att jag lnat en kompis laddare. S...trden kan vl lsas antar jag, om ingen har tips p hur jag enkelt och smidigt lagar laddaren.
Citera
2011-01-09, 23:28
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixtensson
Kan nu skert sga att det r adaptern det r ngot fel p - datorn fungerar nu efter att jag lnat en kompis laddare. S...trden kan vl lsas antar jag, om ingen har tips p hur jag enkelt och smidigt lagar laddaren.

Du skall inte laga ngonting. Du skall f en ny laddare. Det heter "garanti".
Du har ju bara haft datorn i tv veckor. Du har ju t.o.m. fortfarande returrtt
Citera
2011-01-10, 07:50
Medlem
SpaderSexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tihihi
Enligt konsumentkplagen s gr man i frsta hand till sljaren. Man kan g direkt till en Auktoriserad Service Provider (verkstad) om man vet var den ligger och den finns i nrheten.

Vilken del som r trasig r upp till sljaren/verkstaden att ta reda p. Inget man ska behva lgga en massa egen privat tid p om man inte sjlv kan.
Ja men han har ingen anledning att hvda konsumentkpslagen d varan fortfarande r under garanti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in