Jag fick en tanke som jag hade väldigt svårt för att släppa igår natt, och som höll mig vaken väldigt länge. Nämligen hur länge en person skulle kunna överleva på syret i ett rum. Mitt matematik är inte den bästa så jag tänkte att jag kunde ta hjälp av er så jag vet att jag räknar rätt den dagen jag hamnar i ett klaustrofobiskt läge.
För att kunna räkna ut detta måste man ta reda på följande saker:
(Och med lite snabb googling fick jag reda på några utav sakerna)
Har jag missat något? Om inte så fortsätter vi.
För att räkna ut antal kubikmeter i ett rum, så är det basen * höjden, tror jag. Det är här min matematik brister då jag inte är säker. Nu när vi vet antal kubikmeter rummet är på kan vi börja våran räkning. Vi börjar med att ta reda på hur många liter luft vi andas per timme. Vi kan börja per minut. 0.5*16=8 liter/min. 8*60=480L/h.
Vi vet nu att en vuxen människa förbrukar 480 liter luft per timme. Men det är nu jag behöver hjälp. Hur omvandlar jag det här till antal kubikmeter luft? Stämmer det att det är basen*höjden som utgör antal kubikmeter? Kommer inte ihåg mycket från högstadiet.
Tacksam för hjälp,
MVH
PS: Nej, jag är inte 15 och behöver hjälp med en hemuppgift. Det här är helt enkelt en vardagsfundering jag fick och min brinnande glöd för trivial fakta gör det som en tvångstanke för mig att ta reda på det här.
För att kunna räkna ut detta måste man ta reda på följande saker:
(Och med lite snabb googling fick jag reda på några utav sakerna)
- Lungkapacitet (Hur många liter luft man tar vid varje andetag). 0.5L
- Hur många andetag man tar/minut i snitt. 16
- Hur stort rummet är.
- Hur många liter luft som finns per kubikmeter. Okänt
Har jag missat något? Om inte så fortsätter vi.
För att räkna ut antal kubikmeter i ett rum, så är det basen * höjden, tror jag. Det är här min matematik brister då jag inte är säker. Nu när vi vet antal kubikmeter rummet är på kan vi börja våran räkning. Vi börjar med att ta reda på hur många liter luft vi andas per timme. Vi kan börja per minut. 0.5*16=8 liter/min. 8*60=480L/h.
Vi vet nu att en vuxen människa förbrukar 480 liter luft per timme. Men det är nu jag behöver hjälp. Hur omvandlar jag det här till antal kubikmeter luft? Stämmer det att det är basen*höjden som utgör antal kubikmeter? Kommer inte ihåg mycket från högstadiet.
Tacksam för hjälp,
MVH
PS: Nej, jag är inte 15 och behöver hjälp med en hemuppgift. Det här är helt enkelt en vardagsfundering jag fick och min brinnande glöd för trivial fakta gör det som en tvångstanke för mig att ta reda på det här.
N2 ska det vara!