2011-01-09, 15:30
Medlem
GetBack2Kitchens avatar
Jag fick en tanke som jag hade väldigt svårt för att släppa igår natt, och som höll mig vaken väldigt länge. Nämligen hur länge en person skulle kunna överleva på syret i ett rum. Mitt matematik är inte den bästa så jag tänkte att jag kunde ta hjälp av er så jag vet att jag räknar rätt den dagen jag hamnar i ett klaustrofobiskt läge.

För att kunna räkna ut detta måste man ta reda på följande saker:
(Och med lite snabb googling fick jag reda på några utav sakerna)
  • Lungkapacitet (Hur många liter luft man tar vid varje andetag). 0.5L
  • Hur många andetag man tar/minut i snitt. 16
  • Hur stort rummet är.
  • Hur många liter luft som finns per kubikmeter. Okänt

Har jag missat något? Om inte så fortsätter vi.

För att räkna ut antal kubikmeter i ett rum, så är det basen * höjden, tror jag. Det är här min matematik brister då jag inte är säker. Nu när vi vet antal kubikmeter rummet är på kan vi börja våran räkning. Vi börjar med att ta reda på hur många liter luft vi andas per timme. Vi kan börja per minut. 0.5*16=8 liter/min. 8*60=480L/h.

Vi vet nu att en vuxen människa förbrukar 480 liter luft per timme. Men det är nu jag behöver hjälp. Hur omvandlar jag det här till antal kubikmeter luft? Stämmer det att det är basen*höjden som utgör antal kubikmeter? Kommer inte ihåg mycket från högstadiet.

Tacksam för hjälp,
MVH

PS: Nej, jag är inte 15 och behöver hjälp med en hemuppgift. Det här är helt enkelt en vardagsfundering jag fick och min brinnande glöd för trivial fakta gör det som en tvångstanke för mig att ta reda på det här.
Citera
2011-01-09, 15:34
Medlem
sommarlovs avatar
Man dör inte av att syret tar slut, utan för att luften får för hög koncentration av koldioxid.

Så för att krångla till det hela, tänk dig att några plantor står i ditt slutna rum, hur klarar ni er?
Citera
2011-01-09, 15:36
Medlem
Jinglers avatar
Precis. Ett rum på 20 kvm och 2.5 meter i tak har en kubikmeter på 20x2.5= 50 kubikmeter. En kubikmeter luft innehåller 1000 liter luft? 50000/480= 104 timmar.
Dock tror jag inte det stämmer
Citera
2011-01-09, 15:43
Medlem
despots avatar
När vi andas in ---> 70% CO2 & 21% O2
När vi andas ut ---> 100% CO2 & 0% O2 ????

men om vi säger det så borde ju siffran 104h stämma (förutsatt att vi förbrukar 480L/h)

edit: sen tror jag inte att man kan utvinna allt syre ur rummet heller, när syrehalten ligger på >10% kanske det blir svårare och svårare att andas ---> andning ökar
Blir väl nån exponetiell kurva över syrehalten, och man kanske tuppar av efter säkert halva tiden

edit: vafan skriver jag, 70% Co2 N2 ska det vara!
Senast redigerad av despot 2011-01-09 kl. 15:53.
Citera
2011-01-09, 15:43
Medlem
GetBack2Kitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Man dör inte av att syret tar slut, utan för att luften får för hög koncentration av koldioxid.

Så för att krångla till det hela, tänk dig att några plantor står i ditt slutna rum, hur klarar ni er?

Vi slipper det krånglet med plantan. Men du hade en bra poäng med koldioxiden. Hur hög halt koldioxid måste det vara i luften innan det blir dödligt? Hur mycket koldioxid andas vi ut? Har en känsla av att denna tråd kan bli lång.

Citat:
Ursprungligen postat av Jingler
Precis. Ett rum på 20 kvm och 2.5 meter i tak har en kubikmeter på 20x2.5= 50 kubikmeter. En kubikmeter luft innehåller 1000 liter luft? 50000/480= 104 timmar.
Dock tror jag inte det stämmer

Precis, tror inte heller det stämmer. Det här blev mer komplicerat än vad jag trodde.

EDIT:

Citat:
Ursprungligen postat av despot
När vi andas in ---> 70% CO2 & 21% O2
När vi andas ut ---> 100% CO2 & 0% O2 ????

men om vi säger det så borde ju siffran 104h stämma (förutsatt att vi förbrukar 480L/h)

edit: sen tror jag inte att man kan utvinna allt syre ur rummet heller, när syrehalten ligger på >10% kanske det blir svårare och svårare att andas ---> andning ökar
Blir väl nån exponetiell kurva över syrehalten, och man kanske tuppar av efter säkert halva tiden

Men om vi räknar tills dess co2 halten blir för hög? D.v.s dödlig. För när det når den gränsen, så är det ju "no turning back" då är det försent. Förutsett att ingen kommer och hjälper en ut. Men det händer ju inte i det här scenariot.
Senast redigerad av GetBack2Kitchen 2011-01-09 kl. 15:48.
Citera
2011-01-09, 15:49
Medlem
Jinglers avatar
fan, nu måste jag öppna och vädra bara för det. Känner att luften är dålig här inne
Citera
2011-01-09, 15:55
Medlem
GetBack2Kitchens avatar
Är det någon som kan verifiera att det är 1000 liter luft/cm3 och att inandningen ligger på 70% CO2 och 21% O2 samt att utandningen ligger på 100% CO2 i det större draget?
Citera
2011-01-09, 15:58
Medlem
Jinglers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GetBack2Kitchen
Är det någon som kan verifiera att det är 1000 liter luft/cm3 och att inandningen ligger på 70% CO2 och 21% O2 samt att utandningen ligger på 100% CO2 i det större draget?

m3.. Inte cm3
Citera
2011-01-09, 15:58
Medlem
despots avatar
I vila avverkar en människa 83liter luft i timmen, alltså andas vi ut 3,3liter CO2 i timmen.

Vi dör om luften innehåller mer än 10% koldioxid ---> 5000liter koldioxid i rummet.
Det skulle innebära att det tar 63 dagar innan man producerat 5000liter koldioxid

det har lät verkligen orimligt, syret borde ju ta slut innan?
Citera
2011-01-09, 16:00
Medlem
despots avatar
Citat:

På en kubikmeter går det 1000liter, allmän fakta.
Utandningshalten av CO2 av en människa är 4% ---> http://www.vattenfall.se/sv/file/1_Koldioxid_och_v_xthuseffekten_11336710.pdf
Citera
2011-01-09, 16:00
Medlem
GetBack2Kitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jingler
m3.. Inte cm3
Ett ärligt misstag, menade självklart m3.
Citat:
I vila avverkar en människa 83liter luft i timmen, alltså andas vi ut 3,3liter CO2 i timmen.

Vi dör om luften innehåller mer än 10% koldioxid ---> 5000liter koldioxid i rummet.
Det skulle innebära att det tar 63 dagar innan man producerat 5000liter koldioxid

det har lät verkligen orimligt, syret borde ju ta slut innan?
Du måste tänka på att du förbrukar O2 samtidigt som du ersätter det med CO2.

EDIT:

Citat:
På en kubikmeter går det 1000liter, allmän fakta.
Utandningshalten av CO2 av en människa är 4% ---> http://www.vattenfall.se/sv/file/1_Koldioxid_och_v_xthuseffekten_11336710.pdf

Det lät ologiskt att vi andas in 70% CO2 och andas ut 4%. Eller menar du att vi andas ut 74% CO2? Isånafall, hur mycket syre förbrukar vi, byts 4% O2 ut mot 4% CO2? Det tror jag inte, men det känns som att jag är totalt ute och cyklar. Isånafall måste vi ta in att vi bara förbrukar 4 procentenheter syre som vi andas in.

Alltså in > 70% CO2/21%
och ut > 74% CO2/17%

Som jag sa, jag är totalt ute och cyklar förmodligen, men är det någon som kan rätta de här kalkyleringarna?
Senast redigerad av GetBack2Kitchen 2011-01-09 kl. 16:05.
Citera
2011-01-09, 16:03
Medlem
despots avatar
Citat:
Du måste tänka på att du förbrukar O2 samtidigt som du ersätter det med CO2.

Ja, men fortfarande så bildar en människa inte så mycket CO2 för att det ska bli dödligt på ett bra tag. Det mesta i luften är ju kvävgas som vi inte använder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in