2011-01-09, 16:06
Medlem
GetBack2Kitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av despot
Ja, men fortfarande så bildar en människa inte så mycket CO2 för att det ska bli dödligt på ett bra tag. Det mesta i luften är ju kvävgas som vi inte använder.
Så alltså dör man utav syrebrist och inte av för hög koncentration av CO2?

EDIT: Eller vadfan, syrebristen gör ju att man dör utav CO2. Då man bara andas in CO2 istället för syre.
Jag blir knäpp här.
Senast redigerad av GetBack2Kitchen 2011-01-09 kl. 16:08.
Citera
2011-01-09, 16:08
Medlem
despots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GetBack2Kitchen
Så alltså dör man utav syrebrist och inte av för hög koncentration av CO2?

Skulle gissa på det!

kolla mitt första inlägg, editerade då jag råkade skriva att luft innehöll 70% CO2, det är fel! vanlig luft innehåller endast 0,04% CO2
Citera
2011-01-09, 16:11
Medlem
Jinglers avatar
Sedan tror jag aldrig man skulle dö i ett vanligt rum då det borde komma in lite syre ändå genom fönsterna osv även ifall de är stängda?
Men om vi säger att det är ett hel-isolerat källar-rum med inga som helst glipor någonstans där det kan komma in luft så borde man dö av syrebrist till slut? Eller för hög halt CO2.
Jag sätter mina pengar på att man dör av koldioxid-förgiftning.
Citera
2011-01-09, 16:11
Medlem
GetBack2Kitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av despot
Skulle gissa på det!

kolla mitt första inlägg, editerade då jag råkade skriva att luft innehöll 70% CO2, det är fel! vanlig luft innehåller endast 0,04% CO2
Ja, sedär. Men när syret försvinner, så förbrukas det alltså av våran kropp. Det som händer då är att när syret tar slut, är det alltså kvävet som ökar i procentantal och det finns inget syre kvar att leva på. Vi andas alltså bara in kväve som vår kropp inte tar upp/förbrukar och vi andas in "tom luft". Är jag på rätt spår? Isånafall är vi tillbaka på ruta ett, eller?

EDIT: Förbrukar vi dem 21% syre som vi andas ut, eller släpper vi ut lite? Någon som har koll? Vill göra det här så exakt som möjligt.
Senast redigerad av GetBack2Kitchen 2011-01-09 kl. 16:15.
Citera
2011-01-09, 16:13
Medlem
WorkingClassBoys avatar
Sen får man ju tänka att är rummet inne i stan så är troligen koldioxidhalten större än om rummet är ute på landet. Right?
Citera
2011-01-09, 16:17
Medlem
GetBack2Kitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WorkingClassBoy
Sen får man ju tänka att är rummet inne i stan så är troligen koldioxidhalten större än om rummet är ute på landet. Right?
Ja, men vi tänker bara i snitt här. Isånafall måste vi börja ta med i kalkylaktionerna om man är man/kvinna ungdom/vuxen etc. Det blir för tjorvigt.
Citera
2011-01-09, 16:18
Medlem
WorkingClassBoys avatar
Detta är förövrigt en jävligt svår fråga, det går endast komma så nära som "cirka 100 timmar". Det är många faktorer som spelar in, förutom den jag nyss skrev så förbrukar man även mer syre om man rör på sig och pratar. Så ska vi säga att personen i fråga sitter helt still i rummet och säger inte ett skvatt? De sista är väl ganska troligt eftersom h*n är själv i rummet (även om jag personligen ofta tänker högt i min ensamhet).
Citera
2011-01-09, 16:22
Medlem
GetBack2Kitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WorkingClassBoy
Detta är förövrigt en jävligt svår fråga, det går endast komma så nära som "cirka 100 timmar". Det är många faktorer som spelar in, förutom den jag nyss skrev så förbrukar man även mer syre om man rör på sig och pratar. Så ska vi säga att personen i fråga sitter helt still i rummet och säger inte ett skvatt? De sista är väl ganska troligt eftersom h*n är själv i rummet (även om jag personligen ofta tänker högt i min ensamhet).
Ja, vi skiter i små faktorerna. Scenariot är mig själv instängd i ett rum. Jag andas 0.5L/luft per andetag och 480 liter luft per timme i en atmosfär där luften innehåller 78% N2 (wikipedia sa att det var 78 och inte 70) och 21% syre. Rummet är totalt lufttätt, så inget kommer varken ut eller in. Jag sitter stilla, pratar inte, har inte panik.
Citera
2011-01-09, 16:24
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Här finns rätt mycket info. Det viktigaste relativt klassiskt "0.5L in" är att vi bara utnyttjar/använder typ en fjärdedel av syret vi andas in i varje andetag (vid vila), och att syre är ungefär en femtedel av luftvolymen.

http://members.shaw.ca/tfrisen/how_much_oxygen_for_a_person.htm
Citera
2011-01-09, 16:30
Medlem
GetBack2Kitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Mojo Risin'
Här finns rätt mycket info. Det viktigaste relativt klassiskt "0.5L in" är att vi bara utnyttjar/använder typ en fjärdedel av syret vi andas in i varje andetag (vid vila), och att syre är ungefär en femtedel av luftvolymen.

http://members.shaw.ca/tfrisen/how_much_oxygen_for_a_person.htm
Tack, jag tror vi fick svaret.

Alltså, man kan överleva på 1m3 luft i två timmar om man håller sig lugn.

Citat:
Ursprungligen postat av Jingler
Precis. Ett rum på 20 kvm och 2.5 meter i tak har en kubikmeter på 20x2.5= 50 kubikmeter. En kubikmeter luft innehåller 1000 liter luft? 50000/480= 104 timmar.
Dock tror jag inte det stämmer

Enligt ditt exempel skulle man då överleva 50*2=100 timmar. Jävligt nära det dära. Då kan man ju i princip använda det räknesättet vi använde från början för att komma nog nära med några procents felmarginal. Vad säger vi, är vi nöjda?
Senast redigerad av GetBack2Kitchen 2011-01-09 kl. 16:33.
Citera
2011-01-09, 16:51
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GetBack2Kitchen
Ja, vi skiter i små faktorerna. Scenariot är mig själv instängd i ett rum. Jag andas 0.5L/luft per andetag och 480 liter luft per timme i en atmosfär där luften innehåller 78% N2 (wikipedia sa att det var 78 och inte 70) och 21% syre. Rummet är totalt lufttätt, så inget kommer varken ut eller in. Jag sitter stilla, pratar inte, har inte panik.
Allt annat lika (dvs vi antar att ditt intag är konstant), tar det ca 8.5h/kubikmeter för syret att ta slut (med dina siffror).

Du kommer att svimma/dö före dess pga för låg syrekoncentration/hög koldioxidhalt. På Mount Everests topp är ungefär 1/3 av syret kvar, jämfört med havsnivå (bara ytterst vältränade klarar detta utan syrgas). Om vi kommer överens om att en vanlig människa kanske behöver ungefär 40-45% för att inte tuppa av, är det kanske rimligt att säga att man klara runt 4h per kubikmeter luft.

Nu är inte verkligheten så linjär, men det är nog en hygglig approximation.

EDIT: Ser att uträkningen blir fel relativt länkade undersökningen, trots justering för "mount everest". Märkligt. Någon som ser felet?
Senast redigerad av Mr Mojo Risin' 2011-01-09 kl. 16:54.
Citera
2011-01-09, 16:52
Medlem
Jinglers avatar
Det låter rimligt
Följdfråga; Om vi säger att du kan hålla andan i 1 minut i sträck och att du håller andan 1 minut, andas 1 minut, håller andan 1 minut, andas 1 minut osv.
Kommer då syret att räcka till längre eller andas man mer intensivt under tiden man andas iom att man behöver ta igen förlorad syreupptagning?

Jag tippar på att syret räcker till lika länge, att man andas mer frekvent under den tiden man andas men har ingen aning, hoppas någon kan komma och svara på detta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in