Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-01-09, 10:02
  #1
Medlem
draåthelvetes avatar
Har fått igång freenas men har ett satans trubbel med behörigheter tydligen då vi är 3 personer som har olika mappar + en allmän och jag ställde bara in basic inställningar och kommer åt min mapp och sen en av de andra personernas, men inte Allmän som mappen heter och jag tycker att behörighetssystemet verkar en aning plottrigt.

Att bara få kryssa för på varje mapp vem som skulle få behörighet vore ju guld.

Nån som har lite mer koll på det där med behörigheter och grupper m.m.?
Citera
2011-01-09, 11:21
  #2
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av draåthelvete
Har fått igång freenas men har ett satans trubbel med behörigheter tydligen då vi är 3 personer som har olika mappar + en allmän och jag ställde bara in basic inställningar och kommer åt min mapp och sen en av de andra personernas, men inte Allmän som mappen heter och jag tycker att behörighetssystemet verkar en aning plottrigt.

Att bara få kryssa för på varje mapp vem som skulle få behörighet vore ju guld.
https://wiki.archlinux.org/index.php/Groups
Nån som har lite mer koll på det där med behörigheter och grupper m.m.?
Läs upp dig på grupper och använd dem.

Rättigheter i linux anges i tre kategorier, ägare, ägargrupp och "övriga". De kan ha tre värden som kan kombineras, läsrättighet, skrivrättighet och körrättighet. Läs- och skrivrättigheter är rätt självklara. Körrättigheter krävs för att du ska kunna köra ett program, men också för att du ska kunna öppna en mapp.

Dessa rättigheter kan ändras med chmod, exempelvis 'chmod u+rwx fil' gör filen kör-, skriv- och läsbar av ägaren. U:et står för user, G för group och O för others, medan R står för read, W står för write och X står för execute. Vad du kan göra är att du och dina andra användare har en gemensam grupp, och de mappar där både du och dina användare ska ha tillgång till så sätter du 'chmod g+rwx mapp' och 'chgrp gemensamgrupp mapp', där gemensamgrupp är den grupp du och dina användare är medlem i (exempelvis users).
Citera
2011-02-06, 13:28
  #3
Medlem
kA3s avatar
En fullösning är att använda dig av att neka och tillåta värdar..

Tjänster|CIFS/SMB|Utdelning|Redigera


Lås IP via mac på DHCP..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback