2011-01-08, 23:38
Medlem
sssqwes avatar
Hej, försöker ta det så kortfattat som möjligt.
I oktober 2009 började jag få problem med båda mina stortånaglar. Har inte klippt mina naglar korta (vilket kan leda till nageltrång) utan vårdcentralen tror att det är nagelbandsinfektion jag fått. Kanske det är mina skor som ställt till det? Läkaren drog bort en bit av båda mina stortånaglar.

Mamma som även är sjuksköterska har hjälpt mig att lägga om mina tår vilket jag är väldigt tacksam över. Men, när naglarna nästan växt ut blev det lika tillbaks. Åkte till läkaren igen men drog istället bort hela nageln. Detta har jag gjort nu 5 gånger utan resultat, alltså infektionen kommer tillbaka när nageln nästan är ut växt.

Nu är det tal om att göra en Königs operation (http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6nigs_operation) hos en kirurg. Jag känner verkligen att jag vill göra allt för att det ska bli bra nu, men samtidigt är jag skeptiskt eftersom läkaren sa att vid en sådan operation tar man bort en bit av nageln på kanten som sedan aldrig växer ut igen.

Är det någon som är/har varit med om något liknande? Och hur har ni gjort?
Har tvättat och försökt att få det bra med både penicillin och läkarsprit, utan resultat.
Jag är verkligen trött på detta elände.
Citera
2011-01-09, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sssqwe
Hej, försöker ta det så kortfattat som möjligt.
I oktober 2009 började jag få problem med båda mina stortånaglar. Har inte klippt mina naglar korta (vilket kan leda till nageltrång) utan vårdcentralen tror att det är nagelbandsinfektion jag fått. Kanske det är mina skor som ställt till det? Läkaren drog bort en bit av båda mina stortånaglar.

Mamma som även är sjuksköterska har hjälpt mig att lägga om mina tår vilket jag är väldigt tacksam över. Men, när naglarna nästan växt ut blev det lika tillbaks. Åkte till läkaren igen men drog istället bort hela nageln. Detta har jag gjort nu 5 gånger utan resultat, alltså infektionen kommer tillbaka när nageln nästan är ut växt.

Nu är det tal om att göra en Königs operation (http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6nigs_operation) hos en kirurg. Jag känner verkligen att jag vill göra allt för att det ska bli bra nu, men samtidigt är jag skeptiskt eftersom läkaren sa att vid en sådan operation tar man bort en bit av nageln på kanten som sedan aldrig växer ut igen.

Är det någon som är/har varit med om något liknande? Och hur har ni gjort?
Har tvättat och försökt att få det bra med både penicillin och läkarsprit, utan resultat.
Jag är verkligen trött på detta elände.

Det finns en mer modern metod än Königs operation. Vid en Könings ska hela nagelbädden och roten skrapas bort. Numera dras nageln bort och därefter bränns nerver med en vätska. Denna metod är betydligt bättre för du slipper att sy och nageln kommer inte att växa ut efter detta.

Be om denna op.

Fram tills dess, så kör med fotbad. Be därefter din mamma försiktigt peta in Sorbax.
Citera
2011-01-09, 00:09
Medlem
sssqwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av odlarmaja
Det finns en mer modern metod än Königs operation. Vid en Könings ska hela nagelbädden och roten skrapas bort. Numera dras nageln bort och därefter bränns nerver med en vätska. Denna metod är betydligt bättre för du slipper att sy och nageln kommer inte att växa ut efter detta.

Be om denna op.

Fram tills dess, så kör med fotbad. Be därefter din mamma försiktigt peta in Sorbax.

Tack för tipset, den metoden har jag aldrig hört talas om. Ska höra mig för mer nästan gång jag träffar läkaren. Mamma ska ordna en tid så fort som möjligt.

Jag kör med fotbad varje dag och lägger under en liten kompress samt drar över en "strumpa" över tån.
Citera
2011-01-09, 00:31
Medlem
Citat:
Tack för tipset, den metoden har jag aldrig hört talas om. Ska höra mig för mer nästan gång jag träffar läkaren. Mamma ska ordna en tid så fort som möjligt.

Jag kör med fotbad varje dag och lägger under en liten kompress samt drar över en "strumpa" över tån.

Sorbax kan din mamma få tag på om hon är ssk. den ska petas in under nageln. Vilket du säkert tycker låter smärtsamt, men håll ut för det kommer att hjälpa dig mycket!

Hoppa absolut över Königs!!!
Citera
2011-01-09, 00:36
Medlem
sssqwes avatar
Citat:
Sorbax kan din mamma få tag på om hon är ssk. den ska petas in under nageln. Vilket du säkert tycker låter smärtsamt, men håll ut för det kommer att hjälpa dig mycket!

Hoppa absolut över Königs!!!

Absolut, ska höra med henne. Är nog ganska van vid smärta i tån nu. Bedövningssprutorna var inte så sköna, inte heller spriten som jag tvättat med.
Citera
2011-01-09, 01:10
Medlem
BePositives avatar
Skador och rehabträning -> Medicin /MOD
Citera
2011-01-09, 11:53
Medlem
sssqwes avatar
Just nu: Här kommer en bild på hur min nagel på vänster fot ser ut just nu. (Varning för känsliga)
http://i55.tinypic.com/ht63pw.jpg
Det har bara varit problem vid nageln längst mot den andra tån. Alltså på vänster sida av nageln på denna tå. Nu har även höger sida blivit infekterad.

Och här är min andra nagel, som inte hunnit växa ut helt. Det är inga problem med den än så länge.
http://i56.tinypic.com/29urlli.jpg
Senast redigerad av sssqwe 2011-01-09 kl. 12:02.
Citera
2011-01-09, 13:42
Medlem
TIOROPPAROCHENAK4s avatar
Citat:
Just nu: Här kommer en bild på hur min nagel på vänster fot ser ut just nu. (Varning för känsliga)
http://i55.tinypic.com/ht63pw.jpg
Det har bara varit problem vid nageln längst mot den andra tån. Alltså på vänster sida av nageln på denna tå. Nu har även höger sida blivit infekterad.

Och här är min andra nagel, som inte hunnit växa ut helt. Det är inga problem med den än så länge.
http://i56.tinypic.com/29urlli.jpg

I väntan på operation råder jag dig till att helt enkelt dränka in en kompress i alsolsprit, sätta runt infektionen och sätta en torr kompress över och fästa med tejp. Byt flera gånger om dagen så kommer det iallafall att sluta vätska.
Citera
2011-01-12, 17:50
Medlem
sssqwes avatar
Citat:

Be om denna op.

Nu har jag hört mig för med sjukhuset och de säger att de slutat med vätskan eftersom den var för stark. Så imorgon blir det en Königs operation! Finns inga andra alternativ.
Citera
2011-01-13, 16:14
Medlem
sssqwes avatar
Har nu varit och opererat båda mina tår. Doktorn såg direkt att den som inte är infekterad inte skulle växta upp riktigt, han var nästan helt säker på att infektionen skulle komma tillbaka. Nu har jag gjort en Königs operation och har just nu ont som fan och väldiga problem att gå. Men nu hoppas jag att det blir bra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in