Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-01-08, 22:01
Medlem
sqrt25s avatar
Har rippat en CD, Santana Supernatural, och iTunes sorterar inte låtarna i nummerordning.
Finns det nån inställning man kan göra så att låtnummer alltid är sorteringsordning?
Och när vi ändå igång med frågandet så undrar jag om man kan ställa in att iTunes skall hämta cover art automatiskt vid rippning av CD. Nu måste jag högaktningsfullt be iTunes om cover art efter rippning.

Inte så impad av iTunes än så länge
2011-01-08, 22:04
Medlem
brutefishs avatar
om du klickar på egenskaper på resp. låt så kan man där ange vilket nummer låten skall ha på skivan, den sorterar alltid rätt för mig när det finns nummer ifyllt.
2011-01-08, 22:22
Medlem
sqrt25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
om du klickar på egenskaper på resp. låt så kan man där ange vilket nummer låten skall ha på skivan, den sorterar alltid rätt för mig när det finns nummer ifyllt.
När jag kollar på Visa info på varje låt så är det rätt låtnummer, alltså samma som på Cd´n, men iTunes sorterar efter nåt annat.
2011-01-08, 22:35
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sqrt25
När jag kollar på Visa info på varje låt så är det rätt låtnummer, alltså samma som på Cd´n, men iTunes sorterar efter nåt annat.

hmm...då är det inställt någon annanstans att den skall sortera på något annat.
du har kanske tryckt av misstag på något ställe?
2011-01-09, 06:24
Medlem
Citat:
Har rippat en CD, Santana Supernatural, och iTunes sorterar inte låtarna i nummerordning.
Finns det nån inställning man kan göra så att låtnummer alltid är sorteringsordning?
Och när vi ändå igång med frågandet så undrar jag om man kan ställa in att iTunes skall hämta cover art automatiskt vid rippning av CD. Nu måste jag högaktningsfullt be iTunes om cover art efter rippning.

Inte så impad av iTunes än så länge

Har du testat att klicka på rubriken på kolumnen "Spår nr"?? Klickar man där så ändras visningen/sorteringen så den blir i nummerordning om den är i oordning, nästa klick vänder ordningen så man får sista låten först.

Går du in i "Inställningar" under iTunes uppe i listen, och sen till importinställningar, så kan du klicka för att albummaterial ska hämtas automatiskt.

Så svårt ska det väl inte vara att ta sig en spontan tur igenom inställningarna och se vilka funktioner och val det finns där?

Dr Tinnitus
2011-01-09, 19:27
Medlem
sqrt25s avatar
Tack Dr Tinnitus för info.
Tycker mig ana att du tycker jag kunde försöka mer på egen hand först :-)

Nu kan jag meddela att just kolumnen som visar spårnummer inte är klickbar. I alla fall inte i mitt iTunes som är senast version vill jag tro eftersom den uppdaterades häromdagen.
Sånt förbryllar mig. Det är så ofta jag får höra " det är bara att..." men det är sällan det är så där " ..bara".
Alla andra kolumner går att klicka på högst upp i huvudet och om jag klickade på kolumnen för namn på låt och sen på albumkolumnen så ordnade det till sig ( utom en Santanalåt som faktiskt hade lite avvikande info men det har jag fixat nu) Så jag hade alltså nytta av ditt tips ändå.
Ang. importinställningar så hittar jag bara en ruta som gäller CD-spårnamn, inget om albummaterial.
Får väl leta men fattar inte var jag skall leta. Annars så får jag väl forsätta att be iTunes hämta cover art efter importen.

Tack för att du tog dig tid att svara
Senast redigerad av sqrt25 2011-01-09 kl. 19:29.
2011-01-09, 21:52
Medlem
Citat:
Tack Dr Tinnitus för info.
Tycker mig ana att du tycker jag kunde försöka mer på egen hand först :-)

Nu kan jag meddela att just kolumnen som visar spårnummer inte är klickbar. I alla fall inte i mitt iTunes som är senast version vill jag tro eftersom den uppdaterades häromdagen.
Sånt förbryllar mig. Det är så ofta jag får höra " det är bara att..." men det är sällan det är så där " ..bara".
Alla andra kolumner går att klicka på högst upp i huvudet och om jag klickade på kolumnen för namn på låt och sen på albumkolumnen så ordnade det till sig ( utom en Santanalåt som faktiskt hade lite avvikande info men det har jag fixat nu) Så jag hade alltså nytta av ditt tips ändå.
Ang. importinställningar så hittar jag bara en ruta som gäller CD-spårnamn, inget om albummaterial.
Får väl leta men fattar inte var jag skall leta. Annars så får jag väl forsätta att be iTunes hämta cover art efter importen.

Tack för att du tog dig tid att svara

På mitt iTunes har alltid spårnummer-kolumnen varit klickbar, oavsett vilken version av iTunes.

Om du går in i "Inställningar>Affär, så bör du se en ruta som du kan kolla om den är förbockad, "hämta saknat bildmaterial till album automatiskt". Testa om det får fart på hämtningen av omslagsbilderna. Själv får jag bara någon gång ibland hämta dessa manuellt då det funkar felfritt nästan jämt.

Dr Tinnitus
2011-01-09, 23:00
Medlem
sqrt25s avatar
iFan :-) , affären har jag inte varit inne i. Får tydligen göra ett besök trots att jag inte ska handla :-)
Tack
2011-01-10, 08:45
Medlem
tzjs avatar
Vi har en stor tråd om iTunes som efter snart 6 år fortfarande är "alive and kicking".
Prova där.
Där?
Här: https://www.flashback.org/t264225

Trood låsth.
/mod.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här