2013-03-17, 23:51
Medlem
Jack.Dogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kutlan
Tittar sällan numera. Kollar med några månaders mellanrum, du vet att du annars kan prenumerera på nya lägenheter per mail om du vill

Är nog pensionerad innan jag får lgh via lkf

Nu har jag varit med här i tråden nästan sen början då du startade den och den sorgligaste slutsatsen man kan dra är: de glada historierna där folk fått lägenhet är inte många.

Hur går det för dig TS och alla andra som söker? Hur ser er kötid ut? Vad söker ni för områden?

Själv söker jag i princip allt som ligger inom Lunds gränser och har en kötid på ungefär 1330 poäng (3,5 år). Resultat än så länge: Ingenting.
Citera
2013-03-18, 09:25
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Dog
Nu har jag varit med här i tråden nästan sen början då du startade den och den sorgligaste slutsatsen man kan dra är: de glada historierna där folk fått lägenhet är inte många.

Hur går det för dig TS och alla andra som söker? Hur ser er kötid ut? Vad söker ni för områden?

Själv söker jag i princip allt som ligger inom Lunds gränser och har en kötid på ungefär 1330 poäng (3,5 år). Resultat än så länge: Ingenting.

Ser ungefär likadant ut för mig. Fast jag 1800 poäng (drygt 5 år). Kommer stanna i Lund upp emot 6 år till så jag får väl en lägenhet inne i Lund precis innan jag flyttar härifrån...
Citera
2013-03-20, 16:40
Medlem
Flottbolldeluxes avatar
Hej där, gott folk!
Jag har en fråga till dom av er som faktiskt fått lägenhet hos LKF: Hur lång tid efter att ni tackat ja till lägenheten fick ni reda på att ni fått den?

Jag blev erbjuden visning av en lägenhet häromveckan och tackade efter visningen ja till den. Jag har dock ännu inte, en dryg vecka senare, fått nåt besked från LKF.

Vad tror ni? Finns det chans än att jag får den?
Citera
2013-03-20, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flottbolldeluxe
Hej där, gott folk!
Jag har en fråga till dom av er som faktiskt fått lägenhet hos LKF: Hur lång tid efter att ni tackat ja till lägenheten fick ni reda på att ni fått den?

Jag blev erbjuden visning av en lägenhet häromveckan och tackade efter visningen ja till den. Jag har dock ännu inte, en dryg vecka senare, fått nåt besked från LKF.

Vad tror ni? Finns det chans än att jag får den?

Jag fick ett "Nej" på en lägenhet 12 dagar efter sista svarsdatum. Visst finns chansen att du får den om du väntat en dryg vecka.
Citera
2013-03-22, 14:58
Medlem
Bara en undran...

Vilken storlek på bostäder är det ni snackar om? Själv är jag på jakt efter en fyra eller större. När jag ringde och pratade med dem så sa de att man brukar kunna få vänta så länge som upp emot fem år för att få en i Lund och upp emot 10 år för att få en centralt. Då har jag inte tagit med S. Sandby, Dalby etc.
Dessa tider gäller som sagt lägenheter med fyra rum och uppåt. Hon sa att det var kortare tid på de mindre lägenheterna.
Har bara två år än så länge, så jag får nog snällt vänta i minst tre år till. Saken är den att om tre år så har jag troligtvis råd med insatsen till en bostadsrätt istället, så jag får väl stå kvar för barnens skull istället.
Tydligen krävs det även lite kortare kötid för nyproduktion för att hyran är avsevärt mycket högre än på övriga lägenheter.
Senast redigerad av spirrre 2013-03-22 kl. 14:59. Anledning: Rättning av meningsbyggnad...
Citera
2013-03-22, 18:19
Citat:
Ursprungligen postat av spirrre
Vilken storlek på bostäder är det ni snackar om? Själv är jag på jakt efter en fyra eller större. När jag ringde och pratade med dem så sa de att man brukar kunna få vänta så länge som upp emot fem år för att få en i Lund och upp emot 10 år för att få en centralt. Då har jag inte tagit med S. Sandby, Dalby etc.
Dessa tider gäller som sagt lägenheter med fyra rum och uppåt. Hon sa att det var kortare tid på de mindre lägenheterna.
Har bara två år än så länge, så jag får nog snällt vänta i minst tre år till. Saken är den att om tre år så har jag troligtvis råd med insatsen till en bostadsrätt istället, så jag får väl stå kvar för barnens skull istället.
Tydligen krävs det även lite kortare kötid för nyproduktion för att hyran är avsevärt mycket högre än på övriga lägenheter.

För mig så är det 2RoK på ~65kvm som jag är ute efter, vad hyran är spelar mindr roll men jag skulle kunna tänka mig upp till 5400 för det är vad jag betalar i nuläget med busskort osv. Fått höra någonstans mellan 5 och 7 år för en lägenhet i utkanten/centralt.
Citera
2013-04-21, 11:34
Medlem
Bambuls avatar
Jag och min flickvän började precis söka, allt under 6500kr/månaden och minst 2or. Jag har 1524 poäng nu, vad tror ni man kan få för det?
Citera
2013-05-04, 15:45
Medlem
Jack.Dogs avatar
Det sista jag såg gällande allmän information angående kötiderna var i Sydsvenskan (24/4-2013) där detta publicerades:

Citat:
Kötider till en lägenhet hos LKF ...
..i centrum: 8 år
...på Väster, 6,5 år
...på Norra Fäladen: 4 år
...på Linero: 4 år
...i Dalby: 4 år

http://www.sydsvenskan.se/lund/lkf-p...1600-bostader/

Och för att svara dig Bambul så har du ungefär 4,1 år (om jag räknat rätt) och bör därför, om LKF inte drar en luring, ha en chans på något på N.Fäladen, Linero eller i Dalby. Kanske inte de mest attraktiva boendena men det är ju alltid något!
Citera
2013-05-04, 18:05
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Dog
Det sista jag såg gällande allmän information angående kötiderna var i Sydsvenskan (24/4-2013) där detta publicerades:

http://www.sydsvenskan.se/lund/lkf-p...1600-bostader/

Och för att svara dig Bambul så har du ungefär 4,1 år (om jag räknat rätt) och bör därför, om LKF inte drar en luring, ha en chans på något på N.Fäladen, Linero eller i Dalby. Kanske inte de mest attraktiva boendena men det är ju alltid något!

Jag kan "snart" (ca ett halvår-ett år till i kö) få en lägenhet på väster. Får verkligen hoppas att jag får doktorera efter min master så jag slipper känna att köpoängen är bortkastade. Kan flytta till Nöbbelöv/Gunnesbo och även Linero/N.Fäladen men jag har börjat tycka att det är lite i utkanten för att jag ska flytta på mig.
Citera
2013-05-06, 16:52
Medlem
Jack.Dogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moll-E
Jag kan "snart" (ca ett halvår-ett år till i kö) få en lägenhet på väster. Får verkligen hoppas att jag får doktorera efter min master så jag slipper känna att köpoängen är bortkastade. Kan flytta till Nöbbelöv/Gunnesbo och även Linero/N.Fäladen men jag har börjat tycka att det är lite i utkanten för att jag ska flytta på mig.

Ja det får vi ju verkligen hoppas. Frågan är om de där 6,5 åren gäller för de som nyss ställt sig i kö, för oss som stått där ett tag, eller om det är snittiden för samtliga? Någon med lite mer mellan öronen som kanske har en aning?
Citera
2013-05-07, 19:47
Medlem
Vi har stått i kö sedan januari 2008, och ska på visning gällande en lägenhet på väster. Man tycker att det inte borde vara några problem att få en lya utanför centrum med så många köpoäng, men det verkar ju inte bättre

Nu gäller det att inte vara kräsen. Dock åker Linero, Nöbbe, Dalby och Revinge fetbort!
Citera
2013-06-19, 17:36
Medlem
Jag ställde mig i kö i april 2006 och flyttade in i nuvarande lägenhet på Väster i juni 2011. Fem år för en stor etta i vad jag anser är ett av det bästa lägena (slås egentligen bara av Karhögstorg om man är ute efter centrumnära) om man bortser från centrum får man nog räkna med. Innan jag fick den här fick jag visningar på ett gäng ettor både här ute och på Åldermansgatan och just Karhögstorg.

Just nu försöker jag söka mig vidare till en tvåa med kötid från juni 2011 till nu, dvs med LKF:s regler om dubbel kötid för boende omkring fyra år. Hittills har jag inte fått någon visning och jag har sökt tvåor på Väster och Kobjer, vilket verkar vara de enda områdena med hyror under 5000, om man bortser från Vikingavägen men där vägrar jag bo.

Jag rekommenderar alla unga att utnyttja de nya boköreglerna och ställa sig i kö redan som 16-åringar. På det sättet kan man få ett förstahandskontrakt i hyfsat område redan som 20-åring. Som ung och icke-studerande är det i övrigt nästan omöjligt att få ett förstahandskontrakt i den här staden.

Citat:
Ursprungligen postat av elegantmachine
Vi har stått i kö sedan januari 2008, och ska på visning gällande en lägenhet på väster. Man tycker att det inte borde vara några problem att få en lya utanför centrum med så många köpoäng, men det verkar ju inte bättre

Nu gäller det att inte vara kräsen. Dock åker Linero, Nöbbe, Dalby och Revinge fetbort!

Fick du lägenheten? Storlek?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in